
Under 2021 och 2022 satsar Linköpings kommun 10 miljoner kronor för att stötta en hårt pandemidrabbad besöksnäring. Satsningen kallas “Kickstart Linköping” och investeringarna ska gå till utvecklingsprojekt, produktutvecklingscheckar och utökade marknadsföringsinsatser.
- Även i sommar förväntas svenskarna resa mycket i Sverige och det stora intresset för naturupplevelser och det småskaliga och hållbara är här för att stanna. Genom att erbjuda fler attraktiva upplevelser kan vi få besökarna att stanna längre tid på samma plats, vilket både är bra för miljön och för våra besöksnäringsaktörer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co och operativ ansvarig för Kickstart.
Listan på projektförslag är lång, allt från ”övernattning i träd, Färdiga turer för naturnybörjare eller Robinson-wannabees och Fler aktiviteter vid kanalerna och våra sjöar”.
Det mest intressanta för oss är att man noterat att Linköping inte har tillräckligt med ställplatser.
”♦ Fler ställplatser
Förra sommaren dök det upp husbilar i alla vrår och vi såg dem överallt längs vägarna. Efterfrågan på attraktiva ställplatser är stor och det finns ett fortsatt stort behov av nya ställplatser både i centrala och mer lantliga lägen.”
Vi får hoppas att Visit Linköping & Co förstår potentialen som finns i marknadssegmentet husbilsresenärer och låter en ansenlig del av projektets budget satsas på oss. Bättre besökare för stadens lokala ekonomi finns inte!
Tommy