• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i Amsterdam

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Vi har precis kommit hem efter en resa på 18 dagar i Danmark, Tyskland o Holland.
I Amsterdam parkerade vi på central parkering ca 1 km från stationen.
Vid stor väg med gång och cykelväg precis förbi bilen. Mitt på dagen o vi skulle på museum så vår hund var kvar i bilen, en stor Flat Coated Retriever.
De gick in ändå, bröt upp bodel dörren, letade igenom hela bilen, alla skåp var öppna sängen uppriven.
Vi saknar inget, de tog inte Svenska pengar ca 1 5 00 kr, tog inte Ipad, tog inte en ny gps.
Undrar va de var ute efter, någon sa att de kanske letar efter pass.
Men vi var glada att vår hund var kvar i bilen, så vi kunde efter lite tankar fortsätta vår resa.
Så vårt råd är att inte parkera på stadens parkeringar utan stå på camping o åka in till city.
Och alltid ha med era pass när ni lämnar bilen.
Mvh Lennart o christina Hessel.
Eksjö.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i Amsterdam

Jag har sagt det förr och säger det igen!
Parkera inte din husbil utefter vägar, gator, torg eller på parkeringsplatser i Amsterdam men lämna den framförallt inte obevakat! Lämna absolut inte din kära hund i bilen! De stjäl hundar också! Du hade en jävla tur i oturen!

Det finns tre ställen där du kan lämna bilen nära centrum AmsterdamCityCamp , CampingVliegenbos och CampingZeeburg
Det finns fler säkra ställplatser och campingar runt Amsterdam men inte så nära som de tre ovan.
Jag kan inte mycket, men Amsterdam, det kan jag som min byxficka! Född och uppvuxen i centrum och besöker staden minst 2x/år. Amsterdam är efter Marseille, den mest kriminella staden i västra Europa. Ficktjuvarnas eldorado nr.1 i EU.
Så här skrev jag på förfrågan till Ralph för någon månat sedan:


Hej Louise & Ralph!
Topp 3 Mat! Är lätt besvarat! Inga förslag jag kan komma på just nu. I Holland äter man bra i stort sett överallt. T.o.m fiskestånden vid kusten har mycket fina varor, stekt eller friterad fisk eller musslor är alltid mums. Även på restaurang.
Topp 3 ställen kan lätt bli topp 30!
Amsterdam har sitt Rijksmuseum (t.o.m. Obama har sett Nattvakten för andra gången) som är ettmåste tillsammans med en rundtur i kanalerna. Amsterdam CityCamp ligger bra till. Camping Vliegenbos är också bra. Håll dig borta från Camping Zeeburg! (många gästarbetare från Eire så här års).
Amsterdam är ficktjuvarnas eldorado nr. 1 i Europa. Parkera inte husbilen obevakat i stan!
Utanför Amsterdam finns mycket mera. På väg dit kör du via Deltaverken i Zeeland! Kör kustvägen! Från Brygge (stanna)! - Terneuzen - Middelburg (stanna!) - Grevelingendam - Haringvlietdam - Hellevoetsluis (stanna!) - Brielle (stanna!) - Schiedam - Gouda/Leiden - Keukenhof (om du vill se ogräset) - Amsterdam.
Efter Amsterdam norrut. Zaanse Schans (Zaandijk) är ett måste liksom Marken men de ligger inte på samma väg norrut (välj Zaanse Schans och spara Marken!) Glöm Volendam! Ta Hoorn men hellerEnkhuizen i.st.!
Nu blir det svårt norrut Afsluitdijk eller sydost Lelystad. Gillar du gamla båtar blir det Lelystad ochBataviavarvet. Annars blir det Harlingen (trevlig stad). Du har nu kommit till den vackraste provinsen i Nederländerna, Friesland. Här finns det gemytliga utelivet i små och lite större städer som Stavoren, Sneek, Lemmer, Leeuwarden, Dokkum, m.fl. Vi älskar Friesland och är där ofta. Jag kan hålla på en bra stund till. Även på sydsidan av IJselmeer finns hur mycket som helst men det tar vi en annan gång. Glöm inte att äta den saltgravade sillen med hackat lök (finns många stånd i hela Holland) och friterade musslor.
Drick inte Oude Genever! Drick Jonge Genever! Eller Schippers Bitter eller Juttertje (från Texel) den senare antagligen något för söt för dig!
Du får gärna lägga ut detta på HBKforum om du vill! Kanske nyttigt för andra också! Ha en himla trevlig tid i Holland!
Va inte rädd för att fråga om du vill veta mera!
Julian


Amsterdam är en fantastisk kulturell, vacker, häftig, pulserande och underhållande stad, men man skall alltid va på sin vakt!
Den relativt omfattande tillgången till droger gör att särskild den enkla formen av kriminaliteten (inbrott, ficktjuveri, m.m.) blomstrar mycket högt!

Ha en trevlig tid i Amsterdam! "Men va medveten och försiktig därute!"
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Inbrott i Amsterdam

Amsterdam är katastrof med öppen droghandel dom är så påverkade så dom skyr inget man kan sitta i bilen och få inbrott. Nyligen god vän fick inbrott utanför polisstation, gick ju snabbt med anmälan sen åkte dom därifrån och är ganska kloka på kuppen. Förstår Ert läge flyg till stan i stället och håll i grejerna.
 
F

F.d. 27801

Guest
Sv: Inbrott i Amsterdam

Hejsan!

Vi planerar att åka till Leeuwarden i sommar och behöver kunna stå över en natt ganska centralt.
Kan du ge oss tips?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i Amsterdam

Parking Prinsentuin, 4pl, max.8m, €8,50, 48h, vatten, tömning, el, centralt
N53.20536, E5.79666
Harlinger Trekweg, 6 pl. utefter kanalen, tillåten parkering endast, gratis, centralt
N53.19834, E5.77209
Leeuwarder Jachthaven, 6pl. 8m. 12,50€ inkl. alla utensilier. 2,5Km till centrum
N53.19869, E5.82823
De första två, campingbeteende förbjudet, endast parkera! Den sista kan ha stängd toalettbyggnad under vintern.
Julian
PS
I fall ni inte redan vet! Leeuwarden centrum är mysig! Det är som Amsterdam centrum i minniatur, mycket lugnare men fortfarande väldigt trevlig och så har dom ett kyrktorn som lutar nästan som tornet i Pisa. Mata Hari kommer härifrån.
DS
 
Senast ändrad:
Toppen