• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra husbil som kontor

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Hej, nybliven forummedlem och husbilsägare här.

Har under pandemin drivit mitt AB jag också är anställd i från hemmet då övriga familjemedlemmar har arbetat på plats. Nu har dock även frun flyttat hem kontoret och det är trångt i huset med två kompletta kontor med allt vad det innebär från planeringstavlor, skärmar, lampor och video-studios.

Då slog det mig att jag skulle kunna ha kontoret i husbilen som står uppställd under tak längsmed garaget på tomten. Då skulle ingen bli störd av mina lite udda arbetstider (kunder i USA och Asien) och vi skulle kunna frigöra ett rum i huset så båda döttrarna fick egna rum.

Nu då till frågan. Om mitt AB hyr husbilen som rent kontor, dvs aldrig är ute och åker med den - kan man då likställa det med uthyrning av kontor i hemmet? Kan ställa av den under dessa perioder så det inte missförstås som förtäckt skatteplanering.

Några åsikter?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du borde absolut kunna hyra ut husbilen som kontor till ditt AB. Men det måste troligen bli som lokal och hyran måste vara marknadsmässig. Alltså jämförbar med vad det kostar att hyra en lokal av samma storlek och standard på orten eller i området där du bor. Tyvärr är det ju inte många kvadrat i en husbil..
Det är även speciella skatteregler som gäller när man hyr ut till sitt egna AB som man behöver ha lite koll på. Den tråkigaste delen är att man inte får göra samma saftiga grundavdrag på hyresintäkten som man får göra om man hyr ut till icke närstående.

Jag har hyrt ut en lägenhet i vårt hus som kontor till eget bolag i 6 år nu exakt enligt regelboken utan problem vid deklarationer.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nje, nu har jag läst på och jag är tämligen säker på att skattemyndigheterna inte kommer godkänna att husbilen kan hyras ut på detta sätt.

Hade husbilen varit utblåst och endast kunnat användas som kontor med stora skrivbord och varit avsedd som kontor så hade det kunnat vara en annan sak, det vet ju alla "Även skattemyndigheten" att detta är ju bara ett sätt för att tjäna pengar på husbilen. Man flyttar ut datorn och så har man helg/semesterbilen redo och dessutom betald, visst kan man hyra ut den men det kommer gå som lön med allt vad det innebär.

Sen undrar jag om ni klarar er ifrån förmånsvärdet då det är en bil ni hyr! Vår revisor berättade om ett litet företag som köpte en husbil för att slippa betala för hotell, dom blev tvungna att betala skyhögt förmånsvärde på husbilen, det blev billigare att bo på hotell så husbilen sålde dom.

I princip alla hantverkare jag känner tar inte betalt för utrymmen dom upplåter till det egna företaget, det är nämligen inte så busenkelt.
Bara för att deklarationen gått igenom så betyder det inte att det är rätt, det är som att säga att jag alltid kör med överlast och det är inga problem med polisen så därför är det okej.

Istället för att få killgissningar så ring skattemyndigheten!
Återkom gärna med svaret.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Rolig tråd..Rolig idé... husbil ska stå på garageuppfarten som kontor o aldrig köras med! Fast då är det väl mycket bättre med en husvagn? Jasså inte det?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nje, nu har jag läst på och jag är tämligen säker på att skattemyndigheterna inte kommer godkänna att husbilen kan hyras ut på detta sätt.

Hade husbilen varit utblåst och endast kunnat användas som kontor med stora skrivbord och varit avsedd som kontor så hade det kunnat vara en annan sak, det vet ju alla "Även skattemyndigheten" att detta är ju bara ett sätt för att tjäna pengar på husbilen. Man flyttar ut datorn och så har man helg/semesterbilen redo och dessutom betald, visst kan man hyra ut den men det kommer gå som lön med allt vad det innebär.

Sen undrar jag om ni klarar er ifrån förmånsvärdet då det är en bil ni hyr! Vår revisor berättade om ett litet företag som köpte en husbil för att slippa betala för hotell, dom blev tvungna att betala skyhögt förmånsvärde på husbilen, det blev billigare att bo på hotell så husbilen sålde dom.

I princip alla hantverkare jag känner tar inte betalt för utrymmen dom upplåter till det egna företaget, det är nämligen inte så busenkelt.
Bara för att deklarationen gått igenom så betyder det inte att det är rätt, det är som att säga att jag alltid kör med överlast och det är inga problem med polisen så därför är det okej.

Istället för att få killgissningar så ring skattemyndigheten!
Återkom gärna med svaret.

Nja, jag känner mej nästan lite passad där.. :)

Självklart är förutsättningen att man kan hyra den som en lokal och alltså inte som en husbil att använda. Företaget har troligen ingen nytta av en husbil i sin verksamhet utan behöver bara ett kontor så det stupar redan där. En uppställd och avställd husbil med egen ingång bör dock kunna jämställas med andra lokaler eller utrymmen. Här är väl egentligen den enda gråzonen som kan behöva kollas av med skatteverket.

I övrigt måste hyran också vara marknadsanpassad så kvadratmeterhyran det rör sig om skall alltså vara samma som det kostar att hyra en lokal på annat ställe i närheten. Beroende på var man bor kan det finnas färdiga tabeller att gå efter annars gäller en rimlig egen bedömning av lokalmarknaden som man givetvis bör kunna motivera om det blir följdfrågor.

I mitt fall hyr jag ut en lägenhet på 50m2 som lokal till mitt AB till en marknadsmässig hyra om 5.800:- /månad. Intäkten tar jag upp i min privata deklaration som inkomst av kapital. Självklart har jag även skrivit ett riktigt hyreskontrakt med mitt bolag.
Att hyra ut sin husbil som kontor till ett marknadsmässigt kvadratmeterpris blir alltså inga stora pengar in och knappast något man kan misstänkas tjäna pengar på. Vår husbil har en uppskattad yta på 10m2 vilket skulle ge en hyresintäkt på ca 1.160:- månaden. Dra sen av skatten på 30% så skulle ca 800:- landa i min privata plånbok..:(

Att många ägare av mindre företag inte tar betalt för utrymmen är troligen för att det knappt lönar sig.
Här skiljer det sig rejält mot om man hyr ut till någon utomstående och ej eget bolag då man då får göra ett schablonavdrag på 40.000:- av intäkten innan beskattning.

Mina deklarationer har givetvis också gått igenom för att jag läst på och följt regelboken till punkt och pricka. Är inte heller orolig om jag skulle få en revision på firman.
Men som sagt, frågan är egentligen om det går att hyra en uppställd husbil som lokal. Förmodligen en gråzon men om företaget inte har rätt eller möjlighet att även använda den som ett fordon borde det kunna gå. Gissar att man får ett flumsvar från skattemyndigheten på en sån ovanlig fråga. Förmodligen blir svaret lite efter hur man vinklar frågan.

Å andra sidan kan man ju undra om det är värt att hålla på när den möjliga normalbeskattade hyresintäkten är så löjligt låg.
 
Senast ändrad:
Toppen