• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det beror på däckens bärkraft, för att komma högre går det fler eller större däck. Det är inte chassit eller drivlinan som är begränsningen. Sen beror det på att Fiats större lastbilar heter Iveco, varför konkurrera med sig själv.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför har Fiat endast Ducato lastbilar på max 4250 Kg månntro?
Kan det vara för att chassi och drivlina inte är dimensionerade för mer?

Varför frivilligt begränsa sin kundkrets till max 4250 kg totalvikt, om grejorna faktiskt tål mer?
För mig är svaret självklart.
Men Fiat står ju bakom högre totalvikter. Al-Ko kan inte bara hitta på egna totalvikter om inte Fiat intygar att grejerna håller för det. Klart som korvspad. Fiat lämnar ju även fulla garantier på allt så självklart står dom för att grejerna håller!!
Att Fiat väljer att inte själva marknadsföra en egen komplett bil från sin egen lina med en högre totalvikt kan bero på en massa faktorer. Exempelvis samarbetet med AL-KO där det kanske är smartare att låta AL-KO själva få täcka in det högre viktsegmentet för just husbilschassin. På lastbilssidan finns ju Iveco som möter upp så det är knappast något problem för Fiat.
Att grejerna håller kan många intyga. Visst ibland fuskar husbilspåbyggaren med framfjädrarna när dom beställer chassin för att spara pengar men det är ju knappast Fiats fel. Det finns starkare fjädrar att tillgå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi kan fortsätta att gissa.
Jag tycker denna förklaring är mycket trolig:

Därav är jag nog något mer skeptiskt till att Fiat skulle utveckla sina transportbilar med överviktiga husbilar i åtanke. För mig är det ganska självklart att husbilspåbyggarna är bra business för Fiat & då har dom tagit en ”kalkylerad risk” vilket inte är så konstigt eftersom dom flesta såna bilar inte körs så många mil per år, så är ju risken måttlig för dom.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Kan egentligen inget om det här, men kan inte låta bli att berätta om mina två husbilsvänner som har husbilar från 90-talet vars bilar gått väl över tjugotusen mil. Vårens besiktning har avlöpt utan anmärkning. Fiat, själv kör med iveco som just paserat tre tusen mil. Går som klockan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan egentligen inget om det här, men kan inte låta bli att berätta om mina två husbilsvänner som har husbilar från 90-talet vars bilar gått väl över tjugotusen mil. Vårens besiktning har avlöpt utan anmärkning. Fiat, själv kör med iveco som just paserat tre tusen mil. Går som klockan.

Vår har ju gått 25.000mil nu, och töffar snällt på, bytt bromsar (på riktigt, inte bara belägg) något hjullager, håller precis på och byter värmeelement och kylare, men den går ju året runt och fyller 24 i år..? Drar också lite släp ibland från 600-2000kg, trots det är 5:an original, så dom tål en hel del om dom får lite omvårdnad. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vår har ju gått 25.000mil nu, och töffar snällt på, bytt bromsar (på riktigt, inte bara belägg) något hjullager, håller precis på och byter värmeelement och kylare, men den går ju året runt och fyller 24 i år..? Drar också lite släp ibland från 600-2000kg, trots det är 5:an original, så dom tål en hel del om dom får lite omvårdnad. :)

Glömde, jag bytte höger drivaxel förra året. Den var lite glapp i yttre drivknuten, hade nog gått ett par tusen mil till egentligen. :)
 
Toppen