• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil 6 meter

Daihatsu

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
35613
Medlemskap
2024
Hej


Vi är på gång att köpa en husbil som inte får vara för lång, har garage som är 6,4m djup samt 2,87 högt. Max pris under 500kkr, får gärna vara långt under:) men vill ha en fräch bil. Har kikat på plåtisar men tycker att de blir för trånga. Tror att vi vill ha hög tvärbädd (bra med stort garage), fransk bädd eller kanske takbädd, slide out blir för dyrt. Köket till vänster om bodelsdörren så att det blir hyfsat (nåja) med plats att sitta vid bordet.

Har kikat på Hymer compact 404 samt Adria Coral compact. Tar tacksamt emot förslag på fler modeller att titta efter.

Har koll på blocket och liknande men det är dåligt med vettiga objekt. SÅ VI undrar om det är någon som vet om var det kan stå någon bil som kan passa oss, privat eller hos handlare.

// Tommy
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
LMC har en del låga modeller.
Våran är t.ex 275 cm hög men längre än erat max mått
Dethleffs Globebus är väl runt 270 cm om jag inte mins helt fel.
Avigsidan med låg bil är väl att för det mesta så är det inte dubbelgolv, men ska den in i garage så är den väl kanske inte tänkt att användas så mycket när det är minusgrader.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej

Vi är på gång att köpa en husbil som inte får vara för lång, har garage som är 6,4m djup samt 2,87 högt. ............................

Jag tror att du tänker fel! Det är betydligt viktigare att du väljer den husbil som uppfyller dina önskemål om komfort, utrustning och tillräckligt lastutrymme. Detta i vart fall om du/ni tänker vistas i den under längre perioder.
 

Daihatsu

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
35613
Medlemskap
2024
LMC har en del låga modeller.
Våran är t.ex 275 cm hög men längre än erat max mått
Dethleffs Globebus är väl runt 270 cm om jag inte mins helt fel.
Avigsidan med låg bil är väl att för det mesta så är det inte dubbelgolv, men ska den in i garage så är den väl kanske inte tänkt att användas så mycket när det är minusgrader.
Hej

Nej, har inga planer på att vintercampa
 

Daihatsu

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
35613
Medlemskap
2024
Jag tror att du tänker fel! Det är betydligt viktigare att du väljer den husbil som uppfyller dina önskemål om komfort, utrustning och tillräckligt lastutrymme. Detta i vart fall om du/ni tänker vistas i den under längre perioder.
Hej
Tack för synpunkten. Men jag tror att vi (två pers) kan få till det som vi önskar i en kort bil bara den är vettigt planerad, har lånat en 6,1 m tidigare och det fungerade ok.

// Tommy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
Tack för synpunkten. Men jag tror att vi (två pers) kan få till det som vi önskar i en kort bil bara den är vettigt planerad, har lånat en 6,1 m tidigare och det fungerade ok.

// Tommy
Du ska kanske gräva ner dig lite mer i plåtisar! Vi var jäkligt nära, men tog en 7 meters halvintegrerad. Men med dina krav hade jag definitivt kollat in plåtisar. Det finns så många variationer. Sedan har många fabrikat smalare och kortare halvintegrerade idag. Men de flesta kopierar plåtisar. Tänk efter. Vad behöver ni? Hur skulle ni kunna anpassa er och ert resande? Vad anser andra plåtisägare? Hur gör dom? Hur kan man byta från en 8-10 meters helintegrerad till plåtis? Plåtismarknaden är enorm! :)
 
Toppen