• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

F

F.d. 2069

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Jag sitter här och funderar om jag ska importera en Pössl 2WIN
http://www.poessl-mobile.de/index.php?nSrc=249
eller en Chausson Twist 02 CHAUSSON CAMPING CARS
Hitta denna sida och kom att tänka på att jag läst en artikel i Wheels Juli/2007 där skrev en jurist som tidigare jobbat på just SBP att vi blir ganska ofta lurade till onödig byråkrati p.g.a avsaknaden av kunskaper hos bilprovarna och hon menade att den regel som är överordnad när det gäller registreringsbesikting är:
Att ett fordon som godkänts i ett EU-land inte får underkännas i ett annat medlemsland om det inte utgör en verklig risk för folkhälsan.

Det går att få kontakt med denna jurist på:
ResultatJuridik
resultatjuridik.se
Jur. kand Denise Lagercrantz
08-359068

Jag tänkte gå den hårda vägen och kräva min rätt av principskäl, jag är medveten om att det kommer att ta sin lilla tid men att jag kanske underlättar för andra i framtiden.
Jag avskyr det Svenska förbudssamhället där de flesta individer är alldeles för flata och rädda gentemot myndigheter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Om du vill importera en ny husbil från tyskland idag så bör du se till att du får ett COC-intyg från tillverkaren som intygar att bilen är homologerad för EU. Intyget visar att samtliga installationer är godkända för EU ( ventilation, gas, bälten etc samt chassie) och med detta intyg skall du ej behöva någon annan besiktning än att de kontrollerar för en vanlig registreringsbesiktning. Du skall kunna uppvisa instruktioner för installerade kylskåp, pannor etc på svenska samt handhavade av dessa (de kan du hitta på Internet) Våra särbestämmelser att anslutningsslangen till gasolflaskan skall tåla -30*C skall också uppfyllas, samt ett intyg att anläggningen är täthetsprovad.
Du får också köpa till klisterlappar som uppsättes i bodelen, finns ho SPB , talar om antal passagerare etc.

Importerar du en begagnad husbil nyare än -98 skall du kolla i Fahrzeugbrievet att det är instämplat ett COC-nummer Ex: e1*98/14PD0160*00, tillskriv sedan tillverkaren och be att få ett EWG-Übereinstimmungserklärung COC-RREG 70/156/EWG (98/14/EG für vervollständigte Fahrzeuge.) (OBS! detta är Hymers överenstämmande instrument, andra tillverkare kan han annan benämning)

Importerar du däremot en äldre husbil före ca 1998 har de sällan något COC-nummer och då drabbas du av hela det svenska besiktningskrånglet.

När du köpt bilen, ny eller gammal, tecknar du en exportförsäkring i tyskland på ditt personnummer (pass)och bilens chassienummer, åk sedan till närmsta registreringskontor i tyskland tillsammans med säljaren och ditt pass, registrera en exporthandling som talar om att bilen skall exporteras till sverige osv. Sedan får ni gå till skylttillverkaren och fixa nya skyltar med det nummer som ni fick hos registreringskontoret. Om du skall köra utanför tyskland så skall du ha en skylt med ett rött band på ena sidan där det står hur länge din provisoriska registrering räcker.

För vår del så tog vi till en tysk försäkrings och registreringstid på drygt 1-mån och kombinerade med en spanienresa på tyska skyltar.

/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Detta var det första mejlet jag skickade till VV

Hej!

Beskrivning: Varför gäller inte EU-Reglerna vid privatimport av husbil från annat EU-Land till Sverige?

Enligt EU-Direktiven gäller:
Att ett fordon som godkänts i ett medlemsland inte får underkännas i ett annat medlemsland om det inte utgör en verklig risk för folkhälsan.

Varför ska då bilprovningen begära intyg samt ventilations och gaskontroller på en nästan ny husbil Reg Aprill 2007 och som importerats från Tyskland?

Jag funderar starkt på att utmana erat regelverk med hjälp av jurist.

Vad har ni för regelverk egentligen, jag skulle bra gärna vilja att ni skickar över det till mig så att jag kan kontakta en jurist som jag kan ge ärendet till.
Det ska då omfatta de Svenska särreglerna som gäller vid registreringsbesiktning av husbil avseende Ventiltion/ Gasol / Vikt.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Svaret jag fick var då följande:

Hej !!

Som svar på din fråga kan vi meddela att just bestämmelserna angående gasolbesiktning m.m. styrs av Räddningsverket så det är deras regelverk du skall utmana. Adress m.m. dit är


Räddningsverket
651 80 KARLSTAD
Besöksadress: Norra Klaragatan 18 | Karta

Tlf 054-13 50 00
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Min nästa boll till VV är som följer:

Hej!
Ni kan väl på fullaste allvar inte mena att det är räddningsverket som styr bilprovningen.
Jag säger inget om att det ska vara säkert, men erat agerande betyder isåfall att ni underkänner EU's direktiv.
Att det ska behöva kosta över 8000 för att få en privatimporterad husbil godkänd på gasol/ventilation när själva besiktningen tar under 30 min tycker jag är skandalöst.
Tur att vissa av Motormännens teststationer kan göra samma jobb för en lägre kostnad.
Jag har kontaktat räddningsverket och de anser sig inte vara huvudmän när det gäller regbesiktningar, bilprovningen går ju era ärenden, så...
Det måste således vara erat ansvar att se till så att reglerna som bilprovningen ska följa inte bryter mot EU direktiven (räddnigsverket kan inte direkt påverka bilproviningen vad jag förstår).
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Det blev snabba lappkast idag, jag har bokat en helt annan husbil än jag planerat från början.

Svaret från vv blev idag:

"Att Motormännen gör besiktningarna billigare är för våran del helt ok och när vi nämnde Räddningsverket var det för att informera om vem som håller i föreskrifterna.
Även om vi är med i EU så har länder fortfarande möjlighet till Nationella bestämmelser. För Sverige är Gasolbesiktningen en sådan såväl som Tyskland förbjuder att använda dubbdäck trots det är tillåtet i andra EU-länder."

Jag ska snart knåpa ihop ett svar, jag kan ju inte hålla med om att dubbdäckförbud är likställigt med Svenska byråkratiska regler när det gäller gasol och ventilationsprov.
Förolyckas det många fler Tyskar i husbilar/husvagnar jämfört med antalet Svenskar och just då p.g.a Gasol/Ventilationsbrister.
 
F

F.d. 3942

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej ! Vi är med EU men har ändå inte gemensamma regler, 8150:- för din besiktning är ju skrämmande. Angående importdokument som behövs skrivs det en del. Men jag skulle gärna vilja se hur godkända papper ser ut. Har bokat en Dethleffs T6401 i Tyskland, ny ej registrerad vad jag förstår. Men hur vet jag om de tyska dokumenten som jag inte kan läsa är tillräckliga ? Om bilen inte är inreggad utan gått på demo utan inreg(25 mil) så lär den ju besiktigas som ny i Sverige. Får veta mer nästa vecka men det verkar ju inte helt självklart hur saker och ting skall gå tillväga. Tacksam för alla tips
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej granne
Är själv i tankar att importera och det finns mycket att ta reda på. Det har skrivits massvis här i forumet med bra information. Fast det kan vara svårt att lägga ihop den mängd imformation till en rak linje.
Skriv import i sökrutan och du får mycket fin information.

Här är även en länk till VV.

Import - införsel av fordon från EU-land / Vägverket
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

För vår del så tog vi till en tysk försäkrings och registreringstid på drygt 1-mån och kombinerade med en spanienresa på tyska skyltar.

/Lars

Åkte du med enbart trafikförsäkring eller hur gjorde du. Jag har själv funderat på samma eftersom det kan ta en tid innan man får tid till besiktningen.

henka
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hejsan Jan M!
Klart du ska ta en ny vagn från Tyskland, ännu mer pengar att spara.
Sen när den är regad så ser man inte om det är privat eller återförsäljareimport.
Lyck till, har du några frågor får du gärna ringa mig på hemnumret.
H.Olof
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej

I vägverkets register (Vägtrafikregistret) kan man göra en förfrågan beträffande ett fordons ursprung. Är fordonet importerat av en privatperson blir ursprungskoden Import, är det en handlare så blir koden Infört.

Värdelöst vetande men där ser man skillnaden mellan privatimport eller en handlare.

Kenneth
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Det finns anledning att höja ett varningens finger inför ett husbilsköp i Tyskland. Vi har nyligen beställt en Adriatik S660SL vilken visade sig bli billigare här i Sverige än i Tyskland. Detta verkar dock vara ett särfall.

När jag tittar på mobile.de, en av de vanligaste sajterna att leta på, finns det bilar av denna modell utannonserade som nya. Nya må de vara men bilar annonserade som årsmodell 2008 är synbarligen inte av denna årsmodell. Antingen stämmer inte bild och bil eller så far säljaren med osanning. 2008 års modell av just denna bil har nämligen större spårvidd på bakhjulen vilket är lätt att se på bilder. Det är alltså viktigt att kontrollera vad man köper mycket noga.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej Master!
Som jag skrev i tidigare inlägg, om du tar in en "NY" bil.
Så ser man inte om det år privat eller återförsäljareimport.
Det står som du skriver infört. Det var det jag menade.
Och då gäller alla garantier, iallafall som jag stött på.
H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 750

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Michael!
Det är lika viktigt att kontrollera vad man köper i Sverige! Med min tråd "Utcheckad ADRIATIK" kan mellan raderna läsas att:
1.Den svenske importören i det här fallet ägnar inte mycket möda åt att ens göra de enklaste anpassningarna som kan tyckas självklara pga vårt klimatläge. Jag syftar inte på vintercamping som ställer speciella krav.
2. När det handlar om systemfel, exempel som dålig värmefördelning, har man plötsligt köpt en "distributionsbil" enl chassitillverkaren. Importören är då bara , just det "importör" och kan ingenting göra.
Alltså det är inte lätt i Sverige heller om man har fastnat för ADRIATIK.
Kanske det blivit bättre efter de två år som gått men det öppnar ju onekligen för direktimport även om prisglappet har minskat.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Nu i slutet av oktober när vi far hem från Spanien så har vi tänkt oss att titta och sondera bland husbilar i Tyskland.

Har läst alla inlägg om import, men det kan bli lite rörigt i skallen av all info som inte alltid hänger ihop.

Kan inte någon vänlig själ försöka sig på att skriva ihop en lathund, som på ett överskådligt sätt beskriver hela förfarandet från själva köpet tills att man har bilen reggad i Sverige!

Om det skiljer mellan nya och begagnade så kan det vara bra med en lista för ny resp. begagnad.

Tror fler än jag skulle uppskatta detta.

/Bosse o Ingela
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Lite nyfiken...
Hur mycket tjänar man på en husbil som här i Sverige kostar ca 700:000:- när alla avgifter är betalda ?

Ge gärna räkneexempel.

Britt o Roger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Svårt att säga. Tydligen är en del bilar billigare i Sverige och så kan det nog vara. Men dom flesta är nog ändå lite billigare i Tyskland. Utgångspriset är lägre oftast och skatten 19%.
Har själv kollat runt lite på dom jag är intresserad av efter som min bil är till salu och då pratar vi mellan ett o tvåhundra tusen. Sedan är det givetvis svårt att värdesätta förlorad arbetsförtjänst eller förbrukade semesterdagar men det kan förstås kompenseras med lite flytande importvaror.
Helt klart är att det är en del arbeta.
 
Toppen