• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubben i Aftonbladet

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Leif Edström, vår ordförande får utrymme i Aftonbladet att berätta om husbilslivet, samtidigt som han får tillfälle att presentera vår klubb.

Sveriges populäraste ställplatser för husbilar

Har sett och kommenterat tidigare den presenterade listan, över de populäraste Svenska ställplatserna. Listan bekräftar vad jag själv sett och tror, nämligen att vi husbilsåkare gärna betalar för en viss service. Den billigaste i 10-i-topp listan är 180 kr. Sätter vi gränsen vid max 150 kr för övernattning på en ställplats, då är ni välkomna hit till Hälsingland och vackra Stocka Hamn som vill ha 140 kr för övernattningen. Stocka hamn hamnar på plats 22 bland de 25 på listan, är billigast och den enda under 150 kr.

Det är inte konstigt att de som seriöst satsar på att anlägga nya ställplatser, inkluderar både service och trevlig miljö i sina projekt. De flesta som kör husbil söker det, det kallas visst för marknadsanpassning.

TommyD
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi fick en nyanlagt husbilsparkering i min hemstad Köping i år.
Den ligger i småbåtshamnen, och där finns soptunnor och dricksvatten som service.
Den är gratis, max. 3 dygn.
Den verkar populär, för den är fullbelagd varje morgon/kväll jag cyklar förbi den på väg till/från jobbet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi fick en nyanlagt husbilsparkering i min hemstad Köping i år.
Den ligger i småbåtshamnen, och där finns soptunnor och dricksvatten som service.
Den är gratis, max. 3 dygn.
Den verkar populär, för den är fullbelagd varje morgon/kväll jag cyklar förbi den på väg till/från jobbet.
Klart gratis är bäst, när det samtidigt är placerad i trevlig miljö, som de 8 nya platserna i Köping. Tyvärr kan vi nog inte räkna med att dessa få goda exempel kommer att täcka Sveriges framtida behov av nya ställplatser för det ökade intresset.

Däremot tror jag inte för ett ögonblick att gratis i alla lägen är högsta prioritet för alla. T.ex. en trist grusplan få vara hur gratis som helst, men vi är många som åker förbi för att i stället betala 200 kr för mysig miljö och kanske viss service.

Fricampa ute i naturen är något helt annat och jag gör inga jämförelse med det eftersom det representerar något helt eget, ofta väldigt unikt.

TommyD
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Informationen är hämtad under perioden 1 maj 2019 till 21 maj 2020 och baseras på över 1,4 miljoner sökningar på Husbil.se

1. Bua hamn, Varberg
2. Norra hamnen marina, Helsingborg
3. First camp ställplats, Stockholm
4. First camp ställplats, Råå vallar
5. Karlskrona stadsmarina, Karlskrona
6. Lisebergs ställplats Skatås, Göteborg
7. Lundåkrahamnen, Landskrona
8. Stegeborgs hamn, Söderköping
9. Höganäs hamn, Höganäs
10. Gränna hamn, Gränna
11. Ystads marina, Ystad
12. Getteröns camping, Varberg
13. Varbergs innerhamn, Varberg
14. Slussområdet, Trollhättan
15. Sandhamn marine, Torhamn
16. Tosteberga hamn, Tosteberga
17. Citycamp, Halmstad
18. Sportshopen ställplats, Grebbestad
19. Naturställplats, Grebbestad
20. Kapellskärs camping, Kapellskär
21. First camp Solvik, Kungshamn
22. Stocka hamn, Stocka
23. Tantolundens husbilscamping, Stockholm
24. First camp Gunnarsö, Oskarshamn
25. Kronocamping, Lidköping
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tyvärr visade det sig att Aftonbladet förstod att ett reportage om Sveriges populäraste ställplatser, kryddat med en intervju med Ordförande i Nordens största klubb för husbilsintresserade, Leif Edström från Husbilsklubben.se, skulle skapa mycket stort intresse. Så stort så man la det bakom betalvägg. Det är det pris man får betala när man är populär.

Rubriken:
Sveriges populäraste ställplatser för husbilar
Naturskönt och centrumnära går hem

Rekordmånga svenskar väljer husbil för hemestern i sommar.

Leif, slår direkt ett slag för Norrland,
– Väldigt många åker upp till de norra delarna av Sverige nu. Det har varit fullt på de flesta ställplatserna när jag kört längs Norrlandskusten de senaste veckorna, säger han.

137306AC-3755-4338-B5DC-339497809767.jpeg
Leif fortsätter,
– Tittar man generellt så finns det fler ställplatser i södra Sverige. Men det börjar lossna även norrut, säger Leif Edström.

Leif, slår sedan ett slag för Husbilsklubben, som undersöker vad medlemmarnas söker och prioriterar.
– Vi gjorde en undersökning bland våra medlemmar för några år sedan om var de helst ville stå. Och då var det två kategorier som stack ut. ”Naturskönt område”, som vid en gästhamn vid havet eller en sjö. Eller ”centrumnära”, där man kan parkera husbilen relativt centralt i en tätort och till fots sen ta sig till restauranger och butiker, säger Leif Edström.



00DB0952-0ED7-43FF-9B6A-0BF19EA5944E.jpeg
Artikeln avslutas med 2 snabba frågor till Leif;
Vad är en bra ställplats för dig?
– Om jag bara är ute och reser och ska göra en snabb övernattning så handlar det egentligen bara om att jag ska kunna parkera. Sen är det alltid bra om jag kan tömma gråvatten, latrin och fylla på med färskvatten. Antingen på ställplatsen eller någonstans i närheten. El är ju också bra. Men man klarar sig utan det en natt.

Med tanke på hur många som är ute och åker i sina husbilar nu, finns det tillräckligt många ställplatser i Sverige?

– Jag skulle säga att vi ligger lite efter övriga Västeuropa. Tittar vi på Tyskland och Frankrike exempelvis så finns där jättemånga ställplatser. Varenda liten ort eller by har i princip en egen. Det håller på att lossna i Sverige men vi har en bit att gå.

—————————————————————————————————

Håller med vad Gösta Evén skrev i inägget ovan, ”Roligt att klubben får utrymme i tidningar.” Publicitet ger flera medlemmar och vi står starkare för att försvara vårt fritidsintresse, Husbilen.

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen