• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsrenovering Kontiki 1990

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hej!

I vinter ska jag renovera upp husbilen. Läcka via taket. Svårt och se utifrån. Tänker gå inifrån.
Funderar på hur stabil konstruktionen är. Måste man staga upp innan man river reglar och innertak mm?

/M
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min förra HB var en Kontiki -91'a som jag rev större delen av bodelen på. Laga läckor i taket inifrån är enl. min erfarenhet så gott som omöjligt. Gör det utifrån, taket går att gå på. Den har tydliga tvär- & längsgående skarvar son är väldigt lätta att skära ur med en brytbladskniv, tvätta med thinner eller liknande, maskera kanterna & foga. Det går relativt fort & är enkelt. Invändigt tar du en vägg i taget så behöver du inte staga. Räkna med mera & värre skador än vad du tror det är. Isoleringens tjocklek är 1" alltså 25,4 mm. Använd XPS-skivor dom har slutna celler & suger inte vatten som frigolit (vilket du kommer att upptäcka). Jag kunde krama vatten ur min isolering som var just frigolit. Bli medlem så kan du söka & hitta en hel del om detta & fuktrenovering av Kontiki vi är några som har gjort detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Mycket vanligt med läckor via takluckan och kan vara väldigt svårt att se även skorstenen kan läcka. Har man försökt täta med silikon någonstans så kan man vara säker på att det läcker där eftersom silikon inte håller särskilt länge.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade en aluminiumplåt ( lastplats) på taket på min gamla 89:a.
Original monterat från fabrik.
Det läckte från taket. Inget synbart i bodelen.
Men golvet var ganska ruttet på undersidan av bilen. Det fixade jag för många år sen. Orsaken till läckaget var att plåten hade skruvats fast i taket med fyra bultar.
Jag tog bort plåten och tätade hålen. Läckaget upphörde.

Proffs som hade monterat plåten, nja.
 

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Min förra HB var en Kontiki -91'a som jag rev större delen av bodelen på. Laga läckor i taket inifrån är enl. min erfarenhet så gott som omöjligt. Gör det utifrån, taket går att gå på. Den har tydliga tvär- & längsgående skarvar son är väldigt lätta att skära ur med en brytbladskniv, tvätta med thinner eller liknande, maskera kanterna & foga. Det går relativt fort & är enkelt. Invändigt tar du en vägg i taget så behöver du inte staga. Räkna med mera & värre skador än vad du tror det är. Isoleringens tjocklek är 1" alltså 25,4 mm. Använd XPS-skivor dom har slutna celler & suger inte vatten som frigolit (vilket du kommer att upptäcka). Jag kunde krama vatten ur min isolering som var just frigolit. Bli medlem så kan du söka & hitta en hel del om detta & fuktrenovering av Kontiki vi är några som har gjort detta.
Hej @Bennsan !! Jag är beredd på att hitta mycket mer när jag börjar riva :) Ser ändå framåt emot renovering...man är väl lättroad...
Så det finns mer artiklar som inte syns när jag inte är medlem? Har läst inlägg om din renovering i forumet.

Mvh,
/Micke
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja du kan ju inte skicka upp bilder vilket kan vara värdefullt när du stöter på problem, och du kan inte läsa mer en en del på forumet det är lite dyrare första året eftersom du får ett välkomstpaket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes og et område med merkespsifikke tråder i delforumet som ikke er synlig for andre enn medlemmer- har ikke sjekket hvor mange KonTiki tråder det er der.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej @Bennsan !! Jag är beredd på att hitta mycket mer när jag börjar riva :) Ser ändå framåt emot renovering...man är väl lättroad...
Så det finns mer artiklar som inte syns när jag inte är medlem? Har läst inlägg om din renovering i forumet.

Mvh,
/Micke
Du kan ju också kolla på ” fortsatt renovering ”
Total uppbyggnad av en Pilote.....
 

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hej igen!

Nu har jag äntligen nästan kommit igång med fuktrenoveringen...

Märkte att takplåten som sitter mitt på taket har små små hål lite här och där. Har inte sett någon som råkat ut för det i forumet.
För och hålla ner kostnaden lär jag spackla igen hålen. En ny plåt lär väl kosta skjortan och vara svår och få tag i?

La också märke till att de 2 skarvarna på mittendelen verkar bara vara fästade plåt mot plåt. Eller ska de vara skruvade i reglar som nu på min bil är obefintliga? Den bakre skarven är verkligen tokigt placerad. Ingen avrinning av vattnet direkt.

/Micke
 
Toppen