• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importtips av någon erfaren önskas.

F

F.d. 7861

Guest
Hej.
Jag är en ganska "grön" husbilsfarare. Jag har idag en VW Carlifonia Coach -96 med popup tak som jag sorgligt nog måste sälja för vi har växt ur en aning jag och min familj.
Nu är jag på jakt att importera något ifrån tyskland men jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Är det någon som har något tips på hemsida eller någon förmedling.

Mvh Petter:spinny:
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Hej Petter.
Vi använde oss av Eurogarage Svenska AB för att fixa importen.
Det kostade visseligen en del, men dom var mycket serviceminded och hjälpte till på
alla sätt för att hitta en lämplig bil.
Dessutom var hela proceduren mycket snabb.
Från det vi bestämt oss till att bilen stod hemma tog det bara 14 dagar.
Tror att priserna i tyskland brukar nå botten strax efter Düsseldorfmässan.
M.v.h Åke
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Bilarna finns på mobile.de och informationen här, bara att söka.
Kollar du igenom mina poster (frågor) så hittar du många matnyttiga svar.

Peter :)
 

lasse&lotta

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Börja med att kolla att modellen du vill importera finns i sverige så silipper du besöka AVL/MTC för vetilationsmätning .Kolla även skillnaden mellan tjänstevikt o totalvikt=lastvikt kan vara väldigt liten på
vissa modeller.Åk ned o hämta en husbil själv.Helst i södra tyskland så tjänar du mer på affären.Är det så att du tänker köpa husbil i prisklass150-200 tusen är det bättre att köpa i sverige för liten vinst för att åka Lasse
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

hej är du som jag va "grön"när de gäller import jag tog hjälp av Anders på husbilen.nu i Mellerud som hjälpte mej ta hem bilen efter jag hade hittat den kosta vissligen en slant men
den lotsningen jag fick från kontakt i tyskland avl och regbesiktning var värt det ,kostar inget å ringa å fråga vem vet han har kanske din bil på gårn men som sagt det finns många som sysslar med detta lycka till
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Hej!
Det är inte så svårt som man kan tro. Skall man importera en bil som har några år på nacken tycker jag definitivt att man skall åka ner och titta på den själv. Bilder i all ära men det är inte ofta dom ger rätt intryck.
Var precis i veckan nere på ett jobbmöte i södra Tyskland och av ren tur så var det i närheten av en handlare som hade en husbil jag kollat in på mobile.de under 4 veckors tid... kunde inte låta bli att åka och kika på den. 1 timme senare var vi överens om pris och det praktiska. Jag för över pengarna imorgon och flyger ner på torsdag morgon för att köra hem den.

Gällandes pris så finns det minst 3 st av samma årsmodell till salu i Sverige nu. 2st privat för 350' och en handlarannons på 380'. Jag fick ge 200' och räknar med ca 15' i "kostnader". Nog finns det pengar att spara om man hittar rätt bil.

Ett tips vid sökning på Mobile.de är att inte filtrera för hårt. I "min" annons var inte typ av drivmedel ifyllt och det stod heller inte att den var helintegrerad vilket gjorde att en normal sökning på en helintegrerad dieseldriven bil inte fick träff på "min" bil...

Så här såg/ser min kraftigt spontana och enkla plan ut:
1. läs igenom allla forum och hitta bra info - tagit några kvällar
2. Hitta en bil
3. köpa bilen - Se till att handlaren gastestar den (gult papper). Det spar tid och pengar. Bestämma när man kommer så handlaren är redo att åka med till "bilregistret" och ordna exportskyltar och tysk trafikförsäkring. Se till att handlaren servar bilen inför hemresan. Ringa hem och försäkra i egna bolaget. Se till att minst få med det tyska regbeviset och ett riktigt kvitto.
4. Åka hem
5. Luta sig tillbaka i soffan och ta tag i det administrativa som ursprungskontroll och besiktning mm. Har man köpt en bra bil i bra skick byggd på ett standardchassi och fått med sig papprena hem så är saken nästan biff.

Som förstagångsimportör som ännu inte fått hem bilen finns det ju en risk att jag kanske glömt nåt..:D
 
Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Vill bara förtydliga punkt 3. Du måste få med briefet hem! Den som har briefet äger bilen... utan brief äger du ingen husbil även om du har den hemma på gårdsplanen.

Glöm inte att kontrollera briefet så att det inte finns några skrivfel eller större förändringar. Ett skrivfel på t ex längden kan ställa till ordentliga problem, det har drabbat oss.

//Kicki
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Ta kontakt med försäkringsbolaget i god tid. Det är inte alla försäkringsbolag som försäkrar innan bilen är registrerad i Sverige.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Import tips av någon erfaren önskas.

Så är det i praktiken, och egentligen agerar försäkringsbolagen olagligt.
Man har som medborgare eller företag i ett EU-land rätt att försäkra ett fordon i hemlandet även om det är registrerat i annat EU-land.
 
Toppen