• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Husbilsfönster Hobby 700

IvoKV

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
37386
Medlemskap
2023
Förra sommaren köpte vi vår första husbil, Hobby 700 (e.g. Hobby 750), som är byggd på Fiat Ducato, 2004 års modell. Upptäckte nyligen att det stora fönster på höger sida, mellan förardörren och dörren till husdelen, ramlar av om man försöker skjuta ut det, dvs öppna det. Fick alltså plocka upp plastfönstret i backen och kunde lyckligtvis sätta fast det igen som det var. Min fråga är, om detta är ett trasigt fönster i sig (upptäckte att det inte har någon aluminiumram medan alla andra fönster har det), eller det kanske skall vara på det viset för att man skall kunna ha en öppning när man har satt upp ett förtält. Tacksam för svar.
 

IvoKV

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
37386
Medlemskap
2023
Hej och tack för era inlägg! Kunde inte svara tidigare. Fönstret finns på höger sida av bilen. Storlek: 58 (h) x 85 (b) cm. Fönstret öppnas genom upplåsning av hakarna nere och på sidorna. Sedan knuffar man upp fönstret försiktigt på undersidan. Kanske hade det varit tydligare att skriva att man vinklar upp fönstret.
Från utsidan: Fönstret har bara en aluminiumprofil på ovansidan. Vä-hö-nere finns ingen aluminiumprofil.
 

Bilagor

  • 20230729_111140[1].jpg
    20230729_111140[1].jpg
    71,7 KB · Visningar: 32
  • 20230729_113126[1]_utsidan.jpg
    20230729_113126[1]_utsidan.jpg
    50,3 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej och tack för era inlägg! Kunde inte svara tidigare. Fönstret finns på höger sida av bilen. Storlek: 58 (h) x 85 (b) cm. Fönstret öppnas genom upplåsning av hakarna nere och på sidorna. Sedan knuffar man upp fönstret försiktigt på undersidan. Kanske hade det varit tydligare att skriva att man vinklar upp fönstret.
Hej.... Inga problem jag uppfattade det som att man vinklar upp fönstret, därav mitt svar...
Och mig veterligen så finns det inga typ vänster eller höger vinklad fönster, de passar både på V & H sida..

Och sen finns det alltid de här på hbk som skall tillrättavisa andra...
Nog om detta....

Däremot har jag några frågor.... Har din husbil buktad sidor, och även buktad fönster..?
Jag misstänker detta... Om så skulle vara kanske du kan mäta yttermåtten på den yttersta ramen. Att jag undra beror på att jag har ett helt oanvänt fönster liggande till just hobby med buktad vägg.
 

IvoKV

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
37386
Medlemskap
2023
Ja, vad snällt. Inte var min avsikt med frågan i tråden att äska fram ett nytt fönster, men man får väl tacka.... ;-)
Som syns på bilden är bredden 92,5 cm. Höjden är 67,5 cm (allt måttat på den yttersta ramens kant).
Svar på frågan: Ja, husbilens sidor är buktade, så även fönstren.
Annars, min fråga gällde i första hand om fönstrets funktion var defekt, ty fönstret har ju glidskenor på sidorna, som endast gör nytta om man vill fästa fönstret i utskjutet (öppnat) läge (vilket ju inte går då fönstret i så fall ramlar ned i backen).
 

Bilagor

  • 20230729_124805[1]_måttad.jpg
    20230729_124805[1]_måttad.jpg
    50,4 KB · Visningar: 28
  • 20230729_124805[1]_måttad_exakt.jpg
    20230729_124805[1]_måttad_exakt.jpg
    13,5 KB · Visningar: 28

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, vad snällt. Inte var min avsikt med frågan i tråden att äska fram ett nytt fönster, men man får väl tacka.... ;-)
Som syns på bilden är bredden 92,5 cm. Höjden är 67,5 cm (allt måttat på den yttersta ramens kant).
Svar på frågan: Ja, husbilens sidor är buktade, så även fönstren.
Annars, min fråga gällde i första hand om fönstrets funktion var defekt, ty fönstret har ju glidskenor på sidorna, som endast gör nytta om man vill fästa fönstret i utskjutet (öppnat) läge (vilket ju inte går då fönstret i så fall ramlar ned i backen).
Hej... Normalt skall det inte gå att flytta fönstret i sidled (längs fordonet)... Sen om någon har fixat själv detta är ju svårt att veta, och vad tanken sen kan vara.
Mig veterligen så finns inte dessa fönster längre att köpa, och tyvärr inga andra böjda fönster heller som passar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, vad snällt. Inte var min avsikt med frågan i tråden att äska fram ett nytt fönster, men man får väl tacka.... ;-)
Som syns på bilden är bredden 92,5 cm. Höjden är 67,5 cm (allt måttat på den yttersta ramens kant).
Svar på frågan: Ja, husbilens sidor är buktade, så även fönstren.
Annars, min fråga gällde i första hand om fönstrets funktion var defekt, ty fönstret har ju glidskenor på sidorna, som endast gör nytta om man vill fästa fönstret i utskjutet (öppnat) läge (vilket ju inte går då fönstret i så fall ramlar ned i backen).
För mej förefaller det som att fönstret inte är ikrokat ordentligt i överkant? Aluminiumlisten i överkant skall kroka i en motsvarande i fönsterramen.
För att göra det måste du skruva bort öppethållarna, sedan lyfta fönstret drygt 90 grader och passa in listerna mot varandra så att de krokar i.
Det finns ett litet stift i listen på ramen som skall passa i motsvarande uttag i listen på fönstret för att förhindra att fönstret kan förskjutas i längsled, detta måste passas in samtidigt. Sedan bör fönstret hänga på plats ordentligt. Därefter är det bara att återmontera öppethållarna.
 
Senast ändrad:

IvoKV

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
37386
Medlemskap
2023
Hej Montreal, har faktiskt gjort ett försiktigt försök med frun för några dagar sedan utan att lyckas riktigt. Nu är jag bara med hunden så jag väntar tills jag får förstärkning så någon kan hjälpa mig. Återkommer om någon dag...
/Ivo
 

IvoKV

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
37386
Medlemskap
2023
Inget nytt, mao. så har vi testat att trycka upp fönstret hårt uppåt in i skarven (dock utan att skada det). Har inte hjälpt. Kommer att möta en gammal vän som skaffade husbil förra året. Kanske han vet lite mer om hur fönstret förhåller sig - för jag hittar inte några skavanker i listerna heller. Tack för era råd och inlägg! Jag tänkte avsluta tråden (eller görs detta automatiskt efter en viss tid?) /Ivo
 
Toppen