• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens vintervila

F

F.d. 940

Guest
En fundering om att sätta ut musfällor, måste inte fällorna apteras med ost eller japp, det medför enligt mina tankar att jag lockar mössen med mina godsaker, måste vara bättre att ha en så luktfri bil som möjligt, eller
Du tänker helt rätt. Jag hade husbilen i uthus under några år, aldrig några möss förrän jag ett år ställde in en musfälla och det tog en dag så satt det en mus i fällan.
Arne
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
En fundering om att sätta ut musfällor, måste inte fällorna apteras med ost eller japp, det medför enligt mina tankar att jag lockar mössen med mina godsaker, måste vara bättre att ha en så luktfri bil som möjligt, eller

Förra året då jag upptäckte att vi hade möss i husbilen .....muslort och bobygge.... så fanns inga musfällor med "godsaker".
Efter upptäckten apterade jag flera musfällor med ost och fångade 3 st på några dagar.
Därefter var det lungt i fällorna med orörd ost.

I höst chansar jag inte....fällorna står på plats med sina "godsaker".
Jag gissar att det är svårt att få en "bostad" helt luktfri där tidigare mat mm. hanterats oavsett hur rent man gör.
Luktsinnet hos möss överträffar vårt eget med råge.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag lägger en krans med enris runt varje hjul, var noga på insidan av hjulet, samt så sätter jag en musfälla vid varje hjul utanför kransen med enris.
Fällan ladas med lite jordnötssmör. Brukar bli ett 3-4 möss varje vinter, men ingen inne i husbilen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Du tänker helt rätt. Jag hade husbilen i uthus under några år, aldrig några möss förrän jag ett år ställde in en musfälla och det tog en dag så satt det en mus i fällan.
Arne

Betänk att man talar om "musår" som varierar stort. Förra året var besvärligt och denna höst befaras bli värre i vissa delar av landet.

Vi har haft husbilar uppställda på samma sätt under vintern i 16 år och aldrig haft några möss i bilen förrän förra året utan fällor!
Vi är beredda på möss i år. Hurvida vi skulle ha haft fällor eller ej tycks inte ha någon betydelse.

Hur vet vi att vi inte haft möss i bilen tidigare under dessa 16 år?.........muslortar syns.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Japp, i år verkar det vara ett riktigt musår. Började redan i augusti och tar nu i snitt 1 mus/dygn i hus och ladugård. Har nog inte tagit så många på 10 år.

Edit: Jo jag vet att det går att tolka mitt inlägg på flera sätt, Cre8iv :)
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Ja det verkar vara ett riktigt musår.Tog 15 möss i friggeboden häromveckan. brukar bli någon enstaka på hela vintern i vanliga fall. Valde att täta alla synliga hål o nu har där inte varit en enda senaste veckorna.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Batteritips från Varta, dom kan ju en del om batterier.. /GB

Det kan dom alldeles säkert. Men dom skriver om syra, koppla ur, förvaringstemperaturer.

Nu påstår jag inte att jag kan något om batterier men mina bodelsbatterier är 12 år gamla, har stått på konstant underhållsladdning under 5 vintermånader i 11 år. Snitttemperatur +10 grader. Konstant solenergiladdning 100W under 7 månader i 12 år. Ingen prestandaförsämring hittills.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan dom alldeles säkert. Men dom skriver om syra, koppla ur, förvaringstemperaturer.

Nu påstår jag inte att jag kan något om batterier men mina bodelsbatterier är 12 år gamla, har stått på konstant underhållsladdning under 5 vintermånader i 11 år. Snitttemperatur +10 grader. Konstant solenergiladdning 100W under 7 månader i 12 år. Ingen prestandaförsämring hittills.

Du har erfarenhet, och det slår högre ;)

Underhållsladdning mår alltid blybatterier bäst av.
Näst bäst är att koppla ur dem, samt kolla dem regelbundet.
Själv har jag slarvat med mina förra batterier, de satt i husbilen halva säsongen -19, laddade dem senast i april i år, är i mitt husbilsgarage just nu och mätte dem, det ena var nere i 11,80V, de har bara stått oanvända, kör en recond-laddning just nu, hoppas det går att rädda.

IMG_20200930_104628.jpg


Min laddare (Victron 30A med BT) fläskar på rejält i recond-läget
Screenshot_2020-09-30-10-54-46-752_com.victronenergy.victronconnect.jpg


Det jag laddade upp igår verkar ha klarat sig, fick bra testvärden

IMG_20200930_110406.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Recond och AGM batterier
Är det inte risk att batterierna torkar ut.

Har aldrig hört att en rekond. "torkar ut" ett blybatteri, har du det?

Har heller aldrig hört talas om att ett AGM kan "torka ut".
Det finns ingen elektrolyt i vätskeform i dem.
Däremot kan de sulfatera, därför gör jag en rekond., för säkerhets skull, eftersom det självurladdat så djupt.
 
F

F.d. 940

Guest
Har aldrig hört att en rekond. "torkar ut" ett blybatteri, har du det?

Har heller aldrig hört talas om att ett AGM kan "torka ut".
Det finns ingen elektrolyt i vätskeform i dem.
Däremot kan de sulfatera, därför gör jag en rekond., för säkerhets skull, eftersom det självurladdat så djupt.
Har dom självurladdat så mycket på 6mån så skulle jag skrotat dom.
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte speciellt stygg, visst har de fått jobba, de var bara i de sista helgerna i okt-19 som jag var tvungen att starta elverket för att ha fulladdat på kvällen, annars levererade de bra förra året.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Jag har en dränkbar pump i vattentanken.
Behöver jag göra något mer än att "köra ur den" elektriskt efter att tanken nu är tömd?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du har modellen med inbyggd backventil, så skulle jag fiska upp den och ta bort slangen från den, inte ovanligt att anslutningen på pumpen spricker av frostsprängning
 
Toppen