• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilsköp

F

F.d. 3871

Guest
På väg att bli en husbilsägare och har hittat en Knaus 580 års modell -98 på Husbilslandet .MEN då jag frågar om Servicebok på densamma svarar försäljaren att den har nog försvunnit hos en tidigare ägare !!!
Husbilslandet har dock varit ägare till bilen under tre tillfällen tidigare och vet inte heller om det gjorts någon speciell service då!!
Säljaren säger också att detta med serviceboken skall jag inte hänga upp mig på för såhär fungerar det i den här branchen !!
Har någon tidigare köpare den erfarenheten att säljaren inte har någon dokumentation på vad som hänt med bilen tidigare ?
All de stund företaget i fråga har bytt in den tre 3 ggr tidigare borde något finnas att visa nästa köpare .ELLER är de så här i den här branchen ?
Husbilslandet lovar dock att de lämnar garanti på allt de säljer även denna bil .
jan-eric i Karlstad
SER UT SOM JAG BLIR Ny ägare till en KNAUS 580 av -98 års modell
Serviceboken som var borta har funnits hela tiden på Verkstaden och den var också rätt ifylld av tidigare ägare.
Intervallet för Kammrems byten har ändrats enligt uppgift av Fiatservice i Karlstad och är nu 6 000 mil eller 3 år om denna tid uppnås före miltalet. (tidigare uppgift 9000 mil eller 5 år). De säger också att oljebyte bör ske var 1 000:e mil .
Denna information hade inte nått fram till Husbilslandet som nu när detta är känt byter Kammremen och utför olje och filterbyte före leveransen till mig av den aktuella bilen.
När jag ändå diskuterar Knaus 580 årsmodell -98 undrar jag om någon i Husbilsklubben har tillgång till Svensk instruktionsbok och Kopplingschema på
Elcentralen .
Skall bli kul att få möjligheten till ett "liv på Landbacken" har alla år haft båt och de senste åren seglat i Medelhavet .

Tillägg av HBK Web enligt önskemål från Jan-Eric och från inlägg #18:

Torsdag 28 Feb
NU ägare till en KNAUS 580 modell -98

Med anledning av tidigare "kritik" följer några rader om ETT LYCKLIGT SLUT.

Har i dag besökt HUSBILSLANDET på Bäckhammars gård utanför Kristinehamn och betalt min tidigare best. KNAUS 580.
Vid köpet övertog jag inte bara en utmärkt husbil utan också en hel del dokumentation såsom SERVICEHANDBOK (ifylld) HANDBOK (Svensk o Engelsk) handböcker på Extrautrustning som finns i bilen. En av Verkstadspersonalen noggran och utförlig genomgång enl. de leveransrutiner som är gällande vid köp av Husbilar där.
Ett funktions och Kontroll-protokoll som verkstadspersonalen har FÖLJT VID GENOMGÅNG OCH ÅTGÄRD före leveransen.
Detta tog dem en lång förmiddag till min fulla belåtenhet.
Kan bara rekomendera Er till ett besök på HUSBILSLANDET där förutsättningarna för ett bra köp finns.
Vi syns på mysiga "fricamper" framöver.
jan-eric@mssandra.com

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: husbilsköp

Jag vill påstå att det inte är så det funkar.
Det kan kanske variera från försäljare till försäljare men serviceboken bör finnas med. Hur ska du annars kunna se hur bilen är skött och när tex kamremmen är bytt. Har du kontaktat någon av de tidigare ägarna?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jag skulle aldrig köpa ett fordon utan komplett servicebok. Denna bok är en värdehandling och kan ge en köpare information om utförda services mm. Många bilägare är ju händiga och kan det mesta om detta med service etc. men vilken garanti finns för nästa ägare att detta utförts? Tänker man köpa ett fordon bil eller husbil för massor men pengar så vill man kanske veta att den kommer att fungera. Serviceboken är inte någon garanti men jag tror att det känns bättre. Kan ju faktiskt gå tillbaka till den verkstad som gjort servicarna och ta reda på vad som gjorts vid tillfället.
Detta är bara min högst personliga synpunkt. Bilar husbilar mm är inga sparbössor och man kanske inte vill betala i efterskott för den tidigare ägarens försummelse att inte serva med servicestämpel i boken

F

F.d. 25038

Guest

Ring å fråga de gamla ägarna om de har servat eller underhållit bilen på
något sätt annars hade nog jag struntat i bilen om den inte vart väldig
billig det är inte så svårt att ta reda på de gamla ägarna å fråga om något
varit udda på bilen typ kamremsbyte vlådshaveri eller nån gammal fuktskada

Häls Mikael o Carina

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Mina upplevelser när jag kollat begagnat ute i Sverige är att det ofta saknas servicedokumentation och har även köpt en sådan bil på husbilslandet.

Om du är nöjd och tycker att bilen uppfyller dina behov, pruta, när du inte kommer ner mer då begär du att dom ska utföra service och byta kamremmen i priset eftersom ingen dokumentation finns.

Roger Karlskoga Värmland

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej!
Ang. Husbilslandet så kan jag bara intyga att de ställer upp till mer än 100% när det gäller och behövs. Har 6 bilen därifrån nu. Och kan inte annat än säga positiv firma. Ang. servicebok så kolla med föregående ägare. Är det en äldre bil kan det ju ha varit fler ägare än 1.
/ Frank

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Skulle någon av er därute köpa en personbil för 3-4-5-6 hundra tusen utan servicebok??? Tveksam - men en husbil till samma pengar eller kanske mer som man skall ha glädje av det kan man köpa. Dagens bilar är så komplexa med dess elektronik mm så det är nödvändigt med ordentlig service. Behöver inte vara hos märkesverkstan det finns många bra fristående verkstäder som gör minst lika bra jobb. Inte kul att bli stående och speciellt inte med ett fel som kunnat förutses vid service. Jobbar i branschen och har sett det mesta under mer än 45 år varav 30 som egen-jobbar dock inte med service.

F

F.d. 14038

Guest

JAG SKULLE ABSOLUT INTE KÖPA BILEN OM DET INTE FINNS DOKUMENTATION, HUR SKA JAG KUNNA LITA PÅ ATT EN TIDIGARE ÄGARE ÄR ÄRLIG OM JAG FRÅGAR HONOM OM SERVIC ÄR GJORD ELLER EJ.

F

F.d. 3753

Guest

Ska man se det helt krasst så måste det i alla fall vara större chans att en tidigare ägare berättar sanningen än den som äger bilen nu eftersom han inget har att förlora. Han kan ju strunta i om den blir såld eller inte utan att riskera något ekonomiskt. Nu ska vi inte måla f-n på väggen för det kan vara hur bra som helst även om serviceboken är borta men det kommer nog fram när du pratat med tidigare ägare.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Skeptisk till detta. Varför fanns inte boken med i bilen. En hund finns begravd i varje bil som saknar servicebok. Så är det bara. Alla som är rädda om sin bil - husbil som personbil eller långtradare - buss sköter om sitt fordon och har det dokumenterat. Kan kosta en slant men allt finns dokumenterat vad som är gjort under förutsättning att verkstaden som utför detta verkligen följer serviceplanen. bl.a kollar ev felkoder mm. Detta är mycket värdefullt att ha koll på som ev. nästa ägare. Detta med avsaknad av servicebok tycker jag luktrar pyton--- om man står hemma och byter olja mm på sitt fordon----Är det service????????????. Därav ingen stämpel i boken därav ingen servicebok.

F

F.d. 3122

Guest

Hej på er alla nu har jag en husbil på gång en (2007 Rimo katamarano 12p 130hästa byggd på nya fordchassie TD 800mil) blir affär på fredag den 29/2 nu hoppas jag att ni som har någon erfarenhet av denna bil att ni hör av er både positiva och negativa svar till en oerfaren kanske husbilägare hoppas på många svar.
MVH GÖRAN M.

F

F.d. 14038

Guest

Jag känner ingen som sköter om sina servicar och inte har serviceboken liggande ihop med de andra handlingar som du ska ha i bilen, det verkar konstigt att de bara försvinner då.

Varje gång som jag bytt bil privat eller någon av företagsbilarna så har handlarn alltid frågat efter serviceboken.

Därav tror jag att det är viktigt att den finns med och att den visar att bilen är rätt servad.

F

F.d. 14038

Guest

Ingela och Kent tror ni det är första och enda gången som den tidigare ägarn köpt bil där, om han skulle säga att det aldrig gjorts någon service på bilen vad tror ni då husbilsförsäljarn reagerar nästa gång han kommer tillbaks och vill byta bil utan servicebok.

F

F.d. 8036

Guest

Man kan väl i och för sig köpa att serviceboken kan försvinna men definitivt inte resonemanget från försäljaren 'att så går det till i branschen'
Om det är så Husbilslandet ser på om bilarna dom köper in har bevis på rätt skötsel eller inte så skulle jag dra öronen åt mig.

Om dom däremot säger att dom beklagar detta men visar på en nygjord service med nu t.ex. bytt kamrem och lämnar en något längre garanti så OK.
För ett ökat förtroende från kunden så är det också en god sak att till den presumtiva kunden ha ett utskrivet dokument med kontaktinformation till de tidigare ägarna för att underlätta för kunden att kontakta dessa.
Det finns det handlare som gör, faktiskt. Och skulle handlaren neka detta även om man frågar då skulle jag definitivt se mig om efter en annan handlare

Men jag ville i alla fall noga kolla vad samma bil kostar på andra ställen.

F

F.d. 6530

Guest

Hej, kolla med de andra ägarna om bilens status med service o rep. o framförallt att kamremmen är bytt, är serviceboken borta så är den. Ut o kör en rejäl runda med bilen o känn efter vad du tycker. Är bilen fräsch o täthetskontroll OK så varför inte slå till om priset är det rätta. Jag tycker att det finns så många bror duktiga som slaviskt hänger upp sig på serviceböcker. Det finns en annan tråd där man beskriver en , tror jag 3000 mila service, där man själv kan göra allt utom avläsa ev. felkoder. Hur många är det inte som själv servar sina bilar inom klubben, tyvärr är det så att bilarnas servicepriser har skenat iväg o i vi bilägares test av timmpeng på märkesverkstäderna när det gällde sevice så var det på många ställe i hästväg. Bilda dej en egen uppfattning om bilen o köp eller ej. Nilsman

F

F.d. 25038

Guest

Ja glömde nämna nästa problem som kommer när du ska sälja bilen och någon
frågar efter tidigare dokumentation eller service bok och
du säger ingen aning eller nåt sånt tror inte den blir lättsåld till begärt pris.

Häls Mikael o Carina

F

F.d. 6530

Guest

Hej igen. Jan Erik hur har det gått med dina funderingar ang. husbilen ,med alla dessa olika tycken om servicebok. Jag är själv ägare till en Knaus -98 import från Tyskland med servicebok, dock endast stämplad de två första åren men med en hel del verkstads fakturer på servicar o reparationer. Jag tror inte att bilen hade varit bättre för att den hade varit på märkesverkstäder o fått stämplar i boken. Tycker jag. Mvh Nilsman

F

F.d. 3871

Guest

Torsdag 28 Feb
NU ägare till en KNAUS 580 modell -98

Med anledning av tidigare "kritik" följer några rader om ETT LYCKLIGT SLUT.

Har i dag besökt HUSBILSLANDET på Bäckhammars gård utanför Kristinehamn och betalt min tidigare best. KNAUS 580.
Vid köpet övertog jag inte bara en utmärkt husbil utan också en hel del dokumentation såsom SERVICEHANDBOK (ifylld) HANDBOK (Svensk o Engelsk) handböcker på Extrautrustning som finns i bilen. En av Verkstadspersonalen noggran och utförlig genomgång enl. de leveransrutiner som är gällande vid köp av Husbilar där.
Ett funktions och Kontroll-protokoll som verkstadspersonalen har FÖLJT VID GENOMGÅNG OCH ÅTGÄRD före leveransen.
Detta tog dem en lång förmiddag till min fulla belåtenhet.
Kan bara rekomendera Er till ett besök på HUSBILSLANDET där förutsättningarna för ett bra köp finns.
Vi syns på mysiga "fricamper" framöver.
jan-eric@mssandra.com

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Hej Jan-Eric och ett jättestort grattis till den nya bilen.

Skönt att allt läste sig till slut.

Hoppas vi ses utefter vägarna...:yes:

Mvh / Per

F

F.d. 50004

Guest

Grattis till nya bilen
Vi kanske trffas någonstans i sommar

Hasse och Lena:mh4:

Toppen