• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importera POI till Navigon på iPad

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
På annan plats har diskuterats hur man importerar POI till iGO MyWay på iPad. Någon som vet/försökt med något motsvarande för Navigon. Var ligger POI-filerna, vad heter de, och kan de redigeras och stoppas tillbaka.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Importera POI till Navigon på iPad

Bra fråga! Nu har vi lyckats med både iGO och CoPilot och tydligen TomTom också.

Det skulle vara bra om det lyckades med Navigon och Garmin också. Utan Jailbreak!

F

F.d. 4220

Guest

Jag tänkte prova det med. Man kommer åt mapparna via iExporer på samma sätt som för iGO. Jag har också hittat filen med favoriter. Problemet är att det är en binärfil (det vill säga en fil packad på ett eget sätt), så man behöver ett särskilt verktyg för att editera dem.
Och googlar man så ser man att alla importer till navigon antingen sker via deras eget verktyg fresh eller via ett tredjepartsprogram som kostar pengar.
Och dessutom så gäller detta deras gpser. Fresh hittar inte navigon på ipaden, det har jag provat...

Jag tänkte försöka gå runt det genom att prova med andra filer som navigon gillar, men har inte kommit så långt än.

Om jag lyckas så skriver jag hur jag gjorde och tills jag skriver har jag inte hittat en lösning... :/

//stefan

Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

STACT,

Vad heter POI-filen? Så kan jag också hacka lite.

Håkan

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Om ni nu lyckas få in egena POIs tänk på att Navigon har en texfil som begränsar antalet POIs. Den textfil måste man öppna och ändra antalet POIs. Nu är detta i och för sig på Navigons egena hårdvaror men det kan vara samma sak på Ipaden eller Iphonen.

F

F.d. 4220

Guest

Filen heter favourite.targets och ligger i mappen Apps/com.navigon.NavigonEurope/Documents. Öppnar man den i notepad++ så ser man att det inte är en normal textfil, men samtidigt finns det en del läsbar text här och där, så jag ser att det är de favoriter jag lagt in som finns där.

Däremot har jag ingen navigon gps, så jag kan klura ut hur det fungerar där. Tack Runar för tipset om textfilen, jag tror att de har en ganska lik struktur även i appen. Har du någon aning om i vilken mapp den ligger i så fall? (det finns inte så många mappar här, men strukturen är djup på sina ställen)?

Hade jag haft en Navigon GPS, hade jag provat att importera till den, sedan letat upp den filen och flyttat den till ipad-appen...

Jag har ställt frågan till de som gör POI Warner, men har inte fått något svar.

Lycka till, Håkan.

//Stefan

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag vet inte riktigt var de lägger POIs filerna då man använder deras mjukvara när man lägger in dem. Jag ska kolla i min navigon gps om man kan se det där. Jag har en del att göra idag så jag få se om jag hinner under dagen.

Nedan är en beskrivningen hur man ändrar tectfilen som jag gjort. Det kanske är något liknandet i Ipaden

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/359454

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det verkar som en .targets hör hemma som en projektfil i MS Visual Studio.
"The MS Build Engine is used so that developers can build software in lab environments where visual studio isn't installed. Files that are used by MS Build that contain information regarding a project have the .targets file extension."

Om det nu inte är en alldeles egen extension.

Jag har inte MS Build eller Visual Studio, så det blir stopp för tillfället.. Någon som har och kan prova att importera?

Håkan

F

F.d. 4220

Guest

Intressant, jag skall kolla på det. Lite udda om de använder .net saker i IOS...
Men helt omöjligt är det inte.

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag för några år sedan installerade Navigon på min iPhone och senare på iPad fanns ett tillägg "ADAC guide för camping och husbilsparkering 2010".
Den fungerar mycket bra och gör Bordatlas ställplatsfiler överflödiga.

Jag hörde ett rykte att det inte finns någon nyare, synd i så fall.

photo-752878.jpg
photo-753917.jpg
photo-758319.jpg

Toppen