• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens el löser ut.

semesterhuset

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
36104
Medlemskap
2024
Hej alla. Jag vaknade i morse och 220 strömmen var borta, jag gick ut och slog på atomatsäkringen och den slår ut igen efter nån minut. Jag har dragit ur allt och stängt av allt jag kan komma på men har felet kvar. Vad ska jag göra? Vad kan jag göra? Vi är på resa, just nu är vi vid balatonsjön och ska vidare till Kroatien
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Om den löser ut efter en stund kan det vara att du helt enkelt tar för mycket ström. Vad står det på säkringen?
utomlands förekommer både 4 och 6A sällan 10, 4 A = 920W = kylskåp o laddning o lite till
6 A = 1380W räcker bara till läge 1 på elpatron och kylskåp
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det där är inte en automatsäkring. Det där är en jordfelsbrytare.

Har det regnat mycket? Jordfelsbrytare reagerar snabbt om det blir kontakt, exempelvis orsakat av fukt, mellan jord och nolla i någon kabel exempelvis. Men då är det troligen inte överbelastning som gör er strömlösa, utan ett jordfel.
 

semesterhuset

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
36104
Medlemskap
2024
Nej det har inte kommit en droppe regn men det är varmt 35-38° så ac'n har ju gått mycket och det kommer ju endel kondensvatten som kanske på nåt vis har kommit in nånstans där det inte ska vara. Jag har inte vågat starta ac'n igen, än.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej det har inte kommit en droppe regn men det är varmt 35-38° så ac'n har ju gått mycket och det kommer ju endel kondensvatten som kanske på nåt vis har kommit in nånstans där det inte ska vara. Jag har inte vågat starta ac'n igen, än.
Men det borde finnas automatsäkringar i samma skåp som den här jordfelsbrytaren sitter? Kan du kolla vilken ström de är avsäkrade för? 6 eller 10 A är vanligast. För är det inte överbelastning som gör er strömlösa så är det förmodligen inte heller din AC som löser ut. Men är det bara den här jordfelsbrytaren ni behöver återställa?
 

semesterhuset

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
36104
Medlemskap
2024
Men det borde finnas automatsäkringar i samma skåp som den här jordfelsbrytaren sitter? Kan du kolla vilken ström de är avsäkrade för? 6 eller 10 A är vanligast. För är det inte överbelastning som gör er strömlösa så är det förmodligen inte heller din AC som löser ut. Men är det bara den här jordfelsbrytaren ni behöver återställa?
Japp det är den jag återställde.
 

Bilagor

  • 17206242016611332646326835665651.jpg
    17206242016611332646326835665651.jpg
    1,6 MB · Visningar: 42

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jordfel uppstår ofta i värmeelement, såsom i kylen och värmepannan.

Om du har en elcentral i husbilen kan du se om du har 2 eller flera automatsäkringar.
I vår bil har pannan en egen säkring (16 A) och "resten" (10 A) går på andra säkringen.

Om du slår av bilens alla automatsäkringar och sedan slår till jordfelsbrytaren i stolpen och avvaktar en stund.

Om jordfelsbrytaren då inte löser ut slår du till automatsäkringarna i bilen en i taget för att se vilken av dem som medför jordfelet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.599
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har det funkat hela dagen men nåt knas måste det vara. Vi är 3 ekipage som är inkopplade.
Det kan vara jordfel i flera av ekipagen. Alla är kopplade till samma JFB.
Om det är ett jordfel efter elcentralen i din bil borde din jordfelsbrytare löst ut.
Kolla även kabeln och ditt anslutningsuttag på sidan av din bil som det står i inlägg 2.
 
Toppen