• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil... Grön semester

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det har tidigare skrivits i bla forumet att husbils semester skall vara grönare än många andra sätt att semestra på....

I går "landade" denna "husbil" en liten bit framför mig... Det är ett ungt par som reser... Och snart börjarde de prata med mig om mina hundar... Men jag undrade istället över om de inte hade kört fel....
Vadå frågade de.... Skall ni inte till Ukraina eller Israel..? Sa jag :twitcy:

Av ren nyfikenhet frågade jag vad deras "husbil" tar på 10km.....
Svaret jag fick är nog den högsta förbrukning som jag hört om husbilar.... Motorväg =3L/10km...:eek:

Jag är inte speciellt bra på att räkna ut om de reser "grönt".. Men jag har mycket svårt för att tro de skulle göra det.. Och den väger 10.5ton:eek:...



IMG_20231017_124040.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men inköpspriset kompenserar nog för bränsle till åtskilliga mil i förhållande till en ny husbil. Bara en liten avbetalning vid varje tankning så att säga. Det gäller att tänka positivt när man har bränsletörstiga bilar.

;) M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Gamla militärfordon och brandbilar är ju annars populära som fritidsfordon i Tyskland! Den där svenska tillvetkaren som skulle bygga monsterhusbilar har det varit tyst om sedan diskussionerna om ett visst företags konkurs.....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Gamla militärfordon och brandbilar är ju annars populära som fritidsfordon i Tyskland!
Ja jag hittade för rätt länge sedan en annons som ledde till en sådan firma som även fanns på YouTube.
Det var en stor och seriös firma såg man, och deras grej var att leta reda på äldre större 4x4 bilar som helst skulle vara lågmilare först och främst. Sedan började de med att renovera bilen till nära nyskick, och avslutade med bygget för att uppfylla äventyrsbil.
Grejen med äldre bilar var inte priset för de blev minst lika dyra som en ny, det vara bara för att eliminera all underlig elektronik och regler på nyare bilar och de ville bara ha bilen i grundutförande för en fungerande bil. Möjligt är ju också att registrering underlättades med en äldre bil som grund.... Vet ej tyska regler i sådana fall.
Letade lite nu men hittade tyvärr inte firman.

M.v.h. JANKRO.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Väldigt vad alla är fixerade vid bränsleförbrukning, jag får frågan hela tiden. Vår förbrukning är 2,2-2,3/mil. Man får ställa det i relation till hur många mil det blir på en säsong. Man ska nog ha en annan hobby om det är noga med låg bränsleförbrukning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väldigt vad alla är fixerade vid bränsleförbrukning, jag får frågan hela tiden. Vår förbrukning är 2,2-2,3/mil. Man får ställa det i relation till hur många mil det blir på en säsong. Man ska nog ha en annan hobby om det är noga med låg bränsleförbrukning.
Nu handlar ju egentligen tråden inte om den personliga förbrukning...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nu handlar ju egentligen tråden inte om den personliga förbrukning...
Precis som med elbilar.....Så finns det ingen som gör en total utvärdering av miljö och klimatpåverkan utan vi som kör gamla bensin och dieselslukande fordon ska känna oss som syndabockar när det egentligen är vi som bäst bidrar till att minska förbrukning och utsläpp.
Det finns inget som är så miljöförstörande och klimatpåverkande som gruvor , stålverk och aluminiumsmältverk. Så den som håller liv I sin gamla bil eller bygger om en buss bidrar stort till en bättre miljö sett till hela kedjan från gruva till skrot!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Precis som med elbilar.....Så finns det ingen som gör en total utvärdering av miljö och klimatpåverkan utan vi som kör gamla bensin och dieselslukande fordon ska känna oss som syndabockar när det egentligen är vi som bäst bidrar till att minska förbrukning och utsläp och jag har torkat hej Anna hej igen så och det och det var inte det minsta jag kan ju inte så så vara med i tävlingen tävlingen i min alla andra fall kan jag säga att det inte är så att vi ska åka ha ett helt möte par dagar år sedan var jag det är en del av det min det var finns den inte är har du för booster hej hej igen så och att jag att det var finns är att jag inte kan få till ett en ett tag tag par bra år och har inte fått varit i en annan sak sak är att jag det det som är helt så det var är ju så inte samma sätt som jag vi kör kan kan du läsa mer om om jag inte har är har jag jag vi kan ska vi ta det oss en liten liten stund sen ska ska jag ta med det i relation alla andra som
Det finns inget som är så miljöförstörande och klimatpåverkande som gruvor , stålverk och aluminiumsmältverk. Så den som håller liv I sin gamla bil eller bygger om en buss bidrar stort till en bättre miljö sett till hela kedjan från gruva till skrot!
Så kan det säkert vara...
Men tanken gick k mer
 
Toppen