• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera ny eller nästan ny husbil?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Om jag vill köpa en HB från Tyskland av 2020 års eller nyare hur funkar det och vad är att tänka på?
Har hört att om bilen gått över 600 mil gäller den som begagnad och en annan moms, vad gäller?
Hur blir det med skatten, hög skatt i 3 år och sedan lägre! Hur får man fram vad det kostar?
Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt?

Mvh Göran S.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Om jag vill köpa en HB från Tyskland av 2020 års eller nyare hur funkar det och vad är att tänka på?
Har hört att om bilen gått över 600 mil gäller den som begagnad och en annan moms, vad gäller?
Hur blir det med skatten, hög skatt i 3 år och sedan lägre! Hur får man fram vad det kostar?
Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt?
Ny bil: Vid utförsel får du tillbaka den tyska momsen som tillfälligt är sänkt till 16 % (från 19 %) tom. den 31/12 -20. Så har du ett pris inkl. tysk moms dras 13,793 % av/återfås vid införsel till Sverige. Sedan får du en faktura på svensk moms 25 % (från Tullverket), på det tyska priset utan moms.

Beg. bil: Vid köp av begagnad bil som uppfyller kravet på att räknas som begagnad sker ingen clearing av moms överhuvudtaget då den blev betald när den köptes i Tyskland.

Tar du in en 1 år gammal bil så får du betala den höga (2019 års svenska) skatten i ytterligare 2 år.
Går propositionen igenom för sänkt avställningstid (de tre första åren från registrering), går det att under de kommande åren ställa av bilen i minst 4 dagar och slippa betala skatt.
"Karensen" för skatt sänks från 15 dagar till 4 dagar.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen skall ha gått 600mil samt vara 6 månader gammal för att räknas som begagnad,då gäller tysk moms 19%, den är temporärt sänkt till 16% till sista december.
Hög skatt gäller 3 år efter registrering, importerar du en 6 månaders bil, betalar du alltså 2 och ett halvt år hög skatt.
Vad skatten kommer bli får du tittat på en motsvarande bil i Sverige.
(kuaiLi var snabbare)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den höga svenska vägtrafikskatten gäller i 3 år från datumet när bilen togs i trafik första gången, oavsett om det var i Sverige eller i utlandet.
 
Toppen