• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imponerad av streamad Sveriges Radio ute på vägen

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vill inte säga så mycket mer än vad som står i rubriken. Installerade en Android-stereo (billigt "kinaskräp" men förvånansvärt välfungerande ändå) i plåtisen inför denna sommar. Har den uppkopplad på internet via wifi mot en 4G-router.

På lite prov tänkte jag köra streamad radio via SR-appen på stereon istället för FM-radion i sommar (betalar man för surf kan man ju passa på att använda den :) )
Efter ca 300 mil kors o tvärs i vårt vackra, avlånga land de senaste veckorna kan jag bara konstatera: funkar ju klockrent!
Vid enbart ETT tillfälle tappades uppkopplingen och det var på en liten knagglig skogsväg mellan två berg långt ute på höga kusten. Men Enligt lokalbefolkningen funkar varken telefon eller vanlig radio just där.
Men annars har det funkat och låtit kanonbra på alltifrån småvägar i Västerbottens vida inlandsskogar till ute på västkustens öar. Inte ett knaster/brus eller störning som man nästan alltid får på vanligt radio.

Och detta via en vanlig liten Huawei router (vit "puck") utan extra antenner som ligger i förvaringsfacket ovanför förarplatsen, innanför plåtisens plåtkaross.

Jag börjar bli såpass gammal att jag kan bli imponerad av sånt här som ni ynglingar säkert tar för givet :).

Var bara det jag ville säga.
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Ja, internetradio funkar riktigt bra. Körde hem husbilen från Portugal nu i juli, och strömmade Spotify å Mixcloud hela vägen hem till Sverige (med en Teltonika RUT240 utan extern antenn. Fantastisk router för övrigt) Endast vid ngr ögonblick tappades uppkopplingen. 1 ggn kort i Spanien, Extremadura, och ngt längre i norra Tyskland/södra Danmark!
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Trevligt, jag upplever att jag har surf i min telefon och läsplatta nästan var som helst i landet. Men när du har varit och kört i Tyskland så får du gärna lyfta detta igen och skriva en rapport i denna tråd.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Streamad radio och musik har vi kört lite till och från i år. Som sagts tidigare, fungerar perfekt. Det enda jag är missnöjd över är den tidsfördröjning som finns i nätet. Denna borde inte finnas. Annan internetuppkoppling sker i princip utan fördröjning. Är det någon som kan förklara denna fördröjning för mig?
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Streamad radio och musik har vi kört lite till och från i år. Som sagts tidigare, fungerar perfekt. Det enda jag är missnöjd över är den tidsfördröjning som finns i nätet. Denna borde inte finnas. Annan internetuppkoppling sker i princip utan fördröjning. Är det någon som kan förklara denna fördröjning för mig?

Detta har tagits upp på SR kundforum tidigare och där hittar jag följande hänvisning till en förklaring:

 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det låter lite märkligt om SR skulle ha problem med att hantera reklamsnuttar...
Men en skillnad mellan internet hemma i bostaden och "på väg" är att pakettransporten är betydligt mer komplicerad. Värsta fördröjningen är från mobilmasten till din mobil/router, men även marktransporten kan vara rätt knölig med mikrovågslänkar osv. Men... detta är ingentinting som summeras till mer än bråkdels sekunder, annars skulle det inte gå att använda för tal mellan mobiler.
Så om SR har ytterligare, låång fördröjning är ett mysterium för mej
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tror helt enkelt att SR mfl som erbjuder strömmad livesändning vill ta det säkra före det osäkra och hellre leverera en jämn och bra kvalitet än kort fördröjning jämfört med "verkligheten".

Jag jobbar själv med strömmad livetv i ett medieföretag och hanterar samma frågeställningar dagligen.
Att få ut en livesändning med bra kvalitet över nätet är ett spett med många delar. Kan verka lite som en "hur svårt ska det vara"-fråga, men under huven är det många system ska "prata med varandra" och hantera strömmen och vid varje länk i kedjan (livematerialet ska göras om till ett strömmande format - sändas ut från ett nätverk till det "stora internetet" - det stora internetet är defacto flera olika nät/internetleverantörer som ska samarbeta - mottagarna har olika typer av kvalitet på uppkoppling och utrustning mm osv) finns risk för olika typer av störningar.
För att lösa detta används olika tekniker för att buffra (ta emot en viss mängd datapaket innan man spelar upp det hos användaren) och reparera det strömmande materialet. Om man skulle försöka köra i realtid och direkt hantera ettorna och nollorna som skickas ut skulle det funka mycket dåligt. Internet ut till stugorna och husbilarna är ungefär som en tjälskjuten norrländsk skogsväg i jämnhet och kvalitet, framför allt om vi lämnar det trådbundna...
Denna buffring och reparation (error correction) är det som skapar fördröjning. Ju mer man reparerar desto bättre kvalitet och mindre störningar, men då till priset av längre fördröjning.
Men visst: just när det gäller SR har jag också funderat över deras långa fördröjning. De jobbar ju med ljud som kräver en bråkdel av vad video behöver och borde kunna sändas med kortare fördröjning än de gör :).
 
Toppen