• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hybridhusbil

Ligner på en Fiat Ducato, og det finnes rykter om at US utgaven skal vises på bilshowet i Detroit om kort tid sammen med Jeep Hybrid.
 
Visa bilaga 158055
Nu börjar det likna nåt!
17 mil eldrift på bakhjulen och 90 mil motordrift på framhjulen innan det är dags för tankning.

Verkar riktigt spännande, dröjer väl några år innan det byggs husbilar på ett sånt chassi.
Antar att det sen kommer att krävas att man har "gammalt" B-körkort eller C/C1.
(Batterierna till en Tesla väger ju cirka 500kg.)

Fast just nu är jag mer intresserad av att veta om det kommer att massproduceras ombyggnadskit
för att få min "gamla" husbil att bli mer miljövänlig.

Hälsar

Bettan o Einar
 
Hoppas också liksom föregående inlägg att det kommer konverteringskit så att fler dieslar blir "rumsrena" jag för min del är tveksam om elbilar/husbilar är framtiden men det återstår att se och framförallt prislapp och underhållskostnader , allt har inte sitt pris tyvärr.
 
Är det inte så att det numera alenarådande helbilsgodkännandet förhindrar i stort sett alla större modifieringar på senare årsmodeller? Fabrikanter av husbilar har väl inget intresse av att gamla bilar förnyas utan vill väl sälja nya i stället.
 
Som Håkan skriver, det er ikke åpning for oppgradering av motor i dagens regelverk. Og den oppgraderingen som trengs er i praksis en ombygging eller bytte av motor til nyere modell. Om en tar Iveco 3 liter motoren så er overgangen fra Euro5 til Euro6 innføring av AdBlue, fra Euro4 til Euro5 var det partikkelfilter og en mengde sensorer. Begge ovrgangene byttet og motorkontroll.
 
Visa bilaga 158055
Nu börjar det likna nåt!
17 mil eldrift på bakhjulen och 90 mil motordrift på framhjulen innan det är dags för tankning.

Och hur många mil blir det egentligen när där kommer ett H-bils chassi på som väger upp ekipaget till nästan maxvikt .??? för tar jag bort bodelen så kommer säkert min gamla Fiat att också klara 90 mil på en tank :swoon:
 
Ett av elbilens tunga argument är att den är bättre för miljön än fossilbilar. Men klimatnyttan förtas till viss del i tillverkningen av elbilsbatterier. Det visar en rapport som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverket.

– Elbilar och laddhybridbilar har stora fördelar jämfört med bensin- och dieselbilar, speciellt när det gäller lokala utsläpp och bullernivåer. Men det är också viktigt att titta bakåt och minimera miljöpåverkan i produktionsledet, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

I rapporten har man granskat växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion av litiumjonbatterier för lätta fordon. Författarna har räknat ut att en elbil släpper ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri. Det betyder att en elbil med ett 100 kWh-batteri, som exempelvis sitter i Teslas toppversioner av Model S och X, har släppt ut upp till 20 ton koldioxid innan den ens har rullat ur fabriken.

– Resultaten visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt. För framtiden är det viktigt att produktionen av elbilsbatterier sker så energisnålt som möjligt och med tillförsel av el utan eller med små koldioxidutsläpp, säger Mia Romare, medförfattare till studien.

Forskarna lägger samtidigt in en brasklapp om att siffrorna är baserat på dagens situation och att elbilsbatterier är en teknik i stark utveckling. Siffrorna varierar beroende på batteridesign och det behövs bättre dataunderlag från tillverkarna för mer exakta kalkyler
 
Har en Renault Megan personbil diesel, den drar 0,45 per mil, tankar för 500:- i månaden, som pensionär, till affären mm...Husbilen drar minst 1,2-1,3 lit per mil Diesel, trots försiktig körning. Motor 2,8 jtd, vi pensionärer 80 år kommer aldrig att uppleva den fantastiska framtid som nu förespeglar oss från vissa Riksdagspartier.
Så håll till godo med det ni har, så länge det varar.
 
Hav förtröstan, när utveckling till det bättre sätter fart brukar det gå undan!
Men visst skulle jag vilja vara några år yngre för att uppleva kommande bättre teknik!
 
Perfekt lösning, både fyrhjulsdrift som tar dig loss på sliriga ställplatser samt lite extra knuff i backarna om hastigheten går ner under 90. Dessutom torde vi slippa bodelsbatterier o kan stå på dessa batterier några dygn istället. Vill ha.
 
Tillbaka
Toppen