• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil med släp

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Jag vet att många Husbilsåkare inte gillar att det står Husvagnsekipage på våra Ställplatser, men vad tycker ni om att det dyker upp allt fler Husbilar med släpvagn på dessa platser (Företrädesvis utländska)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min åsikt har med ekipagets längd att göra.
På ställplats gillar jag inte normal personbil med normal husvagn, ett sådant ekipage är otympligt och tar upp minst 15 meter.
(två husbilsplatser)

En husbil med släp kan vara 7m husbil och en liten kärra på 3 meter.
Ovanstående tycker jag är OK.

Om jag kopplar en biltransportkärra och kommer in på ställplats, tycker jag inte är OK.
(10m husbil + 7m släp)
Det är inte ovanligt att Tyska husbilar i 10m klassen har med personbilen på släpvagn.

Mellan dessa exempel är det en flytande gräns.

Så tycker jag.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Om ni själva ser till att hålla ER plats på ställplatsen OK så tror jag att ni inte behöver bära på så många åsikter om hur andra har det!
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Jag har inga synpunkter på släpvagnar, det är ok. Vi åkte
några år med släpvagn p gr av en stor handikapskoter. Har nu en
mindre elrullstol som får plats i bilen. Det är enklare och
bekvämare för oss. Det långa ekipaget var ibland ett problem
för oss, men kan inte förstå att det kunde vara ett bekymmer för andra.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Så länge man håller sig påsin (egen plats) ser jag inga problem
mer om man som vi fick erfara i Frankrike att man ställde släpet på platsen vid sidan om !
Ok man kanske betalade för två platser men nästa bil som kom blev utan plats.
så tveksamt vad jag tycker
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag anser att det ska vara ekipagets totala längd som avgör sen kan det vara bil med liten husvagn, stor husbil eller liten husbil med släp! Att diskriminera husvagnar från ställplatser har jag alltid ogillat trots att jag nu har husbil. Det borde räcka med längdbegränsning då utesluter ju de flesta husvagnar sig automatiskt men för den som vill ha ett flexibelt och lättkört ekipage kan man ha en 4 metersvagn efter exempelvis en Golf och klara sig under 10 meter gott och väl!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ett rullande radhus alltså...

Jag har själv funderat på att koppla på båttrailern (7,5m) efter husbilen (9m) och ta med ner i Europa. Dock är det just tanken på begränsningen av ställplatser som fått mig att strunta i det.
Du får väl göra som en del tyskar ta båt eller kanot på taket!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En gång såg jag en husvagn efter en husbil. Antog att det var en stor familj...
Hade vi till Öland ett år.
Kompisarna som var med fick inte dra sin nya stora husvagn med sin bil men min husbil fick ta 2t på kroken...

En liten parentes var att de köpte en husvagn med totalvikt 1950kg varpå vi talade om att den kan ni inte dra med befintlig bil.
Efter semestern köpte de en jeep som fick dra 2,5t och kom till oss å hälsade på.
Ingen av dem hade E-behörighet.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tycker folk förstör mycket av den flexibilitet som fritidsfordon på hjul innebär genom att ha alldeles för stora! Visst är man en stor familj med många barn men många av 8-10 meters bilar och vagnar är det ensamma par i. Och frun kör aldrig......Då hon inte vågar köra så stora ekipage. Just nu har vi parkerat våran 6 metersbil på en vanlig parkering mitt I centrala Göteborg ett stenkast från Slottskogen. Har redan övernattat 1 natt och efter genomfört Göteborgsvarv ska vi ta en sväng på stan och sedan sova gott!
 
Toppen