• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Icke betalvägar genom Österrike !

Nja, det brukar vara skyltat samt kontroller att man som turist bara får köra av motorvägen om man ska till en destination vid den avfarten/vägen. Brukar vara värre på sommaren än vintern. Hur hårt det är vet jag inte. Men hört om flera som blivit utskickade på motorvägen från mindre parallell väg.

Jag har kört flera ggr med husbil på icke betal-/motorvägar däremot inte pararella med motorvägar någon längre sträcka. Vi har en transponder iaf så vi inte får böter om vi råkar hamna på motorväg eller i en betaltunnel. De kostar ju ändå inget att ha och man laddar den inte i förväg. Man bör beställa några veckor innan avresa så man hinner få den innan avfärd. Kan dröja ett bra tag i maj-juni. Beställ här:

Egentligen handlar det bara Om Brenner-Autobahn som vissa helger är extremt belastad med genomfartstrafik från Tyskland till Italien.
Då försöker många passera på sidovägarna vilket resulterar i att dessa blir totalt igensatta av transittrafik och boende kommer inte ens ut ifrån sina hus och alla sorters viktig trafik som t.ex. sjuktransporter eller brandfordon kommer heller inte fram.
Därför är det på vissa högtrafikhelger förbjudet att vika av från autobahn om du inte bevisligen har ett ärende vid sidan av.
Detta kollas av myndigheterna vid varje avfart, och har du inget godkänt ärende skickas du upp på Autobahn igen, och även om du kommer
på sidovägarna blir du uppskickad på autobahn om ditt skäl att köra där inte godkänns.
Så om någon tänker kör den vägen på storhelger e.d. glöm inte tanka för det är knappast någon ursäkt heller.

Nja, det brukar vara skyltat samt kontroller att man som turist bara får köra av motorvägen om man ska till en destination vid den avfarten/vägen. Brukar vara värre på sommaren än vintern. Hur hårt det är vet jag inte. Men hört om flera som blivit utskickade på motorvägen från mindre parallell väg.
Ja detta kan förekomma genom Brennerpasset vid fåtal tillfällen,framförallt vid storhelger då halva Tyskland ska till Garda, undviker man detta går det bra att köra gratisväg, vilket jag gör normalt till Italien.
Det kan vara bra att ha betalboxen för motorvägen om man skulle tvingas till det eller kör fel, detta även om man inte tänkt köra betalvägar, skaffa vid gränsen lämna tillbaka när du kör ur Österrike, betala den med kreditkort får du pengarna smidigt tillbaka.
Har man en bil max 3.5T behövs ingen box, åtminstone om du har en äldre bil, nyaste modellerna kan behöva en betalbox ,om bilen kan vägas in över 3.5T även om bilen man kör inte är uppvägd.

OM du har en bil <3,5ton ja. Annars box.
Numer finns det mer att ha koll på när det gäller vikt, tekniskt tillåten vikt, så även om man har en 3500 kg bil kan box krävas.

• Före 1 december 2023: Om ditt fordon registrerades första gången med en totalvikt på max 3 500 kg före detta datum, får du fortsätta köra med vinjett fram till den 31 januari 2029.
  • Efter 1 december 2023: För fordon registrerade efter detta datum är det den tekniska totalvikten (F.1) som styr direkt. Står det t.ex. 3 650 kg i fält F.1 men 3 500 kg i fält F.2, krävs ändå en bizz.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen