• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ICE trådløst bredband

F

F.d. 55324

Guest
Hei!
Noen som har erfaring med ICE, i bobil rundt i Sverige, Danmark og Norge?:spinny:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: ICE trådløst bredband

Jeg har NET1 och bruger det hemma i privaten valdemarsvik, samt på semester i Sverige och Danmark, det har fungeret bra, også under körsel.

Da vi var i Norge, havde jeg inta NET1, så ingen erfaring derifrån.
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

Hei!
Det har vært diskutert på dette forumet i bøtter og spann.
Stort sett er det positive omtaler. Du kan ha det hjemme, og du kan ta sakene med i bilen og bruke i Norge, Sverige og Danmark.
Lurer selv på å gå til anskaffelse, men så er det det at jeg har forhandlerrabatt på bredband fra Telenor, og da er det litt vanskelig å få bestemt seg....
mvh Kangas
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ICE trådløst bredband

Jag har NET1, funkar kanon i Norge o Sverige, har inte testat Danmark. Däremot är deras kundtjänst botten om nåt strular med fakturor o.s.v.
Inte ens botten, minusbotten skulle jag vilja säga...:mad:
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

Jag använder Net 1 i både husbil och lastbil, fungerar bra i Norge och Sverige.
 
F

F.d. 55324

Guest
Sv: ICE trådløst bredband

Jeg har lest mye om ICE, og fått "bra" tilbud fra dem, men jeg lurer på om noen her har praktisk erfaring med bruken i de skandinaviske landene DK, S og i N.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: ICE trådløst bredband

Net1 fungerar i stort mycket bra. Använder en extern antenn till det lilla modemet D-50, som är placerad under takfönstret fram och den behövs tycker jag. Lite segare än normalt hemma, men fullt acceptabelt i husbilen. Skall komplettera med en router Dovado 4 GR för att få en trådlös anslutning.

Roadglider
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

Min erfaring er at Ice fungerer meget bra, både i S, DK og N. Monterer du i tillegg en "camping-antenne" får du vanligvis raskere og mer stabilt nett.

Anbefales!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ICE trådløst bredband

Har kjørt med ICE (Net1 i Sverige, ICE i Norge og Danmark) sin D-35 (med lokalt wifi) og ekstern antenne i 3 år i bobilen, Jamnt bra kvalitet på signal de fleste steder også i områder uten mobildekning. Dårligst kapasitet oppleves i de større byene, takket være de store cellene som 450 MHz båndet gir.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: ICE trådløst bredband

Jag har NET1, funkar kanon i Norge o Sverige, har inte testat Danmark. Däremot är deras kundtjänst botten om nåt strular med fakturor o.s.v.
Inte ens botten, minusbotten skulle jag vilja säga...:mad:

Vill hålla med om minusbotten.

Provade ICE på 10 dgr test(var ej nöjd), lämna igen och fick kvitto på det.

3 mån senare kom krav o hot om inkasso, trots mina protester gick det till kronofogden men som tur var hade jag kvar kvittot och de avskrev det, men ändå fortsatte ICE att kräva betalning, tvingades ta flertalet kontakter med dem innan de slutligen bad om ursäkt!
PS har kvar kvittot utifall att...:mad:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ICE trådløst bredband

Jag har också råkat ut för inkassokrav m.m. Modemet gick sönder inom garantitiden, de skulle skicka ett nytt men det dröjde, jag fick ringa och påminna flera gånger. När det väl anlände så dröjde det inte länge innan de hade påfört mig två abonnemang...det har varit oändligt många samtal till deras kundtjänst, och jag vet som sagt inte om detta är avslutat än...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ICE trådløst bredband

Det verkar som om det är dags för en allmän varning för NET1! Är det konkurs på gång?

Deras bokslut för 2009 är ingen upplyftande läsning. En förlust som är större än omsättningen!
Lönekostnaden i snitt per anställd är nästan en halv miljon.


Bokslutsposter 2009
Bokslutperiodens längd: 12
Omsättning: 74 940
Resultat efter avskrivningar: -106 379
Resultat efter finansnetto: -107 190
Årets resultat: -107 101
S:a omsättningstillgångar: 48 248
S:a anläggningstillgångar: 53 587
S:a kortfristiga skulder: 67 142
S:a långfristiga skulder: 26 000 2
Aktiekapital: 5 610
S:a eget kapital: 8 693
Obeskattade reserver: 0
Balansomslutning: 101 835
Antal anställda: 32

Nyckeltal 2009
Kassalikviditet (%): 53,1
Soliditet (%): 8,5
Vinstmarginal efter finansnetto (%): -143,0
Lönekostnad per anställd och år: 478,6

Belopp anges i KSEK
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: ICE trådløst bredband

Var det inte då, som IceNet ombildades till Net1 efter ekonomiska problem och övertogs av något amerikanskt bolag???
Roadglider
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

Någon måste ha pytsat in pengar, annars hade varit tyst i luren idag.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: ICE trådløst bredband

Var det inte då, som IceNet ombildades till Net1 efter ekonomiska problem och övertogs av något amerikanskt bolag???
Roadglider

Det stämmer, siffrorna 2010 kanske inte heller är de bästa men nog känns det som om skutan är på väg att vända, jag ser positivt på Net1 och den stenhårda satsningen på både utbyggnad och snart högre fart i deras nät.

Finns idag inget nät idag där vi husbilsåkare kan vara så säkra på att internet fungerar.


Med en yttre antenn och routern D-35 åker vi runt och det bara funkar!:p:
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

:msn_thumbdown:
Det stämmer, siffrorna 2010 kanske inte heller är de bästa men nog känns det som om skutan är på väg att vända, jag ser positivt på Net1 och den stenhårda satsningen på både utbyggnad och snart högre fart i deras nät.

Finns idag inget nät idag där vi husbilsåkare kan vara så säkra på att internet fungerar.

Med en yttre antenn och routern D-35 åker vi runt och det bara funkar!:p:


Förmodar då att du/ni inte var i södra Sverige (Skåne Blekinge) där jag och arbetskolega testat. :mad::mad:

/Claes
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: ICE trådløst bredband

Ojdå! Jag som hade uppfattningen att man använde det gamla NMT-nätet och då (80-talet) var detta det enda som fungerade över allt i sydsverige. Så bra täckning har inte ens dom nya telefonnäten idag.
 
Toppen