• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer 694 1990

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Hej, någon som har nån fundering var det kan finnas tex relä till bodelen
Mvh Gusta

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, någon som har nån fundering var det kan finnas tex relä till bodelen
Mvh Gusta
Vilket relä gäller det. Det som aktiverar 12V i bodelen genom att trycka på panelen. I min gamla 89:a är det ett impulsrelä som styr 12V i bodelen, bistabilt växlande relä.
Den svarta klumpen på bilden i länken, bild från FB. Det är inte desamma som
slutande/ växlande relän som är slutna endast när spänning är på till spolen hela tiden.

Eller relät som kopplar ihop start och bodelsbatteriet. Har du någon EBL i din bil?

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Det är ju en huvudbrytare till bodelsbatteriet,men det verkar som 12 volt ligger på hela tiden.
Det är ju 2 mätare i tavlan ovanför spisen,slår jag av huvudbrytaren så reagerar inte mätaren för bodelen,men start ligger på hela tiden.
Jag har inte Facebook

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det är ju en huvudbrytare till bodelsbatteriet,men det verkar som 12 volt ligger på hela tiden.
Det är ju 2 mätare i tavlan ovanför spisen,slår jag av huvudbrytaren så reagerar inte mätaren för bodelen,men start ligger på hela tiden.
Jag har inte Facebook
Det svarta relät som är bredvid den blå laddaren. Det svarta impulsrelät styrs av knappen på panelen. Om du har ett sånt relä kolla att kabelskorna inte har lossnat.
En tidigare ägare har kanske byggt om elen i din bil.
Själv har jag slängt ut det mesta, impulsrelät har jag behållt.

Är det något som inte fungerar på din bil och därav frågan om relät.

Bilden är från Facebook, inte min bil.

Bilagor

• IMG_2547.png
    IMG_2547.png
    2 MB · Visningar: 28

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag vet inte säkert för både HYMER och och andra ändrade/ändrar hela tiden på elen både på gott och ont.
Men lite tankar, när du har bodelen avstängd har du någon ström i bodelen då till lampor och allt annat?

När du haft bilen avstängd ett tag och elen påslagen till bodelen samt förbrukare på. Om du då kollar bat. 1 och 2 har du inte olika spänning på start och bobatterit då vilket tyder på att startbatterit är frånkopplat.
Om du laddar bodelen med laddare och kollar bat 1 och 2 har du inte mycket högre spänning på bobatteriet än startbatteriet då?

Om det är som det brukar med äldre bilar utan massor med elektronik så sitter sladden till koll av spänningen på startbatterisidan före skiljereläet,
och sladden till koll av spänningen på bobatteriet på bodelssidan av skijereläet och blir bortkopplat med den brytaren så det inte visar något på den mätaren. Det går förmodligen inte ens att ladda bobatteriet om den brytaren till bodelen är off.
Men sladden för koll av startbatteriet sitter före skiljerelä och brytaren och blir inte bortkopplad helt enkelt.
Kan vara så.... Är troligen så.

Något elblock på den tiden är för kraftigt ord för boxen, men har du en lucka att öppna inne i bilen för att komma säkringarna till bodelen som är likadan som luckan som sitter ute och täcker 230V intaget till bilen möjligen? fast kanske i brunt utförande eller så, som var vanligt på HYMER,
Om du har en sådan lucka med säkringar och lucka så sitter "den" fast i bilen med fyra? skruvar.
Om du lossar dem så kan du dra ut boxen som gömmer sig bakom säkringarna och hitta en härva med kablar samt skiljereläer både för bodelen och kylskåpets 12V försörjning. De slår båda till på D+ när generatorn laddar m.m.
Om du har den varianten även på din -90'a som de tidigare så har du hittat hjärtat, men var försiktig med kabelhärvan om du har den lösningen och konstruktionen på din HYMER, för det kan finnas mycket kärlkramp i de kablarna runt hjärtat.

Men att du kan se startbatteriets spänning med avslagen huvudbrytare är troligen helt ok.

M.v.h. JANKRO.

Herbet hann lite före med funderingar också :msn_thumbup:.

Senast ändrad:
Toppen