• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil i Europa!

M

mikkis

Guest
Så äntligen....
Fredagen den 11 maj på eftermiddagen bär det iväg ner mot Frankrike och Paris.

I år tar vi med alla vuxna barnen på denna första europa resa. ser vi fram emot. vi längtar och packar och stökar här för fulla muggar!

senare under säsongen bär det iväg igen.. bara frugan och jag,, fast vi har ju inte bestämt oss riktigt var vi skal ta vägen *suck*.. men det lutar åt Spanien i år, man vill ju inte riktigt åka tillbaka till samma ställe varje år utan gärna se sig omkring i Europa då man har den tillgången med husbil.

Vi har nog nästan varit i hela Europa och börjar faktiskt fundera lite på nästa steg,, men vet inte riktigt ännu vad det är... någon med ideer och förslag så motages det mer än gärna..

Hoppas alla nu skal ha en underbar Husbils sommar och trivas med varandra.
/
Mikkis
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbil i Europa!

Vi har också besökt de flesta länderna inom EU under våra 7 år med husbil.
De länder i EU som varit mest oväntat positiva överraskningar för oss är Polen och England/Skottland.
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Husbil i Europa!

Hej Håkan såg att du gillade Polen..Vi har planer på att åka till Polen i sommar
Frågan är tips på ställen som är sevärda.Vi tycker om både natur och städer.
PS.Vi är nybörgare med husbil..så det här blir första turen..tacksam för tips:DPG
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Husbil i Europa!

Hej!
Våra goda vänner och vi var i Polen året innan de kom med i EU. Särskilt Krakow var fint med mycket att se.
Det inträffade dock en mycket obehaglig situation. Plötsligt stoppade 2 poliser oss och påstod att vi gjort ett "mycket allvarligt fel"i trafiken! Vad, kunde dom inte förklara bara att det var väldigt allvarligt och kostade mycket i böter. Efter långa diskussioner när vi inte gick med på att vi gjort något fel och inte tänkte betala , så sjönk bötessumman med 100 zloty i taget. Vi gav oss dock inte och det slutade med att de hotade med rättsligt efterspel och att vi skulle bli stoppade vid gränsen. Ingenting hände då och inget har hörts efteråt men vi känner inte att polisen i Polen är att lita på.Senare har vi hört att detta var vanligt, poliserna skaffade extra pengar på detta sätt.
Man får väl hoppas att EU-inträdet har gjort att det är slut med sådana fasoner!
Hälsningar Gurli
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Husbil i Europa!

Hej
För 2 år sedan körde vi genom Polen. Vi tog färjan från Nynäshamn till Gdansk och körde kustvägen mot Tyskland.
Fantastiska stränder. Trevliga små byar efter vägen. Allting väldigt billigt.
Campingpriser från 30:- - 100:- natt inkl. el.
Använd alltid campingplatser eftersom det är förbjudet att fricampa.
Vi träffade inte några poliser alls. Befolkningen är väldigt trevliga och hjälpsamma men de kan inget annat språk än polska.De över 70 kan lite tyska som de gärna inte vill tala.
Hoppas ni får en trevlig resa om ni genomför den.
Hälsningar
Eva och Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbil i Europa!

Vi åkte genom Polen för en del år sedan. 1989 om jag inte minns fel. Vi blev också stoppade av polisen. Det var en ensam gosse i uniform som kom rusandes ut från ett buskage och viftade med en stoppspade. Vi skulle ha kört för fort påstod han och skulle ha en viss summa i böter. Vi vägrade naturligtvis med hänvisning till att vi inte hade hunnit växla pengar och att vi hade hållit hastighetsgränsen. Efter en stunds palaver gav killen upp och vi kunde åka vidare. När vi funderat en stund kom vi fram till att han hade begärt ca 5 kronor i böter. Det var nästan så vi tyckte synd om honom.

Det finns massor att titta på, slott och museer till exempel. Saltgruvan i Krakow var tydligen mycket sevärd. Min fru var nere medan jag väntade ovanför och höll ett öga på vår dotter som då var två år. Det blir min tur att titta nästa gång vi kom till Polen var tanken. Men det har inte blivit någon nästa gång än :confused: . För övrigt hade vi inga som helst incidenter. Vi visste inte att man inte fick fricampa så vi stod aldrig på camping. Men det var ju några år sedan så mycket har ju ändrats.
 
Toppen