• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilars säkerhet

F

F.d. 4927

Guest
Lika bra att löpa linan ut! I tråden om fukt ifrågasatte jag husbilars säkerhet och skulle vilja spinna vidare på det temat.
Många av oss kör omkring med passagerare i bodelen på våra husbilar, och OK de är godkända för det! Frågan är bara hur de kunnat bli det. Många av oss är väl tillräckligt gamla för att komma i håg vinjetten till Trafikmagasinet, där en husvagn for i diket och rasade ihop som ett korthus. Är våra hel-, halvintegrerade eller alkovbilar egentligen bättre byggda? Jag tvivlar på att säkerheten sedan den tiden har förbättrats mer än ytterst marginellt efter att ha sett bilder från olyckor där ovannämnda bilar varit inblandade.
Är det kanske dags för oss att kräva bättre och säkrare fordon (husbilar) och hur ska vi i så fall gå till väga? Eller är vi kanske nöjda med sakernas tillstånd efter devisen "det drabbar inte mig"? Synpunkter önskas!:confused::mad::(

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilars säkerhet

Husvagnen som användes vid inspelningen av vinjetten till Trafikmagasinet var "preparerad" genom att all inredning, som ju har en stor stabiliserande inverkan, hade plockats ut. Därför vek vagnen sig "som ett korthus" när den hamnade i diket.

En modern husbilskaross har dessutom en stabilare uppbyggnad än en gammal husvagnskaross.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Husbilars säkerhet

Husvagnen som användes vid inspelningen av vinjetten till Trafikmagasinet var "preparerad" genom att all inredning, som ju har en stor stabiliserande inverkan, hade plockats ut. Därför vek vagnen sig "som ett korthus" när den hamnade i diket.

En modern husbilskaross har dessutom en stabilare uppbyggnad än en gammal husvagnskaross.



Kan du förklara detta närmare, tack.

Piraten
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Husbilars säkerhet

Jag tackar alla som haft synpunkter så här långt. Av inläggen tycker jag framgår att det inte är ett lätt ämne och några självklara svar gives ej.
Att Trafikmagasinets husbil var preparerad visste jag inte.
Krocktesterna på YouTube är väl bra på det viset att man får en uppfattning av vad som kan hända vid en kollision med fronten, men hur bodelen klarar en påkörning eller en rullning lämnas därhän. Kanske vill man inte visa det??????:confused:

Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilars säkerhet

Frågan är väl om någon skulle ha råd att köpa husbil om de skulle uppfylla krocknormerna för personbil? Det skulle nog bli en väldigt exklusiv grupp av ägare?! :confused:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilars säkerhet

Jeg så for noen år siden en Clou Liner som hadde rullet rundt - den var inne for reprasjon på fabrikken i Polch. Litt skjev var den i huset og alle vinduene var knust, men det som avgjorde om den kunne bygges opp igjen var lastebil rammen om den var for mye skadet til å kunne brukes.

Og dette var en helintegrert bil på 12 tonn uten rammekonstruksjoner i huset!
Alle 3 kapteinstolene satt som de skulle og med god klaring til vegger og tak.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilars säkerhet

Titta på den längre versionen så ser ni hur hela inredningen hamnar framme i kupen. Vid en sådan frontalkollision finns det nog ingen överlevande, varken i kupen eller i bodelen.

YouTube - Crashtest Wohnmobil

Den bilen var byggd på första Ducato-generationen. Mycket har hänt, både beträffande chassi och påbyggnation, sedan 80-talet!

Hymer-filmen (länk i inlägg 3) visar tydligt vad vi menar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilars säkerhet

Visst kan säkerheten verka tvivelaktig i alla fall om man krockar. Men genom att själv köra något annorlunda än nnär man kör personbilen kan man nog bidra i ganska hög grad till att antalet olyckor med husbilsinblandning hålls på en låg nivå.

Skulle förresten vara intressant om man kunde få nån olyksstatestik från ex. försäkringsbolagen just beträffande husbilar.
Misstänker att vi ligger rätt bra till rent statisktisk.:confused:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilars säkerhet

Har själv ingen erfarenhet av husbilars säkerhet - och det är inte enbart för säkerheten som jag har en Plåtis.

Så här står det på SMCs webbplats. Vet inte vilket år det var.
Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB

- På tal om säkerheten hos SMC husbilar så kom det ett brev till företaget om detta:
"Hej, lördagen den 21 juli kl 16.38 blev vi påkörda bakifrån på A7 i höjd med Kassel. Vår SMC 4606 classic 1989 (med litet speciell inredning) kastades från högerfilen över mitt- och vänsterfilen och kraschade in i mitträcket, varefter den välte och gled på vänstersidan ett okänt antal meter. Men karossen höll!!!! Och vi fem i familjen kunde oskadda ta oss ut ur husbilen. TACK för en stark konstruktion som hjälpte oss att klara oss med livet i behåll från denna olycka.
Bengt A.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilars säkerhet

Jag hittar inte det inlägget men det var ju 3st HBKare som tog ut husbilarna tidigt och skulle ner till Kroatien och mitten bilen blev ju rammad av en somnande bilist och blev väl liggandes på sidan .

Det går ju inte jämföra en 20 år gammal husbil med en 2010 heller .

Du kan ju köpa en VWbus T3 om du vill åka säkert , filmen visar nog bara ett test på anläggningen inte på bilen men man kommer nog inte ut levande och gör man det är man inte dålig ...

YouTube - VW T3 Crashtest
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Husbilars säkerhet

Ja lite från ämnet men en Mercedes Geländewagen verkar klara testet rätt bra :yes:
YouTube - MERCEDES BENZ G CLASS crash test
Det viktiga i samanhanget är nog att köra försiktigt och undvika att krocka och om olyckan är framme så är det nog stor skillnad på vilken husbil man sitter i. Kommer ihåg ett krocktest för många år sedan som Teknikensvärd utförde mellan en Volvo 240 och en Minibuss VW Transporter T3. I denna offset kollision så vart Volvon mosad då VWn var så hög att den hamnade ofanför deformations zonerna.
Ja kan tänka mig att de flesta olyckor med husbil handlar om krockar i låga farter mot personbilar och i dessa fall klarar vi oss rätt bra.
Kör försiktigt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Toppen