• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsgarage/carport

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2025
Är det någon som har en bra ritning på ett husbilsgarage/carport? Storlek: höjd3,5m, bredd3,5m, längd 8m. Materialet ska vara av virke.

Hoppas på många bra svar//Karwis:)

Sv: Husbilsgarage/carport

Hej karwis!
Jag skall själv bygga ett liknande garage i höst, och kommer att fråga på detta under nästa vecka.
Skall försöka att vidarebeforda svaret till dig när jag har det!

/Thomas

Hej Thomas,

Vi är också intresserade av denna ritning....

//Hälsningar Roger o Ing-Marie

Ok.
Skall bara komma i mål själv först. Får ju se om det är något man kan skicka vidare till sina vänner!:twitcy:
När det är klart lägger jag ut en Pdf-fil här på forumet. :yes:

/Thomas

Redigeraknappen är ett bra sätt att ändra sina inlägg :o

Senast ändrad:

Jag har idagarna slutfört bygget av "garaget" till vår husbil. 7meter långt, 3,5 meter brett. Höjder = ca 3,5 till 3,30. Plyfa och fjällpanel är klädsel. Dörrar av OSBskiva. Reglar och takstolar är genomgående 45*95. Kommer att förstärka takstolar till 120/140. Plåttak med fuktskydd av lättviktspressening. Grovt grus ligger som "golv". El har jag dragit från friggebod. Hade tidigare plats i en lada. 1800:- / 6 mån. Jag kommer upp i byggkostnad runt 8000:- Så efter ca 4 år är det "gratis".
Vill ni se bilder, hör av er

GAIS e rock´n roll :music-icon:

Hej
Det verkar vara ett bra garage du byggt. Så lite bilder på bygget skulle ge tips och inspiration.

Mvh//Lennart & Karin

Byggde en CarPort till husvagnen som nu i höst skall modifieras till husbilen.
Allt skruvas för att kunna monteras runt 1/10 och demonteras 1/4. Det är en tillfällig byggnad som står uppe max 6mån. Stabilt byggt, har klarat både Gudrun och Per mycket tack vare stagen men också för att vindfånget är mycket begränsat.
Tryckimpregnerat, plasttak. Utbärning från garaget där byggsatsen förvaras 1/4-30/9 och montering tar ca 8tim. Demontering och inbärning/stuvning i garaget tar ca 4tim.
Bild 1-2 så ser det ut sommarperioden.
Bild 3 så såg det ut när husvagnen förvarades under tak.

Bild1.jpg

Bild2.jpg

Bild3.jpg

Man föds till GAISare.(se bifogade bilder)
Garaget är inget märkvärdigt men fullt funktionellt. I bytestankar av husbil blir längden det som avgör. Vår bil,idag är 5,85. Inga problem att få in upp till 6,40, sedan blir det svårt att gå runt ,inne i garaget,om cykelställ finns. Har idag "förstärkt" sidorörelsen med en tvärslå mot rosportal. Klarat stormen Per utan problem. Garaget ligger skyddat mot de flesta vindar.

Sänder bilder till de som så önskat
GAIS e rock´n roll:music-icon:
IM000322.JPG
882d6da406c9614ce61801f55dfcf8d5_407x500.jpg

Senast ändrad:

Bra lösning roberth på ett provisoriskt vind och regnskydd som du förmodligen inte behöver bygglov för. Bilen står ju luftigt och slipper en massa kondens och övrig misshandel under den kalla årstiden.

MVH/ Lasse /gammal byggare!
PS/ ställer gärna upp med råd och skisser på enkla carportar för husbilar.

Tack för bilderna.
Det ser ju helt ok. ut.
Hur bred är din bil? Ser lite trångt ut att komma ur bilen?
Har själv tänkt att bygga ca 4 m brett, men det kanske är onödigt.
/Thomas

Llasse, jag jobbar på ett byggbolag så en arb.ledare på vår byggserviceavd gjorde en skiss och anvisade dimensioner. Här i Gbg är det vanligt med båt-täckning och uppställning av båtar i trädgårdar så varför inte en husvagn eller husbil. Det är som du säger, inget bygglov på en tillfällig byggnad.
Rätt kul att bygga så länge man nu orkar klättra och bära.

Nu är man ju inte Gaisare utan Hammarbyare, gud förlåte.. (Bajen speedway vann ikväll *L*). Det ser ut att vara bra byggen som skyddar husbilarna väl men av erfarenhet av ett antal gamla veteran och tävlingsbilar som också har förvarats med tak över men inget golv, det blir rost i underredet! Köp en plastpressening och lägg ut på marken innan ni parkerar husbilen för vintern i carporten så kommer markfukten inte att leta sig upp i underredet (bromsrören på Fiat har en benägenhet att äta upp sig själva) och se till att det ventilerar åt alla sidor.

Tack roberth för kommentaren.
Trevligt att du jobbar på ett byggbolag,då kanske vi kan ventilera andra byggfrågor när det gäller hus och husbilar.
Jag håller med dej om att det är härligt att hålla på och bygga och stå i, så länge man orkar.Det är ett slitsamt men trevligt liv att få bygga.
MVH/Lasse

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen