• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil till 2 vuxna och 2 barn

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Hejsan!

Jag är helt ny på detta mycket bra forum.

Under många års tid har familjen drömt om en husbil.
Vi älskar caminglivet och har under dessa många år tältat.
Vi är inne på vårt tredje tält.
Men nu känner vi att efter årets semester med en hel del regn att det börjar vara dax för en uppgradering av vår campingutrustning.

Jag har tittat runt en del på nätet och fastnat för planlösningen i Burstner Lavanto a 576, Knaus Sport traveller 600 MKG m fl. Huvuddragen kan sägas vara att dessa husbilar har våningssäng längst bak, köket i vinkel bakom dinetten och sovalkov.

Finns det någon annan äldre modell med liknande planlösning?
Har någon tips på en bra husbil till oss?

/ Micke

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbil till 2 vuxna och 2 barn

tänk på att du nyttjar utrymmet bättre om bilen inte har fast främre soffa i dinetten

dvs bättre med vändbara framstolar för att nyttja utrymmet bättre.
fortfarande säljs det nya modeller med båda fasta säten i dinetten vilket förvånar lite.
ett skäl kan vara att man behöver även bädda dinetten för att erhålla fler sovplatser, men vi gillade alkovlösningen när barnen åkte med. de kunde husera rätt fritt däruppe

ds

F

F.d. 24336

Guest

Hej
vi har en äldre elnagh magnum 660 då bäddar vi ner längst bak till oss, och barnen ligger i sängen över förastolen(en säng som man drar ner när der är dags att sova fungerar kanon bra).

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Tack för era tips!

Är det trångt för två vuxna i sovalkoven?

F

F.d. 58547

Guest

Nej det är det inte men jag tycker det bara är för varmt men det går ju att öppna fönster eller lucka.

Senast redigerad av en moderator:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Vad är bättre att köpa?

Alt1: Husbil med våningssäng.
Vi två vuxna sover i alkoven och barnen i våningssängarna.

Alt2: Husbil med säng bak och garage under.
Vi två vuxna sover i sängen länst bak och barnen sover uppe i alkoven.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Med utgångspunkt från vår erfarenhet är alt. 2 det bästa. Vid val av 3:e husbil blev det en helintegrerad där vi kan utnyttja den främre delen - samtidigt fick vi då en nedfällbar säng fram.

Men som tidigare har nämnts i flera andra trådar är det svårt att råda. Att finna den optimala planlösningen direkt är inte lätt.

Lycka till
Kurt & Margot

F

F.d. 27287

Guest

Tänk på att barnen växer och blir äldre, dom vill nog inte sova tillsammans så länge till.
Våra barn som är 11 och 13 är som hund och katt emellanåt skulle inte sova bredid varandra (inte varje natt i varje fall). /Hubbe

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Hej igen!

Nu har vi köpt oss en husbil.

Det blev en Bürstner a 535 med alkov och våningssäng.

Vi var och testade den i helgen.
Det blev Nordmaling SweCamp Rödviken - AC43.

Jag har också blivit medlem i denna eminenta klubb.

Vi kanske syns på vägarna.

/ Micke

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hej Micke, Välkommna som medlemmar, nästa gång prova på och fricampa, Hillevi o jag hittade ett jättemysigt ställe utanför Nordmaling, vi var på väg upp till Piteå och ville stanna över natten straxt före Umeå, vi svängde av i Nordmaling, åkte rakt ut mot havet, kom så småning om fram till Järnäs klubb, i slutet av vägen finns platser för husbilar, klart värt den avstickare vi gjorde.
Hälsningar Lennart/ HBK 651

F

F.d. 274

Guest

Vi köpte vår första husbil för ett år sen och har två barn, 6 och 12. Kravet var våningssäng och alkov. Vi hade tur och hittade en Niesman Clou, ett tysk kvalitsbygge som vi är otrolig nöjd med. Bakdelen där våningssängene står kan stängas och när barna har gått till sängs kan man ha litt tid för sig själva. Isoleringen är otrolig bra, vi använder bilen hele året och åker skidor på vintern. -25 - -30 är inga problem. Kolla in vår bil på http://www.bottenviken.se/husbil/index.html

Det finns några till salu på blocket.

Toppen