• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husmus

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025
Hej!

Hösten närmar sig då kommer husmusarna.
Funderar på att köpa en elektronisk musskrämma. Vad har ni där ute för erfarenhet av dessa? Har läst lite om Topo Stop E 250. dyr 1116:- finnes billigare för några hundra.
Har dubbel golv. Behöver man en under golvet, en i bodelen och en i motorrummet?
Har katt o hundar. hur påverkas de av ljudet någon som vet?
Katten vill inte bo ensam i husbilen hela höst o vintern så glöm det tipset, gäller även hundarna.

MVH

Uno Larsson

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Husmus

Sök i forumen på mus, råtta, råttvakt osv. så hittar du alla trådar som berör ämnet.
Den som söker skall finna!
Gomer /medlem

Polarissnö

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2025

Hej
Vi har en Topo stop hemma på vinden. Den hjälper inte. Mössen springer 1 meter ifrån den. Fångar möss alldeles bredvid Topo:n
Hasse

F

F.d. 29911

Guest

Hej ! Her under ca 7 års tid använt elktronisk musskrämma och jag får nog säga att de är inte så värst bra . Mössen lär sig att gå utanför den riktade ljudskrämman.
Jag har använt flera riktade åt olika håll . Mössen återkommer !
Jag använder numera vippfällor (förbjudna ) men de fungerar och jag fångar många på detta sätt.
En fälla under motorn och en i bodelen (med dörr till Toa öppen) det räcker.
Hälsningar
Hälsningar HBK 5081

F

F.d. 58573

Guest

Hej!
Provat allehanda knep genom de dryga 30 år vi haft husbil och det enda som fungerar fullgott är att tömma bilen på matvaror, kallställa och ställa in en vippfälla (med glykolblandat vatten i hinken; fryser inte och nedsätter ytspänningen så att mössen inte behöver plågas med långdragen simning).
Förut gick vippfällan köpa på Lantmännen, men numera är den förbjuden av djurskyddsskäl, men det lär väl fungera även med slagfällor förutsatt att man sätter ut några stycken och vittjar några gånger i början av säsongen. När vintern kommit på allvar så brukar mössen nöja sig med vinterkvarter under snötäcket.
aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej!
Provat allehanda knep genom de dryga 30 år vi haft husbil och det enda som fungerar fullgott är att tömma bilen på matvaror, kallställa och ställa in en vippfälla (med glykolblandat vatten i hinken; fryser inte och nedsätter ytspänningen så att mössen inte behöver plågas med långdragen simning).
Förut gick vippfällan köpa på Lantmännen, men numera är den förbjuden av djurskyddsskäl, men det lär väl fungera även med slagfällor förutsatt att man sätter ut några stycken och vittjar några gånger i början av säsongen. När vintern kommit på allvar så brukar mössen nöja sig med vinterkvarter under snötäcket.
aake

Glykolen gör väl att mössen dör en långsam och synnerligen plågsam död p.g.a. förgiftning!

Jappe

F

F.d. 58573

Guest

Glykolen gör väl att mössen dör en långsam och synnerligen plågsam död p.g.a. förgiftning!

Jappe

Vad jag förstått så gör glykoltillblandningen att mössen sjunker omgående och drunknar snabbare. För att bli glykolförgiftad behöver den dels dricka blandningen och sedan sannolikt vänta ngt dygn på giftverkan.
Men det må vara hur det vill för här gäller krigets lagar! Jag har en gång för många år sedan fått in ett produktivt avelspar av skogsmus i en husvagn och den blev nästan lika förstörd som om den stått parkerad vid frontlinjen i Libyen; bosättning i en sängdyna och övriga dynor nerkissade och söndergnagda. Dessutom hade mössen när de blev tillräckligt desperata av hunger gnagt sönder allt av plast. Skrotfärdig!

Och Wizard. Konstruktionen från Youtube är ju principiellt samma typ av fälla som den klassiska vippfällan. Om man inte avser att vittja dagligen(och slå ihjäl på humant sätt och med varmt hjärta) så tror jag att det är bäst för både dig och mössen med några liter glykolblandat vatten i hinken: mössen drunknar raskt och glykolen hindrar förruttnelse och fungerar även vid sträng kyla.

aake

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Du får väl bygga ett uppvärmt litet trivsamt vinterhus till mössen så att de stannar där och inte tvingas leta vinterviste i dina fordon! Lämplig föda kan du väl fylla på lite då och då i deras ofta rengjorde matskålar så att de inte svälter och får en komfortabel övervintring! :D

Skulle inte det fungera till ömsesidig belåtenhet så kan du väl jaga ut din gamla förslöade katt så den slipper äta så mycket undermålig konservmat som många av dagens katter får stå ut med!

Jappe

F

F.d. 58573

Guest

Jappe

Min katt är i sin fulla kraft och lever nästan uteslutande på sork under barmarksperioden (förutom lite mjölk, vilket känns bra att skölja ner päls med).
Annars får mössen nöja sig med fröspill från fågelbordet.

aake

F

F.d. 3297

Guest

Vidhåller vad som redan skrivit ovan:
Töm bilen på ALL textil som går att ta ut (ta hem för "årstvätt")
Töm bilen på ALL mat, även konserver (risk för frostsprängning!)
Ta hem alla ackumulatorer för laddning och underhåll
Töm ficklampor och annat som drivs med batterier (även kaminens tändare)
Lämna Alla luckor öppna
Sopa och svabba golvet

Vår husbilen står "ute" i gles roslagsskog på grusgrund, har inte fått
ens ett besök "ombord", d.v.s. ingen musskit hittad.

På vårkanten:
Plocka tillbaka nytvättade(?) textiler
Stuva in färsk mat
koppla in alla nyladdade(?) ackumulatorer
Ladda batteridrivna saker med pigga batterier (även kamin!)
Bestäm varthän ni ska fara med er fräscha bil
Hurra!! :)

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Vi har i mange år hatt både mus og rotter som kjæledyr. Og derfor studert gjennom lek og morro dyrenes intellgens og fysiske form. De er villige til å ofre livet for en skarve matbit, gang på gang....

Å bruke "antimus bokser" og liknende konstruksjoner er nytteløst. Disse krabatene hopper glatt 40 - 50 cm i været om de aner muligheten for varme og mat. Horisontalt er hopp på 50 - 100 cm noe de gladelig også prøver om det er unge dyr i god form. Og har en slik gnager ønker om å komme opp/inn i husbilen er ett lite hopp opp i ramme/hjuloppheng veldig enkelt...

Jeg tror det beste man kan gjøre er som Hans 5003 sier, årstvatt og fullstendig renset bil for interessante lukter. Vi har i 20 år fulgt det samme rådet i båter og husbiler, og aldri oppdaget slike uønskede gjester, hittil......

:mcride:

F

F.d. 58573

Guest

Men inte lätt att följa dessa kloka råd för den som nyttjar husbilen året runt.

aake

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag är helt förvissad om att det sämsta man kan göra är att ha någon form av värme påsatt i husbilen.
Det är tämligt säkert att en mus föredrar en varm och skön husbil framför ett kallt bo under snön.
Jag har ca 10° i garaget på vintern och jag tar 40 - 50 möss i slagfällor varje höst/vinter, men inte en enda i kallförrådet.
//W

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Vår husbilen står "ute" i gles roslagsskog på grusgrund, har inte fått
ens ett besök "ombord", d.v.s. ingen musskit hittad.

Våran står också ute med värme på. Inte en liten mus, eller en som vill smaka på vad vi lämnar kvar, men vi åker året runt förståss.
Mvh
Skoogis:twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är helt förvissad om att det sämsta man kan göra är att ha någon form av värme påsatt i husbilen.
Det är tämligt säkert att en mus föredrar en varm och skön husbil framför ett kallt bo under snön.
Jag har ca 10° i garaget på vintern och jag tar 40 - 50 möss i slagfällor varje höst/vinter, men inte en enda i kallförrådet.
//W

Så olika erfarenheterna kan vara, jag har också ca 10 grader i garaget på vintern, men minns inte när vi hade möss där senast om alls? :)

F

F.d. 29925

Guest

Gör allt för att bli av med marodörerna. Laddade igår 6 stycken betesstationer för att minska beståndet. Dessutom finns det en liten "smakbit" i motorrummet. Senare när bilen i stort är tom kommer det även finnas en fälla i motorrummet. Vågar inte ha någon fälla, i bilen risken finns att det drar till sig mössen istället.
Dessa små rackare kostade c:a 3.500:- förra året enbart i förstörde textilier, så kriget pågår.
Men med deras enorma reproduktionsförmåga är nog chansen att gå vinnande ur striden rätt liten. Men de skall inte få det lätt.;)

Men det är klart parkera man bilen alldeles intill ett stall är nog möjligheten att slippa dessa rackare rätt små.

Ett ställe som är mycket populär att bygga bo i är alldeles under locket på en tvättmaskin som finns i stallet, så det locket får ligga löst för att hindra bobygget så tidigt som möjligt.

Men med deras enorma reproduktionsförmåga

Toppen