• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import

Funkar det att köpa från tysk privatperson? Går det att få röda exportskyltar och tysk trafikförsäkring utan att det är en handlare med i affären? Har för mig att det är en hel del procedurer hos den lokala "Transportstyrelsen" innan ägarbytet och skyltar kommer fram.
 
Funkar det att köpa från tysk privatperson? Går det att få röda exportskyltar och tysk trafikförsäkring utan att det är en handlare med i affären? Har för mig att det är en hel del procedurer hos den lokala "Transportstyrelsen" innan ägarbytet och skyltar kommer fram.
Det är rätt bökigt om inte Privat personen i tyskland själv är insatt, vi hade tur och träffade på en norman som jobbar utanför kassel med registreringar osv... Utan hans hjälp hade vi nog vart kvar än :twitcy:
 
Räkna med en hel vardag så löser det sig. Helt okomplicerat men köer ! Skyltar tillverkas på några min när d blir din tir
 
OK, då gäller det att hitta en tysk säljare som är kompis med "Zulassungsstelle". Vad jag förstår är det ju viktigt att man får båda delarna av Registreringsbeviset samt att man tecknar en tillfällig trafikförsäkring så att man kan köra hem bilen.
 
OK, då gäller det att hitta en tysk säljare som är kompis med "Zulassungsstelle". Vad jag förstår är det ju viktigt att man får båda delarna av Registreringsbeviset samt att man tecknar en tillfällig trafikförsäkring så att man kan köra hem bilen.

Du bör ju inte köra hem på bara trafikförsäkring, prata med ditt försäkringsbolag, dom kan fixa en korttids helförsäkring, kanske inte så billigt
men på bara trafikförsäkring riskerar du att bli utan ersättning om något händer. En del försäkringsbolag bakar in den kostnaden om du tar
försäkring hos dom.
 
Du bör ju inte köra hem på bara trafikförsäkring, prata med ditt försäkringsbolag, dom kan fixa en korttids helförsäkring, kanske inte så billigt
men på bara trafikförsäkring riskerar du att bli utan ersättning om något händer. En del försäkringsbolag bakar in den kostnaden om du tar
försäkring hos dom.
Vi köpte vår plåtis av en bilfirma utanför Hamburg, de ordnade utan problem både skyltar och 2v försäkring, och jag tror faktiskt det var halv-/helförsäkring, inte bara trafik.

Det jag däremot vill varna för är betalningen! Vi blev fast 2 dagar extra för att betalningen inte kom fram till mottagarens bank, även fast jag betalade extra för expressöverföring. Problemet var att många tyska banker är organiserade ungefär som enskilda sparbanker, så betalningen kom till huvudbanken samma dag, men till "lokalbanken" först 2 dagar senare.
 
Sätten kan vara olika, jag har vid olika tillfällen
1 Åkt på tyska rödplåtar
2 Hämtat på kärra, lite svårt med husbil kanske. (Mitt försäkringsbolag ansåg att fordonet kunde anses som last)
3 Åkt på säljarens plåtar
4 Säljaren medverkade vid Zulaszungsställe, Fahrzeugbrief, skatt, plåtar och försäkring (mitt svenska försäkringsbolag fixade helförsäkring).
Så sätten har varierat, vet inte vad som är gå gångbart idag, men klart billigast var alternativ 1.
BoP
 
Enl Transportstyrelsen gäller våra övergångsregler både ”här och där”. Problemet är väl att ev förklara detta för en tysk polis …….
 
Enl Transportstyrelsen gäller våra övergångsregler både ”här och där”. Problemet är väl att ev förklara detta för en tysk polis …….
Därför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909
– En utskrift ur modellhandboken på rätt språk kan vara bra att ha med på utlandsresan om man saknar C-körkort och husbilens totalvikt överstiger 3 500 kg.
 
Därför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909
– En utskrift ur modellhandboken på rätt språk kan vara bra att ha med på utlandsresan om man saknar C-körkort och husbilens totalvikt överstiger 3 500 kg.
Länken fungerar inte
 
Enl Transportstyrelsen gäller våra övergångsregler både ”här och där”. Problemet är väl att ev förklara detta för en tysk polis …….
Problemet är väl att en tysk exporthusbil över 3500 kg inte är en personbil. Det blir den ju först när den är registrerad i Sverige.
 
Tillbaka
Toppen