• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hybrid batteribank

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Såg detta på youtube och tänkte höra vad de lärde här på forumet har att säga om det. Det handlar om att blanda in ett litet (i förhållande till blybatterierna) litiumbatteri.
Bådas fördelar och inga nackdelar, låter för bra för att vara sant eller?????
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hymer började förra året med detta ifall jag minns rätt.
Vi har diskuterat detta i minst en tråd tidigare.
Fördelar:
Man spar cykler i sin blybatterbank, ifall man har ett rätt dimensionerat Lithiumbatteri.
Nackdelar:
Tveksamt ifall man får till en bra balansering i Lithiumbatteriet när man hela tiden slutar att ladda vid 14V, vilket över tid sänker kapaciteten i Lithiumbatteriet.
Risk för underhållsladdning av Lithiumbatteriet, när blybatterbanken ska laddas vilket tar extremt lång tid på 14V
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vet inte vilka lithium som toppbalanserar på 14,4V, pratade med Magnus på Sunlux redan för några år sedan om just det att blanda batterier, han rekommenderade inte det med sina batterier då.

För mej känns detta som en plan att förlänga livstiden på en gigantisk blybatteribank, som sitter i del större båtar, genom att inte cykla den, då den i allra bästa fall klarar 1000 cykler.

I en normal svensk husbil känns det som en overkill-manöver att köpa ett Lithiumbatteri för säg 10000kr, för att förlänga livet på t.ex. 2st blybatterier a' 2500kr, vitsen då är ju att lithiumbatteriet normalt ska sörja för dygnförbrukningen, detta avgör hur "litet lithiumbatteri" man kopplar till sin blybatteribank, blir det sen en mulen dag så tär man på blybatteribanken, det krävs även fullt tak med solcellspaneler när vi pratar om dessa dygnsförbrukningar med att köra t.ex en air conditioning.
Men för dem som åker fullsize coach all inclusive med gigantisk blybatteribank, så kan det vara ett alternativ.
 
Toppen