• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iGo är utan fartkameravarning!

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Gokväll.
Jag har i en annan tråd snuddat vid detta, men tar upp detta i en separat tråd.
Jag har i många år vant mej vid att mina navigeringsapparater och appar alltid har haft ett vakande "öga" över mej och väcker mej om jag skulle missa en fartbegränsning. En mänsklig brist som vi alla äger.

Jag håller på att överge min Sygic av en anledning som jag inte tar upp här. För närvarande är jag mycket intresserad av iGo Europa som jag håller på att lära mej, men den har alltså en stor brist som jag inte kan förlika mej med.

Jag saknar möjlighet att koppla en fartkameravarning till den.

Jag såg en app som jag inte tror hör till iGo, när jag köpte iGo Europa.
Appen var med fartrkameror över Sverige, Norge och Finland tror jag. Trodde att jag skulle kunna hitta den senare, men jag har gått alldeles bet på detta. Så jag vet att det finns en. (Tror jag :))

Är det någon med iGor som har en app för fartkameror, eller vet vad den heter?

Undrar
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iGo är utan fartkameravarning!

Bruker selv Here navigator (finnes gratis for både Android og IOS plus noen mindre mobilOS). Ingen varsling av faste kamera, men korrekt alarm om en kjører for fort - best her i OZ hvor polisen har mobil overvåkning.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vet inte varför iGO har tagit bort tillägget med fartkameror, kanske beror det på att det är olagligt i vissa länder.

Som tur är kan iGO visa fartgränsen (inställning) på befintlig väg och varning kan ställas in både visuellt och med ljud.
I mitt tycke en bättre lösning eftersom fartkameravarning ger en falsk trygghet.

image.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag såg att fartkameravarning fortfarande finns till iGOs Europaversion med tilläggspriset 109 kr.

image.jpg

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Går det inte att ladda ner från tex speedcam.se och lägga på ett intalat varningsljud? Jag tycker det är stressande om det låter/skriker om man kör lite för fort vid tex en omkörning. Den funktionen har jag avaktiverat på min TT.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gomorron, jag ser att jag blandar ihop navigationsapparna. Jag har ju Navigon Europa för utvärdering, men just nu är det iGo Scandinavia som jag utvärderar. Ursäkta om det verkar lite snurrigt för Smeden. Erkänner gärna att jag fortfarande tillhör personer med "Bäst före" :)

Men "icke för ty" så kan jag inte se att jag i min iGo Scandinavia har möjlighet att köpa "Safety cameras" från appen. Se "klipp", vilket egentligen inte är ett klipp utan via mobilen. Knarrevik lärde mej hur man gör en skärmdumpning från min iPad mini. Men jag kan banne mej inte se VAR den hamnar!:confused:

Så, Safety Cameras kanske ändå inte finns för iGo Scandinavia, utan bara till iGo Europa. Men det verkar ju inte så logiskt!:confused:

Undrar
Kåre

Bilagor

• 20150407_085226.jpg
    20150407_085226.jpg
    1,5 MB · Visningar: 0

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Går det inte att ladda ner från tex speedcam.se och lägga på ett intalat varningsljud? Jag tycker det är stressande om det låter/skriker om man kör lite för fort vid tex en omkörning. Den funktionen har jag avaktiverat på min TT.

Jo detta är ett alternativ, men jag tror inte att jag kan få någon "ljudlig" varning när jag överskrider hastigheten. Dessutom kör JAG inte om så ofta. :D
Men vill gärna ha en påminnelse när jag inte sett skylten, om det nu inte är för sent.;)

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jag vet inte varför iGO har tagit bort tillägget med fartkameror, kanske beror det på att det är olagligt i vissa länder.

Som tur är kan iGO visa fartgränsen (inställning) på befintlig väg och varning kan ställas in både visuellt och med ljud.
I mitt tycke en bättre lösning eftersom fartkameravarning ger en falsk trygghet.

Visa bilaga 97703

Jo detta blir väl sista utvägen, men här får jag varningen EFTER skylten, medan "Safety Cameras" väcker mej en bit FÖRE skylten. I alla fall med de appar och apparater jag haft hittils.

Hälsar
Kåre

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jo detta är ett alternativ, men jag tror inte att jag kan få någon "ljudlig" varning när jag överskrider hastigheten. Dessutom kör JAG inte om så ofta. :D
Men vill gärna ha en påminnelse när jag inte sett skylten, om det nu inte är för sent.;)

Hälsar
Kåre

Är ljudvarning, störljud eller talad varning, omöjlig?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Nu är vi kanske inte alla så duktiga som du bror.

En del av oss kanske kan sitta i andra tankar eller prata med passagerare och glömma att läsa skylten.

Kanske det kommer att hända även dig i framtiden?

Hälsar
Kåre

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Jag har aldrig påstått att jag alltid kör efter skyltarna, bara att det är ett alternativ. Fartsyndare är vi säkert allihop som har körkort, resten av din kommentar lämnar jag där den hör hemma.
>Blasse

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Det alternativet kanske inte tillförde tråden såååå mycket!

Ha en trevlig kväll.
Kåre

Toppen