• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbusskatter och avgifter. Är 12 m, m-klass 5, dyr i skatt, vägavgift?

F

F.d. 54859

Guest
Husbuss - skatter och avgifter. Är 12m husbuss, säg i miljöklass 5, dyr i vägskatt och vad styr om det är vägavgift eller inte?
Tittade i fordonsregistret på 2 bussar registrerade som lastbilar, den ena hade vägavgift och inte den andra, förstod aldrig varför?

Är det stora ändringar/höjningar aviserade?

Tacksam för lite bollplank.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag har en Setra 12 meter euro 4. Hade den först bussreggad för 10 Pers . Skatt 19000 ej av o påställningsbar vikt 18000kg.
Reggade genast om den igen till pb2 och vips så blev skatten strax under 6000 kr och av på ställningen är Ok.
Använder den som restaurang kök i jobbet 6 månader om året ungefär och då även utomlands.
Båtar till Tyskland exempelvis går den som husbil och sist va vi i Rostock i slutet på okt och betalade strax under 1800 sek t o r Trelleborg Rostock fre kväll ut och söndag morgon hem 4 Pers. Hoppas detta ger dej något. Mvh Peter
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Som lastbils reggat får du räkna med km skatt om den väger över 12000 kg i Danmark o Tysklandt. Husbussen vänner är ett sällskap som bara har ombyggda bussar tror att det är ett forum som besitter mycket mer kunskap i just detta ämne. Är medlem där också men i egenskap av Setra:an. Husbilsklubben är ett grymt bra forum så bli medlem.
 
F

F.d. 54859

Guest
Tack för svar, har förstått att det fungerar så och att förutsättning för klassning till pb 2 är att bussen ska ha mer turist än stadskaraktär. Åtminstone tidigare fick det inte vara för stora lastutrymmen, ännu en faktor.
Det har på senare tid varit så stor debatt omkring vägskatt/avgifter för bilar och inte minst för husbilar, vilket gör mig nyfiken på om det diskuterats något om dessa husbussar, som jag inte varit i kontakt med på ett par år.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Innan jag köpte bussen så pratade jag med bilprovningen och dom var verkligen tydliga med att stadsbussar kan jag glömma som pb2. Så köp inte det !!!. Lastutrymme har jag stort o detta va inget dom brydde sig om.
Sovplatser och bältade sittplatser garderober matplats samt "kök" och toalett.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag har inte sagt nya regler ! Det jag säger är vad bilprovningen har sagt till mej och jag har reggat efter deras uttalade krav.
Regg o kontroĺlbes gick utan problem.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Jag förstår det, men av vilken anledning skulle en f.d stadsbuss diskvalificera sig för pb2 reg. ?
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Fråga Svensk bilprovning. Jag valde en enkel väg och har en fantastisk pb2 . Och med den så kan jag göra en massa positiva saker i livet.
Gott Nytt År på dej o ha d gött
 
Toppen