• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Husbilstest

IrisLeif

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35962
Medlemskap
2025
Hej
Vi undrar om det finns något oberoende företag som kan testa en husbil innan köp. Handlare säger att allt görs innan en affär men innan en affär vill vi veta vad det är vi avser köpa.
Finns det någon i Stockholmstrakten?
Besikta Innan köp hos Bilprovningen? Ger detta något? Fukttesta, hus seriösa är dessa tester?
Vi är helt nya och ställer kanske dumma frågor men dom ställs för att alla vi träffar känns inte seriösa.
Ge oss ett tips på hur vi gör när vi hittar en bil som vi köpa.

Tack.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej
Vi undrar om det finns något oberoende företag som kan testa en husbil innan köp. Handlare säger att allt görs innan en affär men innan en affär vill vi veta vad det är vi avser köpa.
Finns det någon i Stockholmstrakten?
Besikta Innan köp hos Bilprovningen? Ger detta något? Fukttesta, hus seriösa är dessa tester?
Vi är helt nya och ställer kanske dumma frågor men dom ställs för att alla vi träffar känns inte seriösa.
Ge oss ett tips på hur vi gör när vi hittar en bil som vi köpa.

Tack.
Om du hittar något företag som gör detta är nog snarare problemet att få låna husbilen så länge att man hinner köra iväg den till något institut som går igenom bilen i flera timmar....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.221
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Här finns lite att läsa iaf. Om du blir klokare vet jag inte :)

 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av fukttest från handlare skall man inte lita på. Första husbilen vi köpte var från en liten handlare och det var nog en förmedling han genomförde, vet inte så noga... Fukttesten så bra ut, inga anmärkningar men troligen gjorde han dessa tester själv. Då jag testade efter något år fanns fukt i bakgaveln som behövde åtgärdas snarast. Det bedömdes som en gammal läcka som säkerligen fanns där då jag köpte bilen.

Behöver inte vara så med alla handlare men man vet aldrig.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Rör det sig om en helt ny bil, eller en begagnad? I det första fallet har du tid på dig att själv finna problem genom garantin.
Är den begagnad kan du kräva garanti för viss tid och vissa problem före köp. De måste vara tuffa för att inte behöva domstol för avgörande. Innehållande av viss del av betalningen?
 
Toppen