• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import av tyngre än 3500kg maxi chassie

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Om jag förstått rätt när jag läst i detta forum så är det rätt så enkelt att importera en husbil nu när gas och ventilationskraven "slopas".
Vid vikt ovan 3500kg så måste dock intyg köpas från respektive importör.
Är det någon som vet vad dom olika importörerna tar för avgifter för detta intyg.
Frankia kostar 10000+moms i alla fall.
Kan man be exportören t.ex i Tyskland att sänka vikten från t.ex 3850kg till 3500kg så att det blir lättare att importera för att sedan eventuellt höja vikten i Sverige igen.
Jag tittar på husbilar årsmodell 99-01.
Inte kanske så mycket att tjäna på det men det finns många modeller att välja bland.


Pelle
 

Ludde

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025
Sv: import av tyngre än 3500kg maxi chassie

Hej. Har tagit in en Hymer S 700 med totalvikt 4600 kg.I ntyget från Mercedes i Sverige kostade 3000 + moms. Vad har Frankia med det hela att göra? Fiat Sverige tar samma pris. Lycka till.
Hälsningar Ludde
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: import av tyngre än 3500kg maxi chassie

Hej

Är inte bilen helfordonsgodkänd så måste man ha intyg från alla som varit med och byggt bilen ex. Fiat, Al-Ko och husbilsdelen. De flesta bilar upp till 3500 kg har detta godkännande men inte så många över 3500 kg detta kan man kolla om man läser på data skylten i husbilen så skall det stå en viss siffer kombination om den är godkänd kolla med bilprovningen vad det skall stå. Min Frankia hade rätt siffror och jag sparde på detta vis ca 17,000:-
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: import av tyngre än 3500kg maxi chassie

Vi har ringt bilprovningen idag, tekniska frågor, och speciellt frågat om husbil över 3500 kg. Svaret blev att det enda som behövs är ett CoC-dokument, har man det så behövs inga andra intyg.

//Kicki
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: import av tyngre än 3500kg maxi chassie

Helfordonsgodkänd med coc-intyg årsmodeller från ca -05 och nyare bara att besikta.
Äldre bilar upp till 3,5ton bara att besikta.
Äldre bilar över 3,5ton kan eventuellt räcka med intyg från chassieleverantör (mb fiat m.m.) beroende på tur som vanligt med dessa oklara besiktningsregler.
Om skiten funkar i Tyskland så funkar den i Sverige också!!
Priserna är rätt pressade på hemmamarknaden just nu så att jag har börjat titta på en del olika med nyare fiat chassiet som kom -03.
Hur kunde intyget från mercedes räcka för besiktning av hymern ?
Kanske inte besiktningsmännen bryr sig så mycket bara dom får något papper att titta på med rätt uppgifter.

Pelle
 
Toppen