• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Navigation

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som vet om/hur det eventuellt går att ladda in husbilsklubbens POI till IGO appen för Android? Hittar en arkiverad fil från 2018 men den börjar kännas lite gammal :).

Jag håller på att göra i ordning en android-bilstereo och har lite trubbel att hitta en kompatibel app som både klarar offline-kartor och egna POI:s. Men IGO ligger förinstallerat och verkar funka bra.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kämpade med .upoi formatfiler till iGO för ett par år sedan. Om jag nu gjorde rätt, men jag lyckades bara får in 300 platser. Alla hamnade under Favoriter. I en riktig röra.

Enligt min uppfattning har iGO en helt värdelös hantering av externa POI-filer. Rättare sagt, hade iallafall då. Man kan ju har förbättrat appen sedan mina försök.
@STACT - Du gjorde väl en del försök i samma veva som jag, inklusive hur man gjorde och var i iGO's mappar man la in POI-filen?
 
F

F.d. 4220

Guest
Ja jag har gjort en fil för IGO. Men den är hopplöst svår att underhålla.
IGO stödjer inte detta egentligen.
Det jag utnyttjade var att gå in i appens filsystmen och ersätta IGOs interna fil för favoriter.
Det är ren tur om det fungerar, särskilt som filen kräver en mycket speciel "encoding"variant för att fungera.
Det var kort sagt alldeles för mycket jobb för alldeles för liten nytta.

Den hade också en begränsning till max några tusen platser (kan komma ihåg fel) vilket inte gör läget bättre.

Allt detta rör den gamla IGO versionen. Hur det funkar i den som finns nu har jag inte tittat på alls.
Förmodligen har det inte skett någon förbättring...
Men om det har blivit bättre så tar jag gärna en upoi-fil, så kan jag se om jag kan konvertera vår kml till upoi för Android igen.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Jag lägger in mina POI manuellt genom att sätta mitt SD-kort i datorn

De ska ligga i folder content/userdata/poi Finns inte foldern så skapa den.

Glöm sedan inte att aktivera för att se på kartan.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag lägger in mina POI manuellt genom att sätta mitt SD-kort i datorn

De ska ligga i folder content/userdata/poi Finns inte foldern så skapa den.

Glöm sedan inte att aktivera för att se på kartan.
Tack för tipset! Vilket format sparar du poi-filen i?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Däremot har jag inte brytt mig om att få till ikonerna som ska läggas i content/userdata/usericon men då måste man in och fixa i KML-filen så att det blir rätt ikon och adress.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej! Har börjat kika lite på iGO igen och installerat gratis-provversionen på telefonen. Men jag lyckas inte importera poi-filen.
Vet inte om det är en begränsning demon eller om jag gör fel med var/hur jag lägger kml-filen. Jag har ju inget minneskort på telefonen så är lite osäker var jag ska lägga filen...
Tacksam för tips!
(och allt detta beror förstås på att Sygic och Copilot och några andra nav-appar inte gillar min kina-androidstereo så nu letar jag andra alternativ)
 
Toppen