• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdoktorn, hjälp mig, solpanelen är för stor

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Halloj, jag har ett problem.
Skulle montera min solcell som jag köpte för länge sedan men som först nu blivit tid över för att mecka runt med.

Då visar det sig när jag lyfter upp den att den inte riktigt ryms på taket, för solluckan är ivägen. (eller, jo, den ryms om man låter den vila på kantlisten.)
Bifogar ett gäng bilder.

Frågorna som uppstår är flera:
1. Kan man limma fast panelen även på lite ojämnt underlag. (hörnlisten är cirka 5mm och glipan ser ut att kunna fyllas med lim men frågan är ju ifall det blir hållbart???
2. Om det inte går kan man "såga bort" lite av plasten för takluckan eller kommer det läcka in vatten då istället??
3. Är det bara att skruva bort tv-antennen och skaffa plats på det viset?
4. eller, den sista funderingen, ska man sätta panelen lite längre bort, på andra sidan om takluckorna (dvs vänster sida av bilen) och dra längre kabel bara över taket. Planen var från början att borra ner genom taket på högersida, nära entredörren, ovanför kylen, för då kommer jag ner till ett skåp som just nu endast innehåller en platttv och kan därmed sätta mppt:en lite "osynligt", dessutom, från det skåpet når jag också batteriet enkelt.
Men det kanske är feltänk, skulle det vara bättre att dra omkring kablaget inne i bilen?
Hur långa kablar kan man dra innan det blir problem med strömmen? (190w panel, 6mm^2 kablar.)

Mvh Nordis
 

Bilagor

  • glipa.jpg
    glipa.jpg
    1,2 MB · Visningar: 208
  • glipa2.jpg
    glipa2.jpg
    2,3 MB · Visningar: 203
  • hörn.jpg
    hörn.jpg
    1,9 MB · Visningar: 222
  • tak.jpg
    tak.jpg
    1,5 MB · Visningar: 223
  • tight.jpg
    tight.jpg
    1,9 MB · Visningar: 220

Per P

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Halloj, jag har ett problem.
Skulle montera min solcell som jag köpte för länge sedan men som först nu blivit tid över för att mecka runt med.

Då visar det sig när jag lyfter upp den att den inte riktigt ryms på taket, för solluckan är ivägen. (eller, jo, den ryms om man låter den vila på kantlisten.)
Bifogar ett gäng bilder.

Frågorna som uppstår är flera:
1. Kan man limma fast panelen även på lite ojämnt underlag. (hörnlisten är cirka 5mm och glipan ser ut att kunna fyllas med lim men frågan är ju ifall det blir hållbart???
2. Om det inte går kan man "såga bort" lite av plasten för takluckan eller kommer det läcka in vatten då istället??
3. Är det bara att skruva bort tv-antennen och skaffa plats på det viset?
4. eller, den sista funderingen, ska man sätta panelen lite längre bort, på andra sidan om takluckorna (dvs vänster sida av bilen) och dra längre kabel bara över taket. Planen var från början att borra ner genom taket på högersida, nära entredörren, ovanför kylen, för då kommer jag ner till ett skåp som just nu endast innehåller en platttv och kan därmed sätta mppt:en lite "osynligt", dessutom, från det skåpet når jag också batteriet enkelt.
Men det kanske är feltänk, skulle det vara bättre att dra omkring kablaget inne i bilen?
Hur långa kablar kan man dra innan det blir problem med strömmen? (190w panel, 6mm^2 kablar.)

Mvh Nordis
Hej
Jag hade limmat den på andra sidan Ac-n där den ser ut att få plats.
Limma kabelkanal som går över taket, dit du vill gå ner med kabeln. Gärna rakt och snyggt, eventuellt en vinkel om det behövs

Mvh Per
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag hade gjort som Peter föreslår.
Ta bort tv antennen, sätt panelen där och så har du genomgången klar i taket för dina kablar från solcellen.
Tv antenn och parabol är förlegat.
Internet tv gäller idag och då tittar du på tv när DU vill, inte när programmen sänds.
Lycka till!
 
Toppen