• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Import från Tyskland – Våra misstag och erfarenheter

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Vi hittade vår första husbil i Tyskland. Marknaden är större, priserna bättre, och vi hittade helt enkelt inte vad vi ville ha här i Sverige. Det är förstås en lite större ansträngning att importera själv om man aldrig har gjort det förut, men det verkade ändå inte så svårt. Men några misstag gjorde vi, och några erfarenheter skaffade vi oss; kanske hjälper det någon annan om vi delar med oss.

Vi visste ungefär vad vi ville ha, och trodde kanske att enklast sättet att göra en affär var att ha pengarna på kontot innan, titta på en bil hos en tysk handlare, pruta, göra affär, vänta på att pengarna kommit fram, och sedan köra hem.

Första försöket var hos en bilhandlare som främst sålde lyxbilar, och som hade fått en husbil som inbyte. Men husbilen gick inte att starta (utan att först fylla på diesel), kylskåpet var kass och de visste ännu mindre om husbilar än mig själv. De var inte seriösa, så det blev ingen affär.

Det vi var ute efter var inte så vanligt, men efterfrågan var rätt stor, så när man hittat något på mobile.de var det rätt viktigt att snabbt kontakta handlaren (vi var inte intresserade av privata bilar). Men för att få ett snabbt svar var det mycket bättre att helt kommunicera på tyska. Min skoltyska är fortfarande rätt OK, och mha Google Translate så fungerar det.

Vid nästa tillfälle hittade vi en bil hos en seriös husbilsfirma, men vi var tyvärr nummer två på bilen efter att den bara visats på mobile.de i ett par timmar, och den först intresserade köpte bilen två dagar senare. Men det vi förstod då var att när man handlar med en seriös husbilsfirma så går affären till på ett helt annat sätt. Man tittar på bilen, gör upp affären, men sedan vill firman ha 2-3 veckor på sig att göra den leveransklar; gaskontroll, besiktning, uppsnyggning, etc. Sedan överför man pengarna någon dag innan man hämtar bilen. Visst, man behöver åka till Tyskland två gånger, men betydligt mer seriöst.

Vid nästa tillfälle som dök upp var vi bättre förberedda. Vi var tyvärr på semester då, men lyckades hålla handlaren varm genom att hålla kommunikationen igång på tyska och via e-mail, och jag åkte en vecka senare ner ända till Freiburg med egen bil. De gav ett seriöst intryck, det var tydligt att de hade gått igenom bilen i detalj, bilen verkade var i utmärkt skick, så vi gjorde affär. Samma här, de skulle göra gaskontroll, besiktning, uppsnyggning, etc, innan vi senare hämtade den.

För att kunna köra hem bilen behövs tyska exportskyltar och en trafikförsäkring, och detta ordnade handlaren utan extra kostnad, det var inte ens en diskussion. Skylten och försäkringen gäller i 30 dagar.

Men jag ville ha en helförsäkring när jag skulle köra hem bilen från södra Tyskland, så långt tidigare hade jag undersökt med svenska försäkringsbolag vad de kunde erbjuda. Varsam och Folksam erbjöd inte alls sådana försäkringar, IF erbjuder försäkringar i samband med import, men den jag pratade förstod inte riktigt själv hur det fungerade.

Men när jag förklarade mitt ärende för Länsförsäkringar Halland, vårt nuvarande försäkringsbolag för allt annat, så förstod de vad jag ville ha; i första hand en helförsäkring för att kunna köra hem bilen från Tyskland, jag fick t o m ett pris. Jag förklarade att det enda jag kommer att ha är ett chassienummer och jag vill ha med mig försäkringspapprena innan jag åker och att det kan behöva ske med kort varsel. Inga problem säger de, jag kan teckna försäkringen på mitt lokalkontor i Kungsbacka och få med mig alla papper.

När man väl har kört in bilen i Sverige så ansöker man om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, och i samband med det kan man även ansöka om tillfällig registrering. Transportstyrelsen skriver bl a att ”När det importerade fordonet varit i Sverige i sju dagar krävs en tillfällig registrering för att du ska få använda det. Det enda undantaget för att få köra fordonet efter den sjunde dagen utan tillfällig registrering är om du ska köra till registreringsbesiktning eller provning inför enskilt godkännande.” och att det krävs en trafikförsäkring för att godkänna den tillfälliga registreringen. Det är rätt mycket information på sidan, men eftersom ursprungskontrollen i maj tog minst 5-6 veckor vill jag ju kunna köra med bilen innan dess mha tillfälliga registrering. Det är inte riktigt så det går till, men det fattar jag senare, inte då.

Så när det väl är dags att åka ner till Tyskland tar jag kontakt med Länsförsäkringar Halland igen några dagar innan, och förklarar att jag vill ha en helförsäkring när jag kör hem bilen från Tyskland och för att kunna köra med bilen i Sverige mha tillfällig registrering tills den blir helt godkänd. De svarar med att då med att de bara kan teckna en halvförsäkring och att jag kan välja mellan 1 dag, 1 månad och 3 månader. OK, jag trodde att det gick att få en helförsäkring, men OK, vi kommer överens om att det är lika bra att ta en 3 månaders eftersom det kommer att ta minst 5-6 veckor att få ursprungskontrollen godkänd och kanske 2-3 veckor till innan registreringsbesiktningen är genomförd. Visst, det går att ordna, men jag behöver betala in pengarna på ett bankgiro innan de kan teckna denna speciella försäkringen. Lite märkligt, men OK.

Jag vill ju ha med mig försäkringspapprerna till Tyskland, så jag ringer upp någon dag senare och undrar när de kommer med posten. Då svarar de med att de inte kunde teckna försäkringen eftersom jag inte har ett pågående ärende hos Transportstyrelsen. Jag förklarar att det kan jag ju inte skapa ännu, jag måste skicka in det tyska registreringsbeviset i samband med min ansökan, och den kan jag därför göra först när jag hämtat och fått in bilen i Sverige…

Jaha, det är bara att åka ner till Tyskland utan någon extra försäkring, och köra hem den på den trafikförsäkring som husbilsfirman har tecknat i samband med de tyska exportskyltarna. Jag hade tidigare kontrollerat med tullen i Danmark att det går bra att köra igenom landet med de tyska exportskyltarna. Att köra in i Sverige med en (i alla fall begagnad) importerad bil är inga konstigheter, man behöver inte visa upp den i tullen.

Väl hemma gör jag direkt en ansökan om ursprungskontroll via Transportstyrelsen sida, får mitt ärendenummer, och meddelar det till försäkringsbolaget. Man kan på Transportstyrelsen sida inte samtidigt ansöka om tillfällig registrering, men man kan det om man skriver ut en PDF och fyller i. Så jag ringer Transportstyrelsen och frågar om detta, och det är då det går upp för mig att det inte är förrän ursprungskontrollen är behandlad och godkänd som jag kan få skyltar för tillfällig registrering (röd bakgrund) och kan börja köra med bilen.

Eftersom det står att ”När det importerade fordonet varit i Sverige i sju dagar krävs en tillfällig registrering för att du ska få använda det.”, tror ju jag att från dag 8 så kan man köra bilen med tillfällig registrering. Men det står också att ”Ansökan om tillfällig registrering behandlas först efter att ansökan om ursprungskontroll är godkänd. Tillfälliga registreringsskyltar och registreringsbevis skickas alltså först då.”, vilket jag lite för entusiastiskt tolkar fel. I min iver läser jag ”ursprungskontroll är godkänd”, som mottagen, inte som behandlad och klar.

Transportstyrelsen uppdaterar c:a 2 dagar i veckan med vilken ansökningsdag de för tillfället behandlar, och i maj skrev de att det tar c:a 5-6 veckor, i juni ändrade de till 6-7 veckor, och nu skriver de det inte alls. För oss tog det knappt två månader. Det är väl ingen idé att ha så mycket synpunkter på det, det är som det är. Jag har ingen inblick i vilka förutsättningar de har för sin verksamhet, och självklart skall de som jobbar på Transportstyrelsen också ha semester. Men det kanske är OK att tycka att… jag inte är nöjd. I praktiken innebar det att vi inte kunde köra med bilen på två månader, men vi kunde i alla fall greja med och sova över i den på vår egen parkering.

Vi backar tillbaka lite; efter att jag hade pratat med Transportstyrelsen i samband med att jag gjorde ansökan om ursprungskontroll, pratade att igen med Länsföräkringar Halland och ville i alla fall få några försäkringspapper. Men det kunde jag inte få, det här var inte en vanlig försäkring, men jag kunde i alla fall få en kopia på en bekräftelse de fått från Transportstyrelsen. Så denna skickar jag in till Transportstyrelsen tillsammans med ett följebrev som förklarar att jag vill ha tillfällig registrering (det gick inte att fylla i på webben), allt tillsammans med det tyska registreringsbeviset i original.

Så efter knappt två månader godkänns min ansökan om ursprungskontroll, och de röda skyltarna för tillfällig registrering kommer 4 dagar senare direkt i brevlådan. Men jag får också ett brev från Länsförsäkringar Halland med helt vanliga försäkringspapper som visar att bilen är helförsäkrad (inte halvförsäkrad som de sa) i tre månader från det datum då ursprungskontroll blev godkänd. OK, det var väl bra, jag har fått full valuta för mina pengar, men det hade ju räckt med en månad.

För efter att ha fått ursprungskontrollen godkänd tar det bara två veckor för att få en tid för registreringsbesiktning. Den var inga konstigheter, de vägde inte ens bilen, det räckte att titta efter vikten i CO2-papprerna jag hade med mig från Tyskland. Sen vägde vi bilen ändå, men det var mer av intresse. Kontrollbesiktningen från tyska TUV gällde också, inga konstigheter. Sen tar det några dagar, och så kommer de riktiga skyltarna.

Så, ledsen om det här blev lite långt för er som inte tänkt importera en bil. För er som kanske vill göra det en dag, nu har ni i alla fall fått vår historia och behöver inte göra samma misstag som oss:
  • Försök att hålla all konversation via e-mail på tyska. Väl på plats kan man prata engelska, även om det går lite knaggligt.
  • Strunta i säljare som normalt sett inte säljer husbilar, även om modellen och priset verkar lockande. Välj gärna någon husbilsfirma som är van vid att exportera.
  • Skyltar för tillfällig registrering får man först efter ansökan om ursprungskontroll är godkänd, och det kan ta två månader. Innan dess kan du inte köra med bilen.
  • Du måste själv förstå bättre än ditt försäkringsbolag hur allt fungerar.
  • Jag lyckades inte få en helförsäkring för att kunna köra hem bilen från Tyskland.

Hur fungerar bilen då? Vi är nöjda efter att ha bytt ut skumgummimadrassen mot en skräddarsydd resårmadrass och bäddmadrass från Svensk Madrassdesign, samt byggt om en massa el och installerat en massa Victron-prylar.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag och hustrun funderade på att importera husbil från Tyskland innan vi beställde vår Nordic. Hustrun är tyska så det var inget problem att vara på plats och träffa och föra en diskussion med diverse husbilsförsäljare i trakterna av Stuttgart. De flesta som var till salu var f.d. uthyrningsbilar. Inget fel med det men väldigt få var utrustade för åretruntbruk i Norden. De som var det hade sedan massor med bling-bling som vi inte behövde men som drog upp priset. Nordic gjorde en husbil efter vår spec som vi är väldigt nöjda med.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
En liten detalj till…

Igår fick jag ett nytt försäkringsbrev från Länsförsäkringar Halland. Det var en ny försäkring, en husbilsförsäkring som gäller från datumet när bilen gick igenom registreringsbesiktningen och jag ställde på den (tidigare i veckan).

När jag tittade närmare på det försäkringsbrev jag fick när ursprungskontrollen blev färdig för tre veckor sedan och som gäller (eller gällde?) tre månader, så var det en personbilsförsäkring (även om jag förstås talat om att det gäller en husbil).

Det som lite förbryllar mig nu i efterhand är om min första försäkring faktiskt gällde under tiden som bilen stod parkerad hemma i två månader (innan ursprungskontrollen var godkänd). Även om jag inte kunde köra med bilen, så är ju stöldförsäkringsdelen det viktiga eftersom bilen blir stående så länge. Det var ju det jag ville ha men aldrig fick några papper på. Värt kanske att kolla upp för den som tänker importera hur det här faktiskt fungerar, därav detta lilla extra inlägg.

Nåväl, tack vare lite tur och trots min okunskap så har det ändå gått bra, så nu släpper jag det här och går vidare och fokuserar på annat, t ex att tanka LPG för första gången efter att själv ha gjort en fast installation.

Toppen