• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsverktyg

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbilsverktyg

I listan saknar jag lite "lödkolvstillbehör":
lödtenn !!
sidavbitare
fin kombinationstång
cellulosasvamp att blöttorka kolvspetsen
klädnypor eller krokodilklämmor (som 3:e, 4:e "hand)

Kan lämpligen läggas i elektriska "brafteha"-lådan.
 
F

F.d. 55442

Guest
Sv: Husbilsverktyg

Utmärkt, tack för tipset bra att få erfarenheter av de som varit på långresor
och upptäckt vad man kan behöva och även kommit ihåg att notera detta.
Tusen Tack!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsverktyg

Glöm inte en självlåsande "svetstång". Den fungerar som "en tredje hand" och kan i nödfall användas till nästan allt. Fungerar oftast på runddragna muttrar, rör od.
Don't leave home without it!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsverktyg

Det verkar betryggande om alla har med så mycket verktyg som kan lånas, helst med mekaniker.
För min del så har jag bara en nyckel för att kolla hjulbultarna ibland, plus en liten rulle ståltråd som faktiskt hängt med ända från knuttetiden då det begav sig.


Under de 8 år som vi haft husbil så har det inte behövts mer verktyg än så, det finns så mycket annat som också "kan vara bra att ha" med sig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsverktyg

Slangklämmemejsel, tror jag det heter, är nog det verktyg jag använt mest till husbilen!

slklmml.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsverktyg

Det verkar betryggande om alla har med så mycket verktyg som kan lånas, helst med mekaniker.
För min del så har jag bara en nyckel för att kolla hjulbultarna ibland, plus en liten rulle ståltråd som faktiskt hängt med ända från knuttetiden då det begav sig.


Under de 8 år som vi haft husbil så har det inte behövts mer verktyg än så, det finns så mycket annat som också "kan vara bra att ha" med sig.

Du har så rätt det räcker bra med tråd o en avbitare ,men du får inte glömma SILVERTEJPEN, för det som inte går att fixa med den är trasigt för evigt PS. några kraftiga sopsäckar är bra att ha om man får takluckeproblem,
 
Toppen