• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husvagnsfirmor i Tyskland

F

F.d. 58882

Guest
Är det någon som känner till några firmor med svensk- eller engelsktalande personal i Tyskland som säljer reservdelar till EuraMobil,s bodelar?

Bennie

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Husvagnsfirmor i Tyskland

Köpte vår förra husbil (Eura) hos MS Reisemobile i Munster och dom var behjälpliga med reservdelar då och engelska var inget problem.
MS Reisemobile GmbH - Vermietung und Verkauf von Wohnmobilen und Wohnwagen in Münster

Jag tackar för länken. Har ringt firman, inga problem med engelskan som tyskar ibland är väldigt dåliga på att förstå & prata. Jag beställde en kontrollpanel som kostade 7710:- med frakt. Samma panel kostar 16000:- hos Autohallen iHol.

Än en gång tack.

Bennie

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

En helt vansinnig prisskillnad på något som jag förmodar inte ens är något som legat på lager och kostat hos Autohallen. Autohallen som är generalagent för Eura köper garanterat också in delen till samma eller t.o.m. ett lägre pris än vad handlaren i Tyskland gör.
Undrar vad det är som försvarar den extrema extramarginalen?:wideeyed:

Är det samma ”sverigepåslag” på allt annat i reservdelsväg kan jag förstå att våra försäkringspremier skenar.

F

F.d. 58882

Guest

Att Sverige gick med i EU är en välsignelse.Att inom unionen kunna handla till priser som inte är i närheten av vad det kostar i Sverige. Att hålla svenska handlare under armarna & handla svenskt är i mina ögon tokigt eftersom dom då kan fortsätta med sin horribla prissättning. Det finns ju en orsak till att väldigt många av oss medlemmar väljer & har valt att köpa våra HB från annat EU-land. Helt fel ute är det ju inte eftersom en del handlare också importerar begagnade HB, fläskar på priset & säljer till "Sverigetrogna" konsumenter. Man får väl hoppas att utlandsköpen ökar & pressar handeln till att anpassa sig till prissättningen som i det övriga Europa.

Bennie

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Att Sverige gick med i EU är en välsignelse.Att inom unionen kunna handla till priser som inte är i närheten av vad det kostar i Sverige. Att hålla svenska handlare under armarna & handla svenskt är i mina ögon tokigt eftersom dom då kan fortsätta med sin horribla prissättning. Det finns ju en orsak till att väldigt många av oss medlemmar väljer & har valt att köpa våra HB från annat EU-land. Helt fel ute är det ju inte eftersom en del handlare också importerar begagnade HB, fläskar på priset & säljer till "Sverigetrogna" konsumenter. Man får väl hoppas att utlandsköpen ökar & pressar handeln till att anpassa sig till prissättningen som i det övriga Europa.

Bennie

Första meningen i ditt inlägg håller jag inte med om, längre. Men att handla utomlands ger ofta en mycket fördelaktigare pris....

F

F.d. 58882

Guest

Första meningen i ditt inlägg håller jag inte med om, längre. Men att handla utomlands ger ofta en mycket fördelaktigare pris....

Fullt förståeligt, alla var ju inte för ett EU-medlemsskap. EU-medlemskapet är ju på gott & ont. Vi kan handla billigt är ju en fördel men myntets baksida är ju att Sverige är vidöppet för mindre önskvärda individer från andra medlemsstater & att mycket toppstyrs från Bryssel, för att nämna några av sidorna.

Bennie

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

finns väl inget i denna bransch förutom en plats i skogen där du kan stå där de inte lurar skjortan av husbilsägare o vi är så flata så vi går på det gång efter annan medans de skrattar arslet av sig ! :mad:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

finns väl inget i denna bransch förutom en plats i skogen där du kan stå där de inte lurar skjortan av husbilsägare o vi är så flata så vi går på det gång efter annan medans de skrattar arslet av sig ! :mad:

Oj, är det verkligen så eländigt i gamla Sverige? I sådant fall får man i alla fall inte vara suicidal som husbilsägare.....

Nej, sådana domedagsord får vi nog sätta på kontot "kraftiga överdrifter". Tycker faktiskt att Sverige är ett mycket bra husbilsland och vad gäller priser på både bilar och reservdelar, så sker det en anpassning till priserna vi ser på kontinenten.

//Tommy

F

F.d. 58882

Guest

Anpassning? Ca. halva priset på en panel i Tyskland som kostar 16000:- i Sverige tyder väl inte på anpassning. Inte heller svenska priser på ställplatser tycker jag tyder på anpassning.

Bennie

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ok, det aktuella exemplet visar på en orimlig marginal för återförsäljaren, men sådana exempel finner du även inom andra produktslag. Större marknader har som regel en större konkurrens vilket gynnar oss konsumenter.

Den enda som lyckas sätta marknadslagarna ur spel verkar vara Apple vars produkter kostar ungefär det samma i Zimbabwe som i Uppsala. Att det strider mot konkurrenslagstiftningen i olika länder är en helt annan historia.

Vad beträffar nypris på hb's har det absolut skett en anpassning de senaste åren. Vår egen nya plåtis inköpt i år, kostade i princip det samma som i Tyskland. Ok, det prutade priset i Sverige jämfört med listpriset i Tyskland. Det blev i alla fall aldrig aktuellt med merarbetet som det skulle innebära att köpa bilen i Tyskland.

Men visst finns det handlare som inte verkar förstå att marknaden har förändrats att det inte längre går att ta ut fantasipriser. Ett exempel finns sedan någon månad på Blocket, där man begär 40.000 kr mer för en tre år gammal bil, än vad man köper en helt ny likadan för i Tyskland! Ägaren som lämnat in bilen som försäljningsuppdrag hos handlaren kommer att bli väldigt ledsen till hösten när han fortfarande inte fått sin bil såld.

När det gäller ställplatspriserna så ser jag inte det som ett stort problem. Tror att en veckas resande i Sverige inte kostar mycket mera än en veckas resande i t.ex Tyskland. I Sverige kan vi och får vi fricampa och det finns massor av gratis alternativ.

....men visst, vinet och krogen är mycket billigare i Tyskland,

Senast ändrad:
Toppen