• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer kontra Knaus-MAN reflektioner

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Knaus.jpg


Då har vi åkt lite i vår nya Knaus VAN TI PLUS 650 MEG 4X4 (den har faktiskt ett så långt modellnamn), byggd på en MAN. Årsmodell 2021. Storlek 220x700 cm.
Funderar lite över vad det är vi köpt och vad vi sålt. Blev det bättre eller sämre jämfört med vår Hymer 674/Fiat 2012? Storlek 234x740 cm.

Om vi börjar längst fram och lyfter på huven. Imponerande! Man kan använda båda händerna om man byter glödlampor i MAN, hur det är med Fiat vet vi.., dessutom ser man tydligt marken under bilen, nästan som i en gammal Amazon. Detta utrymme kan kanske förklaras till en del med att hyttdelen är något längre än Fiats variant och de 40 cm kortare bil kan tyckas lite men en något längre bildel tar ytterligare någon dm av boutrymmet.
Motorn är på 2 liter med 177 hkr och åttastegad automatlåda som är bra mycket kvickare än Fiat 2,3 148 hkr med manuell låda. Markant skillnad i uppförsbackar och vid omkörningar. Totalvikten på Hymern 4,25 t och MAN 4 ton.

Bilen skall vara samma som VW Crafter och på fråga om det är VW:s motor med kamrem och deras dubbelkopplingslåda eller en ”riktig” automat. Försäljaren visste inte och hänvisade till en annan kille som skulle gå igenom bilens alla funktioner vid leverans. Han verkade i sin tur knappt förstå frågan. (Å andra sidan påstod han att krockcensorn i gasolskåpet bara var en reduceringsventil...). En tredje kille visste inte heller men skulle återkomma och gav per e-post efter några dagar beskedet att bilen har kamrem som skall bytas efter, hör och häpna, 200 000 km och inga år angivna. Detta styrktes med de serviseprotokoll som används fram till nämnda km där ingen kamrem nämns och inget annat heller som rör kammens drivning; å andra sidan står det heller inget om att den verkligen SKALL bytas vid 200 000km.
Har skrivit ut hela det brevet och filen.

Växellådan skulle vara en ”riktig” hydraulisk låda ”och inte en robot som Fiat haft”. Nåja, nu var det ju VW:s dubbelkopplingslåda jag jämförde med och inte en lådkonstruktion som Fiat gett upp med. Svaret känns lite flytande... Får forska vidare om detta på annat håll.
Jag upplevdes kanske som en konstig kund som ställde frågor om ett objekt jag skulle betala en mille för.

MAN har ca 40 cm kortare hjulbas, detta i kombination med ett något bättre utslag på hjulen ger en helt fantastisk svängradie. Dessutom har den fyrhjulsdrift som kanske är lite overkill men ändå bra att ha (har haft 4x4 på mina personbilar i närmare 20 år).

Så var det volymer: Ingen hade en aning om något. Jag har senare kommit fram till att det skall vara 75 liter diesel, och ungefär samma i vatten/gråvattentankarna men är osäker. Ganska lite på en fyratons bil kan tyckas. En klar försämring mot Hymerns 90, 113, 90 liter. Klart plus för Hymer.

Knaus_el_1.jpg
Knaus_el_2.jpg
Det elektriska fyller väl sin funktion även om det inte finns en Schaut i Knaus. Någon svensk manual över detta finns inte, ingen annan heller. Instruktionsboken säger väl i stort sett att batteriet kan ta slut om man använder för mycket utan laddning, samt en massa varningar och utropstecken.

I Hymer fanns en Schaut dit allt var kopplat, samt en svensk Manual.

Garaget är trängre i Knaus: 15-20 cm kortare i färdriktningen och den smalare bilen tar också ca 15 cm men höjden är 10-15 cm mer i Knaus.

Gasoltuberna ligger på släde i Knaus medan Hymer hade tuberna i bredd. Båda varianterna fungerar med en klen rygg.

Överhäng ca två meter på båda men Hymer lägre. Det var spännande att köra på en färja eller över broarna över Göta kanal. Knaus är högre i och med den drivande bakaxeln och har dessutom luftfjädring bak som kan höja bakdelen något. Klart plus för Knaus som dessutom är utrustad med en ypperlig backkamera.

På insidan saknar vi skoskåpet till höger innanför dörren i den lilla soffan som Hymer hade. Den soffan finns inte i Knaus. Inte heller den 40 cm breda fullhöjdsgarderoben. Köket är litet med två gasolplattor mot Hymers tre. Vi saknar också ett 10 cm brett utdragbart högskåp för diverse som hör till kök och matlagning. Knaus har å andra sidan två utdragbara lådor under köket som rymmer mycket men man får flytta sig åt sidan om man skall dra ut dem helt. 15 cm på bilbredden märks.
Höga långbäddar i båda. Hymerns kunde lyftas i sin helhet för att komma åt garderoberna under. I Knaus lyfts bara den del som är över garderoberna där den ena är bra mycket mindre för gasolkofferten tar en del där.

Och så har vi hygienutrymmet. Något trängre i Knaus men i stort jämbördiga förutom då det gäller toastolen. Hymerns fungerade, hade dessutom utsug via filter ner under bilen. Knaus däremot: Locket faller ned och holken är alldeles för grund. Den måste vara konstruerad av en kvinna! Där sätter jag mig inte gärna men ibland måste man.

Alde vattenburen värme i båda, Knaus saknar dock värmeväxlaren mot motorn och har elvärme i golvet istället för Hymerns vattenburna.

Den något smalare hytten i Knaus märks inte mycket. Vända stolarna går bra sedan man lärt sig hur man skall göra. Hymerns stolar var bredare och lite mer fåtölj än de i Knaus. Kanske lite mindre och färre handskfack i Knaus men fler småfack.
USB-uttag finns ett vid sittgruppen och ett mellan sängarna. Framme i hytten fanns två från början men de försvann då man satte klockorna till luftfjädringen där. Hymer hade inga från början. 12 v cigg-uttag fanns gott om i Hymer redan från början. Knaus hade inget förutom de två jag beställde vid leveransen i bodelen. Framme i hytten har MAN monterat ett på högersidan med konstant spänning och det går åt till min GPS. Skall försöka montera ett över tändningen på vänstersidan också.

I förarmiljön är det främst MAN:s farthållare jag njuter av, kan stega upp eller ner i 10-kilometerssteg och att sätta på den kräver bara ett litet tryck. Nu slipper jag rycka i fel spak när jag försöker sätta på blinkern.
Och på radion kan jag ändra volymen via ratten och behöver inte längre en codriver till det. Dessutom fungerar radion utan att skrapa nästan hela tiden.

Att köra så vinner MAN stort även om den drar 1,5–2 dl mer/mil enligt färddatorerna. A-stolparna skymmer inte så mycket som de gjorde i Fiat. Dessutom kan jag stå still framför trafikljus utan att behöva lägga mig över ratten för att se när det slår om.
Knaus är allmänt mjukare men kan vara lite ostadig om man kör om en lastbil på motorväg, det går att kompensera något med luftfjädringen. Bra mycket tystare är den också. Så här vinner som sagt MAN men något skall ju ha hänt under de nio åren som skiljer mellan bilarna.

Att bo i är den större Hymern helt klart att föredra, den känns mer stabil och verkar bättre genomtänkt. Vill man ha en mindre bil så får man räkna med mindre utrymmen. Allt handlar om anpassning.

Sammantaget är vi dock övertygade om att detta blir bra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vad elak du är ;).... Hålla på att plåga dom med en massa tekniska frågor om vad du köpt bara för att du betalat en mille för bilen :rolleyes:.
Men man kan alltså utgå från att den tekniker som skulle förklara inte visste mycket alls om bildelen och dess tekniska funktion... Och inte heller så mycket om bodelen och dess tekniska funktion som ex. krocksensor för gasol, och gasol som borde förklaras rejält med alla fina säkerhetsfunktioner som finns inbyggda... Det är nästan skamligt, och inte så konstigt med gasolskräck, och att i många bilar blir gasolen oanvänd när det inte ens finns någon som vet/kan förklara de grundläggande funktionerna som vi brukar skriva om här.

Grattis till bilen i alla fall..... Du kanske skulle erbjuda dem en kurs om gasolen i campingfordon. M.v.h. JANKRO.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för dessa intressanta synpunkter. Det nämnda fordonet var något vi var intresserade av för ett par år sedan. Vi bor i Österåker och närmsta MAN verkstad vara Uppsala eller Södertälje. Därför bestämde vi oss för något baserat på Mercedes. Den kan jag får servad "runt hörnet". 4x4 var något vi hade bestämt oss för men blev avrådda då bakhjulsdrift med dubbelmontage skulle vara "good enough" för husbilsbruk. Det stämmer och det sparade vi 100tkr på. Vi använder husbilen året runt och kör ca 1500mil/år.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej, vad elak du är ;).... Hålla på att plåga dom med en massa tekniska frågor om vad du köpt bara för att du betalat en mille för bilen :rolleyes:.
Men man kan alltså utgå från att den tekniker som skulle förklara inte visste mycket alls om bildelen och dess tekniska funktion... Och inte heller så mycket om bodelen och dess tekniska funktion som ex. krocksensor för gasol, och gasol som borde förklaras rejält med alla fina säkerhetsfunktioner som finns inbyggda... Det är nästan skamligt, och inte så konstigt med gasolskräck, och att i många bilar blir gasolen oanvänd när det inte ens finns någon som vet/kan förklara de grundläggande funktionerna som vi brukar skriva om här.

Grattis till bilen i alla fall..... Du kanske skulle erbjuda dem en kurs om gasolen i campingfordon. M.v.h. JANKRO.
Ja, kunskapsnivån var ju sådär tyckte jag. Man kan tycka att de borde veta lite mer, i synnerhet som de sålde bilen ny och fortfarande säljer dem nya även med VW Crafter som bas. Jag tog mig till att fråga om det gick lägga in egna POI-filer i GPS:en. Han undrade vad POI-filer var! Fråga de inte mer om detta.....

Min bättre hälft sade efteråt att hon undrade vem det var som förklarade för vem vid genomgången av fordonet.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ja, kunskapsnivån var ju sådär tyckte jag. Man kan tycka att de borde veta lite mer, i synnerhet som de sålde bilen ny och fortfarande säljer dem nya även med VW Crafter som bas. Jag tog mig till att fråga om det gick lägga in egna POI-filer i GPS:en. Han undrade vad POI-filer var! Fråga de inte mer om detta.....

Min bättre hälft sade efteråt att hon undrade vem det var som förklarade för vem vid genomgången av fordonet.
Vi hade liknande erfarenheter av HYMER-försäljarna på två av deras anläggningar för tre år sedan. Jag ville ha offerterna de hade gett mig förklarade och det gick inte så bra. Frun sa bara att det inte blir någon Hymer och vi lämnade det bakom oss.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har åkt mer i vår husbil sedan jag skrev senast och kan lägga till att sängarna inte är något överarbetat i Knaus; endast en skumgummimadrass på en slät skiva medan Hymern hade en fjädrande ribbotten under madrassen. Får se om jag hittar något att göra åt det för det känns inte jättebra i höftbenenet om man ligger länge på en sida.

Var inne hos lokala VW-handlaren Tovek och undrade om de hade något om vad det var för maskin i vår MAN. De sökte i sitt system men hittade inget. Han trodde det kunde vara Mercedes om det inte var MAN, eller möjligen VW.
Ringde till Bergholm och fick tala med en tekniker som sade att det jag har i min bil är ett samarbete mellan MAN och VW som tagit fram motorn och växellådan gemensamt och de tillverkas i samma fabrik men valt olika datasystem och kan därför inte ta fram uppgifter om varandras modeller utan att särskilt köpa in den tjänsten.
Motor och låda är identiska med kamrem som inte behöver bytas före 20000 mil om det inte visar sig några torrsprickor eller annat tidigare. Verkar som detta kollas efter 10 år. Så det är bara att rulla på.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Håkansson2. Vi har en likadan knaus som Du, vi har köpt bäddmadrasser på en mycket välkänd firma, fick klippa till så att de passar,
vidare så byggs bilarna i samma fabrik i Polen, vissa motordelar har vw klisterlappar på, men i och med att det skiljer i datasystemet så måste man service ske på respektive märke, vilket var till mycket stor fördel för oss här i Gävle, mvh, Rolf.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej, Håkansson2. Vi har en likadan knaus som Du, vi har köpt bäddmadrasser på en mycket välkänd firma, fick klippa till så att de passar,
vidare så byggs bilarna i samma fabrik i Polen, vissa motordelar har vw klisterlappar på, men i och med att det skiljer i datasystemet så måste man service ske på respektive märke, vilket var till mycket stor fördel för oss här i Gävle, mvh, Rolf.
Är ett problem med servicen. Skall höra med någon fristående verkstad om de kan fixa det.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hm, nu blir jag fundersam. För ca 10 år sedan köpte jag Froli-tallrikar till våra långbäddar och lade dessa helt enkelt ovanpå de befintliga ribborna. Det har fungerat mycket bra sedan dess, kan kanske bero på att ribbornas avstånd mellan sig är tillräckligt kort. Det är först nu när jag läser denna tråd som jag blir uppmärksammad på att det finns nät avsett att eliminera problem som uppstår om luftgapet är så stort att tallrikarna inte får tillräckligt stabilt stöd.
Åke
 
Toppen