• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importförsäkring husbil 4500kg?

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Hämtar en Bürstner Elegance i Tyskland om några veckor och ska få tag på en importförsäkring och sen vanlig försäkring. Motormännen som jag haft tidigare försäkrar bara upp till 4250kg och vår nya har totalvikt 4500kg. Någon som har tips på vettigt prissatt importförsäkring och vanlig försäkring för tung husbil? Krav fast självrisk på glasskada.
 

Sb1215

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Malung
HBK-Nr
21575
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Hej betalade 1650:- för import försäkring för en 3850 kg Länsförsäkringar, sen vet jag inte om dom har olika priser beroende på vikten.
Mvh Stefan
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Hejsan Smålänningen ! Det är så att för att få ut exportskyltar i Tyskland är Du tvungen att teckna försäkring som Du kan välja att gälla lite olika många dagar 9-30 dagar tror jag att spannet är och denna försäkring gäller även i Sverige. Beroende om Du tänkt att vistas länge eller kort tid i Tyskland väljer Du den kortare varianten då Du ändå måste idka lite pappersexercis och reg.besiktning hemma. Du kan sedan teckna en 1 dagarsförsäkring hos t.ex. Folksam för besiktningsdagen. Så någon särskild importförsäkring behöver Du inte ! Har själv importerat flera HB:ar utan några som helst problem, god tur och lycka till men gör inte som jag vid senaste importen, att bli blixtad i fartkamera med exportskyltar där jag står som ägare i Tyska bilregistret, kostade ca: 20 Euro
Hälsningar till Dig och Frun önskar
Hasse & Ingegerd
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Hämtar en Bürstner Elegance i Tyskland om några veckor och ska få tag på en importförsäkring och sen vanlig försäkring. Motormännen som jag haft tidigare försäkrar bara upp till 4250kg och vår nya har totalvikt 4500kg. Någon som har tips på vettigt prissatt importförsäkring och vanlig försäkring för tung husbil? Krav fast självrisk på glasskada.

Betalade 1800 för 30 dgr.
4500 kg hos LF
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Hejsan Smålänningen ! Det är så att för att få ut exportskyltar i Tyskland är Du tvungen att teckna försäkring som Du kan välja att gälla lite olika många dagar 9-30 dagar tror jag att spannet är och denna försäkring gäller även i Sverige. Beroende om Du tänkt att vistas länge ...

Tack.
Blir femte importen sedan 2008 så har hyfsad koll på hur exportskyltarna funkar.
Numera är kravet borttaget på de röda exportskyltarna. Så nästa gång du ska importera räcker det att ni tar de gula 5 dagars skyltarna så sparar ni några kronor (tips från SMÅLÄNNINGEN)
Oberoende av vilka skyltar man skaffar i Tyskland så är det bara trafikförsäkring man kan teckna där och en 6 månaders husbil betingar (för mig) ett högre värde än att jag skulle våga köra 100 mil utan helförsäkring. Så någon typ av helförsäkring i svenskt bolag kommer att tecknas.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Pust!
Försäkringsbolag är inte lätta att få grepp om.
Folksam svarade hyfsat snabbt på HBK numret. 4005kr för 30 dagar.
Länsförsäkringar: Tecknar inte husbilsförsäkring om man inte redan har villaförsäkring hos de. Förfallodag för villaförsäkringen är 1 Dec så jag sa att jag tecknar villaförsäkring från förfallodatum, då måste det väl gå. NEJ! Ingen husbil innan du har huset här. Hur gör de som bor i lägenhet?
Vardia: Tecknar inte heller husbil om man inte har boendeförsäkring hos de.
Motormännen: Max 4250kg. Förklarade att det är samma bil som jag kan välja 4000/4250 eller 4500kg totalvikt på och då jag vill vara laglig väljer jag högsta vikten. Hon skulle ta det vidare till chefen då hon höll med om att det lät knasigt, men tror inte de kommer att ändra det då de säljer åt Gjensidige.
IF30min kö! 3000kr, men då gäller trafikförsäkringen bara 7 dagar, sen får man ringa de o begära endagars trafik för ytterligare 600kr för att kunna köra till regbesiktning.

DINA Hon var osäker på hur importförsäkring funkar så hon kollar o återkommer imorgon.


To be continued...
 
Senast ändrad:

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring husbil 4500kg?

Vi tog en enmånads helförsäkring hos Folksam när importerade en 6.7 tons förra året.
Vi fick stenskott i en strålkastare på väg hem inga problem 1500 hundra I självrisk.
 
Toppen