• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott och tips för att förhindra.

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsåkare.
Är i dag hemkommen från en tre veckor lång husbilsresa i Europa. Vi har varit två bilar som åkt hela resan gemensamt och haft det fantastiskt bra, kört 470 mil på fina, dåliga, upp och ner samt serpentinvägar i alperna. På resans gång händer givetvis saker som är både bra och dåliga, AC anläggningen pajade i våran bil och kylskåpet i bil nr 2, troligen så kallade strömspikar på campingen som orsakade att kretskorten brann ner för oss båda. Vi tog också en vända till ett av Europas största köpcentrum i Milano, enorma parkeringsplatser men för småbilar tyvärr. Vi hittade två parkeringar på en av parkeringarna där vi kunde stå båda två vilket kändes bra, vi parkerade efter oss med en rosplantering längsmed bilarna, drog för gardiner för att skydda mot solen, låste och gick för att handla. Det rullade bilar hela tiden på parkeringen så risken för att något skulle hända fanns inte på tal.
40 minuter senare var bägge bilarna rensade från all teknisk utrustning, samtliga glasögon, slipade som oslipade, armbandsur mm. Jag blev dessutom av med samtliga skjortor och t-tröjor.
Vår bil bröt dom sig in via låset i förardörren och i bil nr 2 slog dom en sidoruta.

Här kommer lite tips för er som inte redan vet och för att ni i möjligaste mån kan minska risken för inbrott i era bilar. Det är, ursäkta uttrycket jävligt irriterande och kränkande när man drabbas av detta.

1: Vi gjorde misstaget att parkera efter oss, intill den höga rosplanteringen, detta gjorde att dom kunder bryta sig in utan att någon såg dom.
2: Vi gjorde också misstaget när vi drog för gardinerna mot sol och värme vilket gjorde att dom kunde arbeta ostört och osynligt i husbilarna.
Med facit i hand skulle vi parkerat centrerat och en bit ifrån varandra för att minimera risken till inbrott, inte dragit för gardinerna så allmänheten kan se och höra vad som pågår.

Vi polisanmälde också händelsen och ville att polisen skulle komma till platsen för att se vad som hänt men också för att vi till 99,9% hade svinen på bild.
Polisen tar inte dessa brott på plats utan man får snällt söka sig till närmaste station. Vi gjorde som dom sa och fick då träffa tjänstgörande polis som endast kan prata italienska vilket gör det betydligt svårare.
Jag visade honom bilden på grabbarna som han i sin tur skickade vidare till någon som gav honom svar ganska så snart att dom är Rumäner och kända sedan tidigare. Förvånad av att inget mer hände, vi fick våran anmälan utskriven och så blev vi visade till utgången.

Nu blir det installation av larm om det nu hjälper, men det skrämmer väl alltid någon.
Fortsatt trevlig husbilssommar.
/ Jörgen Kalkhää
 
D

Deleted member 11118

Guest
Fruktansvärt tråkigt när det händer. Vi går aldrig in båda när vi är på ett köpcentrum, hustrun handlar och jag vilar mej. Tråkigt man inte kan handla gemensamt men så ser verkligheten ut.

Du skrev på ett ställe "Jag visade honom (förmodar polisen) bilden på grabbarna som han i sin tur skickade vidare till någon som gav honom svar ganska så snart att dom är Rumäner och kända sedan tidigare." Hur blev de fotade?

Man kan aldrig skydda sig till 100% vill buset in i bilen tar de sig in. Hoppas allt ordnar sig ändå.
 

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2024
Hej
Ja vi har delat på oss vid några tillfällen men frågan är vad som händer om man är ensam när dom vill in.
När det gället bilderna så var det jag som tog dom, dom var fyra st som försökte ta sig in i en annan bil alldeles bredvid när vi kom så dom blev skrämda och drog men jag tog lite bilder i smyg.
Vi funderade en stund på om vi skulle agera utifrån vad som hänt men risken är för stor att man får problem för dom har inga gränser tyvärr.
Det tråkiga är att polisen inte agerar när dom får rätt tydliga bevismaterial, inte tillräckligt för våran del men polisen var ganska säker på att det var dom som gjort inbrottet. Det är ju ganska stora värden i det som stals men det skiter man i.
Jag har sedan något år tillbaka installerat ett säkerhetsskåp i bilen och det är jag glad över, det kom dom inte åt så pass och pengar fick vi behålla i alla fall.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Hej
Ja vi har delat på oss vid några tillfällen men frågan är vad som händer om man är ensam när dom vill in.
När det gället bilderna så var det jag som tog dom, dom var fyra st som försökte ta sig in i en annan bil alldeles bredvid när vi kom så dom blev skrämda och drog men jag tog lite bilder i smyg.
Vi funderade en stund på om vi skulle agera utifrån vad som hänt men risken är för stor att man får problem för dom har inga gränser tyvärr.
Det tråkiga är att polisen inte agerar när dom får rätt tydliga bevismaterial, inte tillräckligt för våran del men polisen var ganska säker på att det var dom som gjort inbrottet. Det är ju ganska stora värden i det som stals men det skiter man i.
Jag har sedan något år tillbaka installerat ett säkerhetsskåp i bilen och det är jag glad över, det kom dom inte åt så pass och pengar fick vi behålla i alla fall.

Det var nog tur du inte konfronterade dem, man vet aldrig vad det kan göra och är de fyra så låter man bli. Tyvärr fungerar inte Polisen som vi kanske vill de skall göra.
Tror risken är mindre om man finns i bilen, man kan ju skrika och ropa om där är folk i omlopp, de vill säkert jobba ostörda. Men man vet aldrig.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I många fall så finns nog banditerna på parkeringen redan när man kommer och bevakar intressanta objekt. Lämnar man bilen utanför en stormarknad vet de ju att det tar en bra stund innan ägarna är tillbaka. Om någon stannar kvar i bilen bör man visa det tydligt, t ex genom att båda går ut ur bilen och den ena sedan går tillbaka in. Om båda går från bilen bör man lika tydligt visa att man tar med sig sina värdesaker från bilen. Om man låter bli att dra för gardinerna ser ju tjuven att det inte finns något värdefullt, i vart fall inget som syns.
Många ställer ju sig långt bort på parkeringen för att lätt kunna komma in och ut med husbilen, men nackdelen är att tjuven kan vara mer ostörd där. Spännband mellan dörrarna eller extra lås och larm hjälper kanske ibland, men mot den som krossar en ruta är det nog inte mycket som hjälper.

/CG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är aldrig den drabbades fel när någon begår en kriminel handling mot en...
Och det är omöjligt att förebygga inbrott, vare sig det gäller ett hus eller husbil ...däremot kan man försvåra det för den kriminelle så att det inte är så lätt att ta sig in genom dörrar eller fönster....
Själv har jag ett dvr system med fyra kameror som startar automatisk när motorn startar eller om jag aktiverar h-bilets lam.....
Så jag kännde mig väldigt trygg med detta....och när jag befinner mig i h-bilen så tyckte jag att jag inte behövde starta systemet....
I denna falska trygghet blev jag utsatt för ett rån och mordförsök....
Efter överfallet instalerade jag ett till dvr system med två kameror som aktivera inspelning om någon rör sig i kamrornas synfält...1kamera vid bodelsdörren och 1kamera inne i h-bilen....detta system kan jag inte stänga manuelt däremot stängs det via ett relä när det system med fyra kameror startar....nu hamnar all film på memory kort så det är lätt att efterkolla vad som hände och vem som gjorde vad.... Men mina övervakning system kan ändå inte garantera mig att jag inte råkar illa ut framöver .... Jag kan bara be till "han där uppe" och hoppas att jag inte råkar illa ut framöver....
Kanske inte så mycket till tröst det jag skrev.... Men så ser jag påett och hoppas att ni framöver inte mer råkar ut för inbrott i vare sig i bostad eller h-bilen
Kram
 

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2024
Hej
Tråkigt att höra, rånad och mordförsök. Då skall man vara glad att det endast var inbrott. Får man fråga var i världen du blev utsatt för detta.
/ Jörgen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu i år i Tiznit Marocko .... Han knackade på min dörr och frågade om vatten, när jag sen hälde upp vatten i hans tomma flaska gick han in i husbilen...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr tror jag inte kameraövervakning hjälper, buset bryr sig inte drar bara ned kepsen lite,
säkerhetsskåp har jag övervägt men valt bort, buset vet då vara du har värdesakerna skadorna på bilen ökar, det finns många ställen att gömma pass pengar mm.som är mycket svåra att hitta.
Parkera väl synligt från alla håll, inga synliga värdesaker, ordentliga lås,larm.
Vill någon bryta sig in så gör dom det, det gäller att minimera skadeverkningarna.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tråkigt att drabbas! Jag tror den största risken för inbrott är just på parkeringar vid stora köpcenter. Det är otroligt lätt för en inbrottstjuv att ganska obemärkt bryta upp någon av förardörrarna eller bodelsdörren. Även om det är mycket folk i närheten. Vi är ju dessutom oftast tvungna att parkera lite "off". När vi åkte runt i Europa nu i somras tog vi för vana att alltid låsa bildörrarna inifrån (med bältena i vårt fall) samt larma på bodelsdörren. Då får vi alla fall sirén i bilen och sms och telefonpåringning om den öppnas - sedan om man hinner springa tillbaka är ju inte säkert men man har en chans i alla fall. Om det är en bra lösning vet vi inte än (som tur är).
Ett bra, om än lite tråkigt, alternativ är ju som Lassej skriver, att en är kvar i bilen.
 
Toppen