• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Husbilsförmedling

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2026
Svea husbil gick som bekant i konkurs för en tid sedan, men jag tror att det finns många s.k förmedlingsfirmor kvar därute som jobbar ungefär som Svea husbilar, d.v.s på ett enligt mitt sätt att se på en bilaffär oseriöst sätt.
Jag råkade själv ut för ett sådant företag för ett par månader sedan. Det här handlar om ett ”vanligt” husbilsföretag, jag vill inte säga vilket, än, beläget inom en radie av 15 mil hemifrån Tullinge.
Jag hade sålt min plåtis och var på jakt efter en plastis igen. Kollade Blocket och Byt bil dagligen. En dag hittade jag en bil som jag tyckte stämde in på mina önskemål, tog reg.nr och lyckades få tag på ägaren, alltså var det en bil som var inlämnad för försäljning, allting verkade bra så jag åkte till firman, som inte är ett renodlad förmedlingsfirma utan säljer även ”egna” bilar. Vi kom överens om priset och jag skrev under avtalet och skickade pengarna.bilen var fukttestad sade försäljaren.
När jag, några dagar sedan hämtade bilen så dök fukttestprotokollet upp som visade att det var fukt i ena luckan till garaget samt i toaluckan men det skulle naturligtvis åtgärdas, men det var så fullt på verkstaden så det fanns inte tid på ett par veckor att åtgärda det hela. Eftersom jag skulle åka till Spanien efter nyår fick jag inskrivit i avtalet att fukten skulle åtgärdas när jag kom hem.
Jag vet inte vad det var som gjorde att jag på vägen hem åkte förbi en husbilshandlare utanför Stockholm, där jag vet att dom kan göra en del små jobb utan tidsbeställning, och gjorde en fukttest. När dom kom och sa att det var ingen fukt i bilen bad jag att dom skulle mäta de aktuell luckorna en gång till och det gjordes, ingen fukt då heller. Nåväl, dagen efter åkte jag till en annan husbilsfirma som bara finns två vargtjut från hemmet och bad dom att fuktmäta endast de två aktuella luckorna, INGEN FUKT.
Tog kontakt med säljaren, privatpersonen, och det var många, många tusenlappar han skulle få betala för att företaget skulle åtgärda ”fuktskadan”.
Nu tog jag kontakt med husbilsfirman och sade att dom behöver inte åtgärda någon fukt i bilen så dom kan betala ut hela summan till ägaren.

Sens moral.
Är det här ett vanligt förekommande beteende, även hos ” seriösa” företag att hitta på typ fuktskada i luckor.

Ska ni lämna in er bil för försäljning var väldigt noga med att veta vilka kostnader som dras av när försäljningen är gjord och dom kostnaderna skall redovisas innan bilen ställs ut i hallen för försäljning.

Personligen skulle jag göra en fukttest hos någon annat företag innan jag lämnade bilen till försäljning

Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är fler so råkat ut för att betala för fuktskador när ni lämnat husbilen för förmedling,
Skriv gärna ett meddelande till mej.

Tillbaka
Toppen