• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IE8 - problem med svaraknappen?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har fått rapport om problem med att Svara-knappen ger samma resultat som Citera-knappen i kombination med Internet Explorer 8. Någon mer som har denna version och upplever samma problem?

Ni som har Firefox eller andra webläsare behöver inte kommentera om ni inte upplever samma fenomen.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Jag har inga Redigera- och Tack-knappar i IE7 men det har jag i Firefox!



Redigerat: Tog bort bilden som inte funkade

Sorry - glöm inlägget, jag var inte inloggad i IE7 - fort och fel!
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Vi har fått rapport om problem med att Svara-knappen ger samma resultat som Citera-knappen i kombination med Internet Explorer 8. Någon mer som har denna version och upplever samma problem?

Ni som har Firefox eller andra webläsare behöver inte kommentera om ni inte upplever samma fenomen.

Hej
Jag har IE8 och svarar nu via svaraknappen till höger under inlägget.
När jag svarar med den nedre vänstra svaraknappen fungerar det som det skall.
Lasse
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Lasse N, jag ser att du fått med citat från ovanstående inlägg. Detta skall bara ske när man trycker på Citera.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Nu tryckte jag (som rapporterat felet) på vänstra svarsknappen och då funkar det, men högra ger fortfarande "Citera"
(som hos Nisse, då är det någon skillnad i IE8..)
/Bertil
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Testar till höger
Lelle_22
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Testar vänster.
Har IE 8
Lelle_22


Webben kan stryka mina två sista inlägg om Du vill.
Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Nu har även jag installerat IE8 i en av mina burkar. Första intrycket är att den laddar sidor "uppifrån och ner" och känns lite långsammare än IE7, men det ger sig säkert. Konstaterar också att "Visa källa" är betydligt tydligare än tidigare.

Jag klickade på svaraknappen till höger och i textfönstret så visades ett citat av tidigare inlägg (Nisses ovan). Markerade det, klickade "Delete" vilket helt korrekt resulterade i att citatet försvann. Därefter skrev jag in det här.

Har tittat på det jag skrev in och noterat att det ser ok ut.

Att svaraknappen resulterar i citat kan eventuellt ha att göra med att Microsoft - som vanligt - inte följer W3C-standard och möjligen de rekommendationer för Java och Javascript som ECMA International definierat.

Kan ju också vara en bugg i IE som kommer att rätta till.

Det jag däremot inte tror är att Michael ska lägga alltför mycket "krut" på att försöka lösa det i Vbulletin.

//Roger

Tar tillbaka det där om långsammare. Skriver "jädrans mycket snabbare" istället
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Hittade en funktion i IE8 som gör den "kompatibel med websidor skrivna för äldre browsers" då fungerar allt igen.
Men visst är den snabbare än tidigare versioner :).
/Nisse
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Funkar för mig så också Nisse, då finns det i alla fall en fix.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Så vitt jag förstår ligger detta fenomen med citat genom Svaraknappen inte i programvaran här på forumet utan i IE8. Det tycks också finnas en möjlighet att kringgå problemet. Därmed kan frågan anses vara utredd.

Jag initierade tråden efter en fråga via Kontakta oss-knappen men jag har inte ens tillnärmelsevis de kunskaper som behövs för att eventuellt leta efter förklaringar till liknande fel i programvaran. Men vi har andra i webben som kan detta men nu tycks deras kunskaper inte behöva tas i anspråk denna gång.

)Själv använder jag IE6 här på jobbet och det fungerar helt OK. I bland undrar jag om inte utveckling i stället borde heta inveckling.)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Varför sitta och trilskas med detta eländigt krånglande och virusansatta microsoft. Ladda ner Mozilla Firefox istället och få en snabb lättanvänd webbläsare. Vissa ställen bland annat en del länsstyrelser, jordbruksverket och kanske nåt annat ställe annars finns det inga nackdelar utan bar fördelar med Firefox. Ladda ner här och prova.
Om Mozilla
Ove.G
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Så här ser koden för svaraknappen till höger ut: Husbilsklubben.se
forums/newreply.php?do=newreply&p=217591

och här är koden för svaraknappen till vänster: Husbilsklubben.se
forums/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=217479

Som ni kan se finns "noquote" med i det sistnämnda och således är det första exemplet felkodat och beror inte på Microsoft utan på fel i forumet!

För övrigt finns en hel del fel både i Firefox och Safari så jag har återgått till IE 8.
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Heja Knarrevik
Hoppas dina insikter i ämnet tals tillvara.
Har själv skrivit metervis med kod bara för att senare upptäcka att ett litet betydligt kortare uttryck är lösningen.
Ps Körde edit på sidan o såg naturligvis problemet, men du var ju först. Ds
Betr IE8 så blir det det bättre, men tyvärr har jag tvingats att backa tillbaks till IE7 p.g.a att 3parts produkter ännu inte är med i svängarna, gäller förövrigt även Firefox.
Generellt vill jag råda webbmakarna i Husbilsklubben.se att rekommendera vilka webbläsare som man känner sig ha koll på.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Kanske inte bidrager med så mycket, men kan kanske ändå vara värt att veta.

Denna konf. kör jag på mac helt felfritt.
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10.5; sv-SE; rv:1.9.0.8) Gecko/2009032608 Firefox/3.0.8
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IE8 - problem med svaraknappen?

Det beror nog på att Firefox och Safari läser koden "newreply&p" och "newreply&noquote" på annorlunda sätt än IE8. Det finns många andra html-koder som läses på olika sätt av olika webbrowsers.
 
Senast ändrad:
Toppen