• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera dethleffes trend 7877

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har haft burstner i flera år köpt några i Tyskland de senaste åren. i början var det ju kalla handen i Sverige med garantiarbeten på min bi. nu de senaste åren får jag bra service på min burstner även i Sverige. Min fråga är om vi byter bil till dethleffes hur är det med att få garantijobb gjorda i Sverige på den går det och då var i så fall. Visst går det att fixa i Tyskland på sommarens resa men går det i Sverige med är det ju bra. Kan tillägga att vi ska byta om ett år ca blir argos 747 eller trend 7877 årsmodell 19.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Någon som hämtat en dethleffs i tyskland och gjort garantireparationer på den i Sverige nyligen ?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Aktualiserar frågan igen borde väl vara någon som hämtat en dethleffs i Tyskland nyligen och även fått problem med denna och viljat använda sig av garantin i Sverige. vore trevligt och veta hur det gick eller om de hänvisade till Tyskland har ju som jag nämnt burstner och de är ju inga problem med garantijobb på tysk bil i Sverige nu.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi hämtade hem vår 7850 XLi tidigt detta året. Jag ställde då frågan till några handlare i min närhet på västkusten men det var tämligen kalla handen trots att Dethleffs centralt tar kostnaderna. Handlarens argument var att fabriken betalar för dålig timpenning för att de skulle befatta sig med andra bilar än de som de själva sålt.
Vår bil har i stort varit bekymmersfri men de detaljer vi haft fixade vår handlare i Tyskland under vår semesterresa. De anpassade sin kalender efter vårt önskemål om tid och vårt stopp tog endast 3h.
Passade där på att komplettera med lite tillbehör som i vanlig ord ung var billigare än här i Sverige.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej tack för svar. Känner igen dessa argument från svenska handlare. Efter burstner Sverige gick i konkurs ändrades detta och nu får man hjälp även i Sverige på en importerad burstner. Är därför fundersam om att byta märke. Dock har jag tidigare löst det på samma sätt som dig på väg ner i Europa i samband med resa. Jag bor inte alltför långt från västkusten så då vet jag vad jag har och vänta om vi köper en 7877 och det inte blir en 747.Tack än en gång.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Glömde fråga men fuktest för garanti gör del väl på importerade dethleefs bilar även i Sverige?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta är väl inget större problem. Att handlaren ger "kalla handen" beror ju på att han inte kan förlika sig med att han inte sålt HB'n & gjort sig en nätt förtjänst. Jag råkade u för samma sak med min HB, blev heligt förbannad & kontaktde tillverkaren för EuraMobil & som en blixt från klar himmel fick jag ett e-nail från återförsäljaren att jag var hjärtligt välkommen & att dom tskulle lösa problemen ill min fulla belåtenhet,
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Detta är väl inget större problem. Att handlaren ger "kalla handen" beror ju på att han inte kan förlika sig med att han inte sålt HB'n & gjort sig en nätt förtjänst. Jag råkade u för samma sak med min HB, blev heligt förbannad & kontaktde tillverkaren för EuraMobil & som en blixt från klar himmel fick jag ett e-nail från återförsäljaren att jag var hjärtligt välkommen & att dom tskulle lösa problemen ill min fulla belåtenhet,

Önskar att Carthago hade reagerat lika dant. Men icke då. De sysslar nämligen med försäljningspolitik och bar inte alls intresserad av att bistå på något sätt.

Tur man är händig. Fast orken följer kanske inte med livet ut.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Det görs fuktkontroller i Sverige, jag gjorde min sista garantikontroll för några år sedan. Handlaren tog mer betalt för importerade bilar. Minns inte nu vad jag betalade men det var ett par tusen per år. Då ingick att de impregnerade vissa delar av bottenplattan.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Glömde fråga men fukttest för garanti gör del väl på importerade dethleffs bilar även i Sverige?
Fick lite olika bud där likaså. En handlare menade på att de inte utförde fukttester på andra fordon än deras egensålda. De menade att om fukt finns så är det också de som ÅF som får stå för åtgärdande. Mtp på mitt tidigare inlägg om dålig ersättning för garantijobb så ville han inte ta i dessa fukttester.
Napoli Bil&Handel i Helsingborg var dock villiga att utföra detta test till en kostnad av 2500kr. Utöver fukttest så skall det också sprayas en "täckfärg" undertill på förskruvningar.

Då jag ändå var på väg söderöver så fick "min" tyska handlare hantera fukttest likaså. Kostnaden var ca 900kr inklusive underbehandling
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Finns för Burstner godkända verkstäder som inte är Återförsäljare. De tar alla. Kanske finns för Dethleffs också?
 
Toppen