• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Imma på framrutan

NalasFlair

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Hej.
En fundering . Är det någon som monterat ett värme element liggandes i framrutan för att slippa imma. Alla andra rutor har element under sig men inte framrutan , som man gärna vill titta ut genom. Har köpt en liten fläkt , men funkar sådär.
Man borde väl kunna lägga en slinga på instrument panelen , kopplat till ordinarie värmesystem , för att slippa detta aber.
Ser att väldigt många bilar har problem med detta.
Någon?

Har du en NB Flair? (gissat av din tag)
I så fall känner jag igen mig. Min (FD) Flair hade gott om imma på insidan av framrutan.

I min Concorde Liner, ligger det element från Aldesystemet i instrumetpanelen.
Min uppskattning är att jag har 80-90% mindre imma på framrutan i Concorden med elemet.
Elementet ligger mellan rutan och aluminiumjalusiet.

Slutsats, det bör göra stor skillnad om du kan koppla in en värmesliga under framrutan.

Gallret ovanför elementen är inringat.
1767380710892.webp

Senast ändrad:
Tackar för ditt snabba svar.
Ja jag har samma problem med detta som när du hade den, väldigt irriterande.
Skall kolla med Alde om dom har en lösning man kan inskaffa annars får man väl lösa något själv, men man vill ju att det skall se vettigt ut med.
Mats

På min NB Arto är Alden och bilens värmepaket sammankopplat. Så jag kan köra varmluft på rutorna när vi står still på vintern. Finns även funktion för fuktstyrning så fläkten startar automatiskt när det bildas kondens. Allt fungerar väldigt bra.

Kanske går det att eftermontera i din Flair?

Enligt chat gpt skall detta vara så man kan styra om och få upp värme på rutan via Alde systemet genom att sätta på fläkten på defrost. Sitter i en golvlucka snett bakom förarstolen. Värmeväxlaren är varm och dom två tjocka slangarna likaså.
Men får ingen värme i dom små.
Har luftat på skruven med.
Någon som har en förklaring till en amatör på området?
Mvh Mats

Bilagor

• 20260103_130557.webp
    20260103_130557.webp
    366 KB · Visningar: 79
Ser ut som värmeväxlaren. Den gör så du får värme på bodelsslingan från motorvärmen. Går även att köra bakvänt, dvs. att värma motorn med Aldepannan. Så det går ju att få värme till motorn/värmepaketet med alden, men då behöver du stå med tändningen på för att köra fläkten.

För att få värme till motorn från Alden brukar man behöva slå på en egen cirkulationspump som drar runt vätskan i motorn.

Tillbaka
Toppen