• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilshatande katt!

Jerkann

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
12652
Medlemskap
2024
Våran 13 åriga katt, Rufus, fullkomligt hatar att åka husbil, trots att han får vara lös i hela bodelen, med tillgång till låda, mat och vatten. Han äter och dricker inte, han hoppar upp på sovloftet och där ligger han och trycker. Förra året var han med på premiärturen, då bara över dagen, men smet ut och försvann till skogs, så vi fick en 4 timmars vänta innan han återvände. Han åker vanlig bil, i bur, ganska ofta Sthlm-Småland och tillbaka, trivs inte med det heller men kapitulerar och vet exakt vad slutmålet är, så då är han nöjd. Vi försöker vänja honom med att locka in honom när vi som, nu tex rustade inför säsongens alla sköna turer. Vi var ute 2000 mil från april-jan, i olika etapper och länder men det är inte roligt utan honom, han är ju världens keligaste och fina katt, så vi skulle ju så gärna vilja ha med honom. Lite problem är det ju också att det inte alltid taimar med kattvakterna. Snälla, kom med tips, hur ska vi vänja Rufus kunna följa med oss på våra resor!:(

Jerkann
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilshatande katt!

Hejsan Jerkann, det har gått ett par dagar sen ditt inlägg, och inga goda förslag hur man skall förfara har dykt upp tyvärr.
Det är nog inte av ointresse utan beroende på att ingen har ett bra svar är jag rädd för.

Det här ämnet har varit uppe tidigare, och mycket beror helt säkert på kattindividen.

Jag har en katt som varit med mig i sexton år och ungefär lika många (16)tusen mil :).

Hon är lite tjurig första dygnet men sedan faller hon in i en vilsam semesterlunk. Spanar ut, sover, kollar på folk och hundar och är nöjd om hon får gå ut ett varv med koppel när hon själv säger till och vill. Om stället inte duger så vill hon inte ens gå ut.
När jag startar motorn så går hon in i sin bur och sover tills man är framme vid målet, antingen det är fem km. eller femtio mil.
När husbilen står hemma på tomten och jag öppnar dörren så kliver hon in i den och lägger sig tillrätta. Framåt nattkröken får jag gå ut och dra/bära ut henne ur bilen så hon förstår att det inte blir åka av.

Vår vän Jappe här på Husbilsklubben, tog sin katt till veterinär och rustade henne för långfärd med sprutor m.m.
Men att åka husbil tyckte inte heller Jappes katt om trots att hon var rustad och godkänd :D, så katten fick vara hemma och Jappe åka ensam.

Det här var väl tyvärr ingen tröst för dig/er, men en äldre katt som fått för sig något är nog tyvärr rätt svår till att få att ändra uppfattning.
Det framgår inte riktigt med buren. Han tycker ju att den är halv ok. när ni åker vanlig bil.
Har han med sig sin bur (kanske lite trygghet) när ni åker husbil.
Mitt enda förslag är nog ev. att prova med kattens bur när ni åker. Antingen med stängd lucka eller ev. med öppen lucka, och se om han tycker det känns bättre "inne hos sig" under färd.
Faktum är ju att min katt som får röra sig fritt och trivs, helst går in och sover i sin bur under färd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilshatande katt!

Jag funderade länge på om jag hade något att tillföra ämnet men gav upp. Alla katter är olika och jag har träffat katter som tycker om att åka husbil men de är nog ganska få, dessvärre. Katten har ett avancerat balanssystem, har det sagts mig, som inte passar ihop med bilåkning. Det påminner nog lite om sjösjuka hos människor. Vissa är mer känsliga än andra. "Millan" klarar kortare sträckor om hon tittar ut genom fönstren men jag skulle inte våga ta med henne på några längre turer. Det kan faktiskt vara farligt för katten. Jag har sett en katt som började fradga vid bilåkning och då är det högt vatten, faktiskt livshotande tillstånd, enligt veterinär.

Lycka till!

Jappe
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshatande katt!

Har ingen katt men en hundras med kattliknande beteende, vi testade att spraya husbilen 15 minuter innan avfärd med "dap" finns i halsband också, för vår hund blev det STOR skillnad.

Jag vet inte om det finns sån spray för katter också.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshatande katt!

Jag antar att Rufus svettas med framtassarna - nervös/rädd. Oljud?
Går det inte att träna med kortare turer, så får du byta husbil:confused:
 
Toppen