• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips import av husbilar

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.219
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du menar väl om du själv importerar. För nästan alla HB är ju importerade bilar av bilhandlare. Finns ju nått enstaka märke som är inhemskt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Nu finns det ju handlare som importerar begagnade husbilar. Kanske det som TS menar....

Mitt svar är i så fall: Ja
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
undrar om det blir sämre andravärde från en importerad hus bil..från en bilhandlare..
…menar du, om en privat importerad hb, t.ex. en Hymer, har ett lägre värde vid inbyte hos en handlare, än mot en identisk svensksåld Hymer, modell, km och årsmodell?

Ställde exakt den frågan till säljaren X på företaget XY och svaret var,
— nej de värderas lika, men… Det är ofta så att de privatimporterade bilarna skiljer sig i vad gäller utrustningen, de är ofta sämre utrustade.

Men det säger inte handlarna när de ska sälja den nya bilen till dig, ett av de viktigaste säljargumenten är att andrahandsvärdet på den svensksålda bilen är högre.

Vill inte här namnge källan.

Tommy
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du får väl inte bara titta på andrahandsvärdet utan också på skillnaderna i inköpspris. Sen är det väl så att andrahandsvärdet bestäms förstås efter vad en viss köpare är villig att betala för din bil om ett antal år och säljer du den privat slipper du sponsra en handlare som förstås ska ha betalt också. Många saker bestämmer andrahandsvärdet och var bilen är inköpt första gången är kanske inte det viktigaste för din framtida spekulant.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Du får väl inte bara titta på andrahandsvärdet utan också på skillnaderna i inköpspris. Sen är det väl så att andrahandsvärdet bestäms förstås efter vad en viss köpare är villig att betala för din bil om ett antal år och säljer du den privat slipper du sponsra en handlare som förstås ska ha betalt också. Många saker bestämmer andrahandsvärdet och var bilen är inköpt första gången är kanske inte det viktigaste för din framtida spekulant.
det är en husbilsfirma som importerar bilar...den verkar väl inte speciellt billig,men kanske lite mer utrustning..bara undrar om den är mindre värd nästa gång...........om jag byter på grund av import...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
det är en husbilsfirma som importerar bilar...den verkar väl inte speciellt billig,men kanske lite mer utrustning..bara undrar om den är mindre värd nästa gång...........om jag byter på grund av import...
Det är enkelt att importera själv! Så fort det blir ett led till när du ska köpa då blir det alltid dyrare. Kolla priserna på den bil du vill ha på tex mobile.de, så kan du jämföra.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Vi har själva köpt en bil som säljaren påstod var svenskimport, men visade sig ha Tysk spec, dvs, utan elpatron och golvvärme, men ofta med parabolantenn, många beg, bilar i Sverige tycks vara importerade av Svenska handlare som möjligen inte informerar kunden, en annan sak att tänka på är att man blir utan Svenska instruktionsböcker, och det är ju en hel massa kilo info, även mister man eventuell täthetsgaranti.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Min uppfattning är att en importerad bil med full historik oftare är mer värd än motsvarande svensksåld bil. Oftare har dom mer utrustning och dom har heller inte upplevt lika mycket nordiskt väder och väglag.
Att dom skulle vara mindre värda är något handlarna försöker hålla vid liv för att kunna betala mindre vid t.ex. inbyte. Vid en försäljning är dom konstigt nog värda minst lika mycket...
Inställningen att dom skulle vara mindre värda rent generellt är ett hjärnspöke hos många av oss men som sakta håller på att dö ut. För bara 15-20 år sedan var den allmänna uppfattningen att en importerad bil var en riktigt ful fisk.

Sen kan givetvis utrustningen skilja beroende på hur kunden beställt bilen men mig veterligt finns det ingen speciell spec som gäller för alla bilar som säljs i t.ex. Tyskland jämfört med Sverige. Allt är individuellt per bil efter beställarens önskemål.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej. Vi har själva köpt en bil som säljaren påstod var svenskimport, men visade sig ha Tysk spec, dvs, utan elpatron och golvvärme, men ofta med parabolantenn, många beg, bilar i Sverige tycks vara importerade av Svenska handlare som möjligen inte informerar kunden, en annan sak att tänka på är att man blir utan Svenska instruktionsböcker, och det är ju en hel massa kilo info, även mister man eventuell täthetsgaranti.

Nja, riktigt så illa behöver det inte vara att köpa importerad bil via svensk seriös handlare.
Jag fick svensk instruktionsbok och täthetsgaranti, och min bil har både golvvärme och elpatron och en fantastiskt bra parabol. /GB
 
Toppen