• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubbens husbilsförsäkring?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tommy, tyvärr går inte allt lika snabbt som vi hoppats.

Men vi arbetar fortfarande med två olika bolag som vi hoppas kan leda till något bra för våra medlemmar. Men det ser ut som att vi inte får dessa förhandlingar klart än på ett tag. Vår tanke är att vi ska ha flera alternativ att erbjuda våra medlemmar, då vi i dagsläget endast har Folksam som alternativ.

/Leif
Nu börjar det dra ihop sig till att se över den idag ganska kostsamma husbilsförsäkringen. Därför undrar jag om förhandlingarna från september slutförts eller om det kommer att kunna ske i närtid så att det finns ytterligare ett ”förmånsbolag” utöver Folksam?

J Peter
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.696
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Nu börjar det dra ihop sig till att se över den idag ganska kostsamma husbilsförsäkringen. Därför undrar jag om förhandlingarna från september slutförts eller om det kommer att kunna ske i närtid så att det finns ytterligare ett ”förmånsbolag” utöver Folksam?

J Peter
Vi arbetar fortfarande med detta, så snart vi har något nytt så lägger vi självklart ut detta. Rent generellt kan man väl säga att försäkringsbolag är rätt svårflörtade.

/Leif
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Precis som för mig. Jag byter HB nästa vecka, och byter från CC till LF. Premien sänkt till 8.840 om jag byter bank samtidigt till LF. Inga avgifter på LF-banken heller.
Här några jämförelsesiffror vad gäller min 4,5-tonsbil:
’Trygg-Hansa 17.548/år
Folksam 13.054/år
IF 16.672/år. Kräver dessutom spårsändare ansluten till larmbolag (!!!)
CC föll bort direkt. Jag hade nyligen en mindre vattenskada, som ej ersattes, då den ej ansågs bero på ”plötligt inträngande vatten utifrån”. I princip ett försäkringsvillkor som är nästan omöjligt att uppfylla - skulle väl vara att krocka i samband med hällregn då…
Krav på spårsändare??
Har en ny 2021:a försäkrad i IF. Har inget sånt krav. Årspremiär 10 200. Bilen är en McLouis Nevis.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tack gode gud att jag har en gammal bil med ganska billigt försäkring hos TryggHansa ,betalar 48 kronor i månaden nu när den är avställd annars 230 kronor när den är påställd .
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja, det var ju skillnad! Krav på spårsändare kan kanske bero på olika inköpspris?
Hej !
Vi har en Concorde Credo 2018.(utan spårsändare) Försäkrad i Folksam årspremie efter rabatter 10373:- . Vid kontakt med IF erbjöds en försäkring som var drygt 2000:- dyrare samt med krav på spårsändare.
BBa
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
begränsningar vid stöld • Om husbilen har ett marknadsvärde över 1 miljon kr måste husbilen vara utrustad med godkänt positioneringssystem med larmcentralkoppling, annars minskas ersättningen med 40 %
Där har vi svaret varför IF aldrig ställde det kravet på vår bil. Den kostade precis under 1mkr.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

En liten undring, vad mer önskas jmf med vad Folksam erbjuder idag?
Lägre pris och sämre villkor eller bättre villkor och högre pris?
Vad är är prioriteten och önskningarna?

CC har en egen försäkring, där har vi sett hur utmanande det är att vara liten och få till bra villkor till låga priser.

Så varför skulle något bolag erbjuder lägre priser jmf med Folksams till samma villkor, vad skulle de tjäna på det i kronor räknat?
 
Toppen