• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbils- Handlar-Status +/-

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Jag vill bara föreslå ett Forum för dom olika Husbilshandlarna med tanke på KÖP- Sälj- Service mm, min tanke med systemet är att man kan gå in och skriva sin synpunkter på dom olika handlarna Typ en skala på 1-10. Utformningen av skalan överlåter jag till alla att vara med på. Men tanken är att man kan gå in och titta efter dom olika bedömningarna som typ Prisrunner.
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Hej Hasse P


Ingen dum ide alls,,,

Stig
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Håller med Hasse P.

Det har jag oxå efterfrågat ......
Möjligen måste motparten (återförsäjare, verkstad, importör, etc) erbjudas tillfälle till genmäle.

Mycket intressant och användbar funktion..

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Det är lätt att klubben hamnar i en förtalssitation och kan dras inför rätta.
Försiktighet gäller i sådana här fall.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Hej, Kalle

Jag talade med min advokat, för en dryg vecka sedan som jag anlitar ang. vissa problem med husbilen.

Enligt honom - om jag nu minns rätt, så kan inte en privatperson stämmas av ett företag för förtal, om det handlar om skildringar om sanna händelser, dvs fakta om hur leverantören utfört eller inte utfört arbeten, faktiska garantifel som inte åtgärdats enligt KKL, etc.

Måhända har vi någon jurist inom klubben som kan utveckla detta tydligare.

Mvh
DS
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Tror inte vi skall ha ett särskilt Forum för kritik mot eller för olika handlare. Det är väldigt subjektivt hur man upplever ett bemötande av en handlare eller verkstad.

Vissa "rättshaverister" har på andra hemsidor hållit på att smutskasta ett företag medan andra har rosat samma företag, vem skall man tro på.

Bäst är nog att som vi nu gör, skriva här Under Markisen om de händelser/situationer som vi själva upplever och inte samla det under särskild rubrik.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Ligger mycket i detta Gunnar....

Däför är det oerhört viktigt om man inför någon form av säljföretagsforum, att de utpekade företagen får förhandsinformation innan kritiken publiceras, för att sakligt kunna gå i svaromål.

Dock skulle jag gärna läsa lite mer referat om hur vi i saklig form upplever våra olika bilar - både vin o vatten.

Vår egen Vision tex. har både fördelar och nackdelar - en erfarenhet som jag gärna delar med mig.

Sådant som endast fås genom att leva med bilen, i form av boendet, väghållning, vinteregenskaper, etc.

Mycket av fakta som kan komplettera synpunkter från olika testpatruller i branschtidningar, mm.

Mvh
Dag
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

:cool: Jag förstår ditt inlägg Gunnar, Men subjektiviteten av olika bedömningar gör vi väl dagligen ? det jag menade med statusen på handlarna var olika punkter som du kan gå in och kryssa för på Typ: Billiga , Dyra , Medel. 2= Egen verkstad. 3= Reservdelar, typ Kyl, gasolpannor. Eventuella specialkunskaper, samt andra relevanta saker som har med HUSBILAR att göra. Jag kan inte påstå att Prisrunners bedömningar med Expert- privatkunders bedömning av dom olika företagen ofelbart leder till domstol av eventuella rätshaverister, men vist smaken är som baken. Så jag viker ner mig i den här frågan
:swoon:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Jag har funderat ett tag på hur en sådan här "Ranking" skulle kunna gå till utan att få de negativa konsekvenserna som gärna följer.
Det är ju inte bara intressant med handlare utan det finns flera tex. försäkringar som kunde vara gångbart.
Problemet är att den här typen av klassificeringar tenderar att överbetona de negativa sidorna.
Dessutom är det ett problem med att underlaget för de som röstar är så få i antal så det blir svårt att dra några egentliga slutsatser.
På pricerunner är det tusentals användare som röstar och då utjämnas denna typ av tendenser.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Självklart ska alla få tycka! Frågan är väl bara hur smart det är att lägga upp en sån sida. Man bör ha klart för sig att även dom som säljer och servar husbilar läser vår sida. Klubben är rätt ny och det är absolut inte svårt att få ett dåligt rykte och sabba blivande bra kontakter redan på förhand. Jag tycker att man ska ligga lågt med det här istället och kanske på märkesimportörerna möjligtvis. Återförsäljarna gör säkerligen så gott dom kan.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Husbils- Handlar-Status +/-

Skulle det inte gå att lägga in en rubrik under " Ämmneskategori för husbilen"
där vi kan samla medlemmarnas intryck av sina affärer med olika handlare, generalagenter och annat som man upplever positivt eller negativt. Då blir det ju endast vad jag som privatperson tycker om handlare eller agenter. HBK har ju i det fallet inget som helst ansvar för inläggen. Eftersom det är ett lite känsligt ämne kanske inläggen inte ska kunna publiceras direkt utan gå till en "sluss" där ansvariga kan stoppa eller släppa vidare inlägg, men det kanske är att belasta våra "webbare" mer än nödvändigt.
Ove.G
 
Toppen