• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Identifiera truma pannan.

F

F.d. 25203

Guest
Hej.Jag har just köpt en Fiat-Fenth Husbil från 1990, som har en Trumatic som vägrar brinna. Nu funderar jag att fixa upp den.
Hur identifierar jag vilken modell det är? Så jag vet vad jag ska beställa för delar. Min har en brun front där det står Trumatic.

Den kan starta ibland men stannar så fort jag kör bilen. Oftast får jag den bara att gå på sparlåga om jag alls får den att brinna. När den inte vill brinna så brinner så länge jag håller ned vredet sen slocknar den. När jag får igång den så brinner den ojämnt och fladdrigt, och den slocknar om jag puffar till värme kammaren så den gungar till.
 

Bilagor

  • truma.gif
    truma.gif
    9,5 KB · Visningar: 360

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Identifiera truma pannan.

Hej.Jag har just köpt en Fiat-Fenth Husbil från 1990, som har en Trumatic som vägrar brinna. Nu funderar jag att fixa upp den.
Hur identifierar jag vilken modell det är? Så jag vet vad jag ska beställa för delar. Min har en brun front där det står Trumatic.

Den kan starta ibland men stannar så fort jag kör bilen. Oftast får jag den bara att gå på sparlåga om jag alls får den att brinna. När den inte vill brinna så brinner så länge jag håller ned vredet sen slocknar den. När jag får igång den så brinner den ojämnt och fladdrigt, och den slocknar om jag puffar till värme kammaren så den gungar till.

Hej, Det kan vara en SL5002, om den har två Aluminiumvärmare innanför skalet.

Det verkar var tändsäkringen som strular, eller igensatt gasmunstycke, Dra ut kåpan nertill och lyft sedan uppåt kolla om det är mycket damm och smuts kring värmaren.
Det säkraste är nog att vändasej till auktoriserad Truma service eftersom det är en gasolanläggning.

Jägarn:eek:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Identifiera truma pannan.

Om du lyfter av kåpan kan du se om det sitter en eller två värmare innanför. Är det bara en heter den 3002 är det två heter den 5002. den mindre ger 3 Kw den större 5 Kw.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Identifiera truma pannan.

Det är en 30mbar och en brännkamare. den är från 1990 så då är det en 3002 verkar de som men vad är det för skillnad på P och SL SLP och de övriga förkortningarna
 
Toppen